ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

رمزگشایی رنگ‌ها در استعلام چک صیادی

13 فروردین 1403
رمزگشایی رنگ‌ها در استعلام چک صیادی

چک صیادی به منظور امنیت معاملاتی و کاهش کلاه‌برداری‌ها در سال ۱۴۰۰ ارائه شد. برای استفاده از این چک‌ها افراد باید نقل و انتقالات آن را در سامانه‌ای به نام سامانه صیاد ثبت نمایند. البته خدمات این سامانه فقط به نقل و انتقالات ختم نمی‌شود، بلکه افراد می‌توانند از سامانه صیادی وضعیت صادرکننده چک را نیز بررسی کنند

به گزارش بانک اول به‌منظور امنیت بالا معاملات، سامانه صیاد راه‌اندازی شد. در سامانه صیاد اموری مانند ثبت چک صیادی، تایید چک، رد چک، انتقال چک و غیره انجام می‌شود. در صورتی که هریک از این موارد در سامانه صیادی ثبت نگردند، چک هیچ تفاوتی با یک کاغذ باطله ندارد و گیرنده نهایی در هنگام وصول چک با مشکل جدی روبرو خواهد شد. اما شاید بپرسید آیا استعلام خوش حسابی یا استعلام چک ثبت شده نیز به همین قدر اهمیت دارد؟ باید بگوییم گرفتن استعلام از الزامات سامانه صیادی نیست اما نقش بسیار مهمی در فرایند یک معامله امن است. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تری درمورد این اهمیت بگوییم باید اشاره کنیم که استعلام خوش حسابی یا همان استعلام وضعیت چک به فرد گیرنده کمک می‌کند تا از اعتبار مالی صادرکننده چک اطمینان حاصل کنند.

در استعلام خوش حسابی، تعداد چک‌های برگشتی یا مقدار بدهی صادرکننده به بانک‌ها و سایر موسسات مالی تعیین می‌شود. با بررسی نتیجه استعلام، دریافت کننده تصمیم می‌گیرد که آیا چک از طرف معامله دریافت نمایید یا خیر! به عنوان مثال اگر فرد دارای بدهی مالی یا چک برگشتی باشد و یا حتی حساب فرد مسدود باشد بهتر است از او چک دریافت نشود زیرا فرد سابقه مالی خوبی ندارد و به احتمال زیاد چک در تاریخ سررسید پاس نشود.

بنابراین می‌توانیم بگوییم استعلام خوش حسابی چک می‌تواند به گیرنده چک نوید یک معامله امن را بدهد.

نحوه استعلام وضعیت چک صیادی

استعلام خوش حسابی روش‌های متعددی دارد که از آن‌ها می‌توانیم به استعلام خوش حسابی از ساد۲۴، با پیامک، از سایت بانک مرکزی و غیره اشاره کنیم. در ادامه با این چند روش آشنا خواهید شد:

استعلام وضعیت چک از طریق پیامک

یکی دیگر از روش‌های استعلام وضعیت اعتباری چک، استفاده از سرشماره ۷۰۱۷۰۱ می‌باشد. برای این کار کافی است شناسه ۱۶ رقمی روی چک صیادی را به سرشماره گفته شده ارسال نمایید.

شاید در این مرحله از خود بپرسید آیا استعلام چک صیادی با کد ملی امکان پذیر است. باید بگوییم که خیر در حال حاضر امکان استعلام چک با کد ملی امکان پذیر نیست و حتما باید از شماره صیاد روی برگه چک بهرمند باشید.

سامانه استعلام چک بانک مرکزی

یکی دیگر از روش‌های استعلام وضعیت چک صیادی استفاده از سامانه استعلام چک بانک مرکزی است. برای این کار باید مراحل زیر را انجام دهید.

ابتدا در مرورگر خود cbi.ir را سرچ کنید.

سپس نظام‌های پرداخت و زیرپرداخت را انتخاب نمایید.

از صفحه باز شده گزینه «استعلام چک» را انتخاب کنید.

در صفحه جدید «استعلام وضعیت اعتباری چک صیادی» را انتخاب نمایید.

سپس در فیلدهای تعیین شده، شناسه ۱۶رقمی روی چک را وارد کنید.

درنهایت، نتیجه استعلام به شما نمایش داده می‌شود.

رمزگشایی رنگ‌ها در استعلام چک صیادی

همانطور که پیش‌تر گفتیم نتیجه استعلام وضعیت اعتباری چک با ۵ رنگ نمایش داده می‌شود در ادامه باهم به بررسی مفهوم این رنگ‌ها می‌پردازیم.

سفید: هیچ‌گونه چک برگشتی وجود ندارد. (یا از آن‌ها رفع سوء اثر شده است)

زرد: صاحب چک دارای یک فقره چک برگشتی است. ( یا مبلغ حداکثر ۵ میلیون تومان به بانک بدهی دارد)

نارنجی: صاحب چک دارای ۲ تا ۴ چک برگشتی است. (حداکثر مبلغ آن ۲۰ میلیون تومان می‌باشد)

قهوه‌ای: صاحب چک دارای ۵ تا ۱۰ فقره چک برگشتی است (حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان می‌باشد)

قرمز: صاحب چک دارای بیش از ۱۰ فقره چک صیادی است (بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان می‌باشد)

اخبار مرتبط
پژمان فر همچنین گفت: در بخش دوم جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد. سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ،ازدواج، طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.
چک عادی به چکی گفته می‌شود که اشخاص، عهده بانک‌ها به حساب جاری خود صادر کرده و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. گیرنده وجه چک ممکـن است خود صادرکننده یا حامل چک بوده و یا این که چک در وجه شـخص معـین و یا بـه حواله کرد آن شخص صادر شده باشد، این چک‌ها به دو دسته چک‌های وصولی و برگشتی تقسیم می‌شود.
دارنده چک می‌تواند بدون پرداخت هزینه‌های سنگین دادرسی، در کمتر از ۲۰ روز، اجراییه چک را دریافت و به موجب آن چک برگشتی را نقد کند.
مبلغ چاپ شده بر روی سفته در راستای پرداخت عوارض و مالیات‌های دولتی تعیین شده است و دلالتی بر میزان اشتغال ذمه صادرکننده ندارد؛ بنابراین در صورت عدم تکمیل آن، میزان دین صادرکننده، مشخص نبوده و دعوی مطالبه وجه آن مسموع نیست

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
مسلم اسماعیلی
ارسال شده در : دوشنبه 13 فروردین 1403

اگه تاریخ افتتاح حسابجاری اعلام گردد،در کاهش چشمگیر چک‌های برگشتی بسیار موثرتراست.زیرا ممکن است وضعیت حساب فرد سفید باشه ولی از افتتاح حساب مدت کوتاهی گذشته(مثلا:کمتراز۳ماه) و فرد در این مدت کوتاه در اکثر بانک‌ها جاری افتتاح نموده و دسته چکهای زیادی جهت کلاهبرداری دریافت نموده و همه را به تاریخ اینده ثبت کرده درحالی که تعداد کمی از آنها را جهت دریافت دسته چک دوم(۲۵ ویا ۵۰برگی) صوری پاس نموده و قطعا قیال از فرارسیدن چکهای درراه وی که قطعا برگشت خواهدخورد وضعیت سفید خوردا را حفظ نموده است..حال اگر هنگام استعلام تاریخ افتتاح جاری و تعداد حساب جاری وی نیز اعلام گردد،فرد در شرایط مطمئن تری می تواند چک را پذیرش نماید و چک های افراد کلاهبردار در دست شان سوخت شده در نتیجه چک‌های برگشتی بسیار کاهش یافته و اقتصاد کشور شکوفا می شود.بعنوان مثال این کد ملی را استعلام بگیرید تاریخ افتتاح حساب در کوتاه ترین زمان،تعدد افتتاح جاری در اکثر بانک‌ها و تعداد برگشتی فراوان وی به وضوح دیده می شود.

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها