شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سه سناریو مهم درباره قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

04 فروردین 1403
سه سناریو مهم درباره قیمت دلار در سال ۱۴۰۳

یک اقتصاددان با بررسی سه سناریو، قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد.

به گزارش بانک اول پیمان مولوی  با بررسی سه سناریو درباره قیمت دلار در سال ۱۴۰۳، می‌گوید: ما وقتی در خصوص قیمت دلار صحبت می‌کنیم، باید سناریوهای تورمی را بررسی کنیم.

وی می‌افزاید: براساس سناریو خوشبینانه بانک مرکزی، رشد نقدینگی در حدود ۲۵ درصد و رشد اقتصادی در حدود ۴ تا ۵ درصد در سال آینده خواهد بود. بر این اساس، تورم در کانال ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود.

این اقتصاددان تصریح می‌کند: با توجه به این شاخص‌ها، قیمت دلار تعادلی روی ۶۵ هزار تومان با ۱۰ درصد بالاتر و یا پایین‌تر می‌تواند باشد.

مولوی متذکر می‌شود: این سناریو خوشبینانه است، زیرا رشد بالای ۴ درصد نیازمند سرمایه‌گذاری خیلی زیادتری در اقتصاد است و این در حالی است که آنچه که امروز اتفاق می‌افتد، کمتر است.

او  در ادامه عنوان می‌کند: بر همین اساس، سناریو میانه، تداوم تورم موجود یا تورم بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است. در این حالت نقطه تعادلی دلار، بالاتر می‌آید و نزدیک به ۶۲ هزار تومان خواهد بود.

این اقتصاددان می‌گوید: در سناریو بدبینانه هم اگر نقدینگی رشد پیدا کند و به میانگین ۵ ساله اخیر خود، یعنی بالای ۳۵ درصد برسد، متاسفانه حرکت تورم به سمت بالای ۴۰ درصد می‌رود. بر این اساس نقطه تعادلی نرخ دلار باز هم جابه‌جا می‌شود و بالاتر می‌رود.

مولوی عنوان می‌کند: آنچه که مهم است، رابطه بین تورم و دلار است که نکته اساسی در این رابطه که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که در کوتاه‌مدت دولت‌ها همیشه سوار بر نرخ دلار هستند و در میان‌مدت و بلندمدت، تورم است که افسار دلار را به دست می‌گیرد و باعث افزایش قدرت دلار نسبت به ریال و افت محتمل ریال در آینده خواهد بود.

اخبار مرتبط
قیمت طلای جهانی با وجود شروع توفانی، با کاهش شدید در روز دوشنبه مواجه شد. با این حال، توانست بخشی از این ریزش را در نیمه دوم هفته جبران کند. با وجود منفی بسته شدن کندل هفتگی، طلا از نظر تکنیکالی همچنان روند صعودی دارد. اظهارات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های مربوط به اشتغال در ایالات متحده می‌تواند بر روند طلا در هفته آینده تاثیرگذار واقع شود.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه) افت ۹۰۰ هزار تومانی داشت و به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت ۶۶ هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.
امروز قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است. قیمت طلا و سکه اما پایین آمد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها