یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

زانودرد را در خانه درمان کنید

17 اسفند 1402
زانودرد را در خانه درمان کنید

زانودرد می‌تواند ناشی از صدمات، مشکلات مکانیکی و انواع آرتریت باشد و شناسایی و تشخیص علت درد هم حتماً باید تحت نظر پزشک انجام شود، اما نکته جالب اینجاست که گاهی برخی دردهای زانو را می‌توان در خانه هم درمان کرد.

به گزارش بانک اول مصطفی شاه‌رضایی، فلوشیپ جراحی زانو در این‌باره می‌گوید: «اولین قدم برای بهبود زانودرد، شناسایی علت اصلی آن است، اما درمان‌های خانگی ساده هم وجود دارند که می‌توانند در بهبود وضعیت زانوی شما مؤثر باشند.»


به‌گفته این متخصص انجام ورزش‌هایی که برای تقویت قسمت بالایی ران‌ها مناسب است، می‌تواند به بهبود وضعیت مفصل زانو که یکی از شایع‌ترین علل ایجاد درد در زانوست، کمک کند. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، شنا و ورزش‌هایی مانند تای‌چی و یوگا هم می‌توانند مفید باشند.او تأکید می‌کند: «فعالیت بدنی منجر به بهبود سلامت بافت غضروفی می‌شود. یعنی چه فرد مبتلا به آرتروز باشد یا نه داشتن تحرک و فعالیت‌های ورزشی می‌تواند باعث تقویت عضلات شود که برای زانو هم مفید است. تقویت عضلات بالای ساق و عضلات چهار سر ران هم می‌تواند به محافظت از مفصل زانو کمک کند.»‌ شاه‌رضایی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل بروز درد در ناحیه زانو، غلط نشستن و قرار گرفتن طولانی مدت در پوزیشن‌های ناصحیح است، ادامه می‌دهد: «اصلاح حالات نشستن می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به زانودرد مؤثر باشد. این آگاهی هم مهم است که صندلی‌های پایه‌ کوتاه یا کاناپه‌هایی که در آنها فرو می‌روید هم فشار زیادی به زانو وارد می‌کنند. درصورت لزوم افراد می‌توانند از یک بالش استفاده کنند یا سطح صندلی خود را بالا ببرند تا وضعیت مناسبی برای نشستن ایجاد شود، بنابراین اهمیت زیادی دارد که همیشه وضعیت نشستن بررسی شود.»
به‌گفته این استاد دانشگاه، انتخاب کفش راحت، مناسب و حمایتی یا طبی نیز موضوع مهمی برای پیشگیری از زانو‌درد یا کاهش دردهای مربوط به زانوست. از کفش‌هایی که قوس‌های شکسته دارند، خودداری کنید چون ممکن است باعث ایجاد نیروی غیرطبیعی و ساییدگی روی زانو شوند. اجتناب از نشستن طولانی‌مدت و دوره‌های بلند بدون حرکت هم موضوع مهمی است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید.او تأکید می‌کند: «به‌طور کلی استراحت، استفاده از یخ، بالا نگهداشتن پا و بالا بردن ارتفاع زانو ممکن است به درمان خانگی زانودرد که ناشی از آسیب بافت نرم، مانند رگ‌های خونی است کمک کند. کنار گذاشتن فعالیتی که باعث بروز زانودرد شده هم مؤثر است. همچنین استراحت می‌تواند خطر آسیب بیشتر را کاهش دهد.»

اخبار مرتبط
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها