چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403 2024,May

نحوه محاسبه حقوق اضافه کاری

16 اسفند 1402
نحوه محاسبه حقوق اضافه کاری

اداره کل حقوقی قوه قضاییه به سوالی درباره مرجع تصویب میزان ساعات اضافه‌کار و فوق‌العاده تعطیلات شهرداران پاسخ داد.

به گزارش  بانک اول به نقل از ایسنا، متن سوال مطرح شده و پاسخ اداره کل حقوقی قوه قضاییه به شرح زیر است:

 

به موجب فرآیند پیش‌بینی شده در قانون، تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب ۱۳۷۵ با اصلاحات بعدی پس از انتخاب شهردار توسط اعضای شورای اسلامی شهر و سپری کردن مراحل قانونی در نهایت حکم شهردار (صرف نظر از مراکز استان و شهرهای دارای بیش از یک میلیون نفر جمعیت) توسط استاندار توشیح و ابلاغ می‌شود. وفق احکام مندرج در مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر شوراهای اسلامی شهرها؛ بویژه: ماده ۸۰ قانون یادشده، تصویب و نظارت بر حسن عملکرد مالی شهرداری از وظایف ذاتی شوراهای اسلامی شهر است و در مقام نظارت عالیه، شهرداری‌ها به عنوان زیر مجموعه معاونت عمرانی -«اداره کل امور شهری»- استانداری‌ها شناخته می‌شوند؛ با عنایت به مراتب پیش‌گفته، خواهشمند است اعلام فرمایید تصویب میزان ساعات اضافه‌کار و تعطیلات شهرداران بر عهده کدام مرجع است؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

با توجه به ماده ۳۶ آیین‌نامه استخدامی کارکنان شهرداری‌های کشور مصوب ۱۵/۸/۱۳۸۱ هیأت وزیران و با لحاظ آیین‌نامه حقوق و مزایای شهرداران مصوب ۱۹/۳/۱۳۷۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی، پرداخت مزایا و میزان ساعات اضافه‌کار شهرداران مطابق قانون استخدام کشوری مصوب ۱۳۴۵ با اصلاحات بعدی و قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی است. همچنین در خصوص میزان فوق‌العاده تعطیلات شهرداران در قوانین و مقررات جاری، حکم خاصی پیش‌بینی نشده است.

اخبار مرتبط
اگر جزو کارمندان و کارکنان دولتی محسوب می‌شوید، برای اینکه انگیزه کافی برای کار داشته و کارایی بیشتری داشته باشید و دولت نیز بیشتر به نیروی انسانی خود توجه داشته باشد، از ابزار‌های مختلف مانند امتیازدهی برای افزایش حقوق و مزایای کارمندان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود.
در سال‌های اخیر، تلاش‌های قابل توجهی از سمت بانک‌ها و سازمان‌های مختلف برای ارائه‌ی خدمات بانکی برای معلولان انجام شده است. و در نهایت، این تلاش‌ها موجب تسهیل استفاده از خدمات بانکی برای این اقشار شده است. که ما در این مطلب به تمامی آن‌ها اشاره کردیم.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح قانون تشکیل حساب پس انداز کارکنان دولت را برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.
دولت در لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش ساعت کاری از ۴۴ ساعت به ۴۲ و نیم ساعت در هفته را آورده بود که کمیسیون اجتماعی در مصوبات خود این میزان را به ۴۰ ساعت در هفته کاهش داده بود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها