ﺳﻪشنبه, 11 اردیبهشت 1403 2024,April

مالیات بر خانه های خالی در سال ۱۴۰۳چقدر است؟

22 فروردین 1403
مالیات بر خانه های خالی در سال ۱۴۰۳چقدر است؟

مالیات بر خانه‌های خالی سال‌هاست که در تیررس دولت و نمایندگان مجلس قرار دارد اما اجرای آن هیچ‌وقت شکل جدی به خود نگرفته است و حالا با توجه به لایحه بودجه ۱۴۰۳ به نظر می‌رسد قرار است در سال جاری با جدیت بیشتری دنبال شود. 

به گزارش  بانک اول  طبق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، خانه‌های که بیش از ۱۲۰ روز در طول سال خالی بمانند شامل مالیات می‌شوند. در همین راستا وزارت راه و شهرسازی موظف شده خانه‌های خالی را شناسایی کرده و خانه‌هایی که کاربری آنها شناسایی نشده باشد را برای پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی کند.

پاییز سال گذشته، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن اعلام کرد با توجه به مفاد قانونی ۵۷۰ هزار خانه خالی شناسایی شده که عموماً مالکان آن بالای ۲ خانه خالی داشته‌اند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن همچنین از ارسال پیامک به حدود ۴ میلیون نفر در بحث خانه‌های خالی خبر داد و گفت: البته این بدان معنی نیست که ۴ میلیون واحد مسکونی خالی خالی در کشور داریم.

در ایران چقدر خانه خالی وجود دارد؟

براساس گزارش ایسنا و طبق آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۲.۵ میلیون واحد خالی از سکنه در ایران وجود داشته که ۴۹۰ هزار واحد آن مربوط به شهر تهران بوده است. با این حال تخمین زده می‌شود که در حال حاضر تعداد واحدهای خالی از سکنه شهر تهران افزایش یافته است؛ به طوری که فقط چهار منطقه شامل مناطق ۱، ۲، ۳ و ۲۲ حدود ۴۰۰ هزار واحد خالی وجود دارد.

نحوه محاسبه مالیات خانه‌های خالی 

خانه‌هایی مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر، بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال نخست معادل ۶ برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.
 
محاسبه مالیات املاک مسکونی خالی برای هر فرد مستلزم در اختیار داشتن اطلاعات کامل خانه‌های خالی آن فرد در کل کشور است، زیرا مالیات فردی که دارای بیش از پنج واحد خانه خالی (۶ دانگ) است برای همه املاک وی معادل ۲ برابر حالتی است که کمتر از پنج واحد خانه خالی دارد.

چه تعداد خانه خالی در ایران شناسایی شده است؟

در حالی دولت از طرح مالیات خانه های خالی به عنوان یکی از راهکارها برای کنترل بازار مسکن نام می‌برد، در سال گذشته تنها توانسته حدود ۶۰ هزار خانه خالی را شناسایی کند که سهم مالیات آن‌ها حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان می‌شود! در واقع بررسی گزارش عملکرد سازمان مالیاتی نشان می‌دهد دولت در سال گذشته رقم ناچیزی بابت مالیات خانه های خالی دریافت کرده و در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند. 

سید محمد هادی سبحانیان، رییس سازمان امور مالیاتی، یکی از دلایل شکست دولت در زمینه مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی را ناقص بودن اطلاعاتی برشمرد که برای مودی و سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. او همچنین گفت از آنجایی که این اطلاعات دقیق نیست، ما را دچار چالش کرده است.

با توجه به سهم ۴۵ درصدی مالیات از کل بودجه ۱۴۰۳ به نظر می‌رسد اخذ مالیات از خانه‌های خالی در کنار خانه‌های لوکس، یکی از برنامه‌های جدی سازمان امور مالیاتی در سال ۱۴۰۳ باشد. موضوعی که رییس سازمان امور مالیاتی نیز بر آن تاکید کرده و می‌گوید ما در مالیات‌ستانی از خانه‌های خالی اراده بسیار جدی داریم و صورت دریافت اطلاعات خانه‌های خالی، به سرعت برای اخذ مالیات آن‌ها اقدام می‌کنیم.

اخبار مرتبط
اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.
لطفی در ادامه در توضیح پیشنهاد خود در این باره گفت: طبق پیشنهاد مذکور از جدول ۹ لایحه بودجه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسر شده و به جدول ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اضافه می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.
، فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را آسان، رایگان، غیرحضوری و تنها در چند دقیقه اعلام کرد و گفت: مجوزهای الکترونیکی بر فضای وب و همچنین از طریق گوشی‌های هوشمند قابل استعلام است و نیاز به امضا ندارد و مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی " mojavez.ir " صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجه خواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها