دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

بانکداری الکترونیک را چگونه امن نگه داریم؟

27 فروردین 1403
بانکداری الکترونیک را چگونه امن نگه داریم؟

بانکداری الکترونیک جزو جدا نشدنی زندگی روزمره ما شده است؛ به جرأت می توان گفت که ۹۰ درصد از امور بانکی ما از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک انجام می شود و بسیاری از پرداخت ها غیرحضوری شده است.اما چگونه می‌توان فضای این بانک مجازی را از سرقت امن نگه داشت؟

به گزارش بانک اول مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا برای حفظ امنیت در بانکداری الکترونیک چند راهکار دارد که اگر به آنها عمل کنید هرگز حساب‌های شما مورد سرقت مجرمان اینترنتی نخواهد شد:

۱-هر چند وقت یکبار، رمز کارت خود را تغییر دهید. 

۲ - کارت خود و رمز آن را در اختیار دیگران قرار ندهید. 

۳ - به هیچ عنوان از دیگران جهت پرداخت قبوض یا برداشت پول از کارت خود استفاده نکنید. 

۴ - پس از دریافت کارت از شعب بانک بلافاصله رمز عبور آن را از طریق دستگاه‌های خودپرداز آن بانک تغییر دهید. 

۵ - ازنوشتن رمز عبور بر رو یا پشت کارت یا نگهداری آن در مجاورت کارت جداً خودداری نمایید. 

۶ - از پذیرش هرگونه درخواست از سوی افراد ناشناس برای انجام خدمات بانکی باکارت شما، به طور جد خودداری نمایید. 

۷- به تماس‌های تلفنی، پیامکی، ایمیل و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی که درخواست بازگو کردن مشخصات محرمانه خصوصی کارت بانکی (شماره کارت، رمزها، کد اعتبارسنجی، تاریخ انقضا و ...) را دارند به هیچ عنوان اعتماد نکنید. 

۸ - درصورت گم شدن کارت بانکی فورا آن رامسدود نمایید. 

۹ - درصورتی که کارت شما در شرایطی مفقود شد که دسترسی به بانک عامل را ندارید به دو روش زیر آن را مسدود نمایید:

الف: از طریق تلفن بانک 

ب: به دستگاه ATM بانک عامل کارت خود مراجعه نموده دکمه ثبت بر روی صفحه کلید را یک بار فشار دهید خدمات بدون کارت فعال می‌گردد سپس در قسمت مسدود کردن کارت شماره کارت و رمز کارت مفقود شده را وارد نموده و کارت خود را مسدود نمایید. 

۱۰- شماره ۱۶ رقمی کارت خود را روی گوشی خود ذخیره نکنید.

۱۱- برای جلوگیری از کپی برداری افراد سودجو از کارت شما هنگام خرید با دستگاه پوز کارت را خودتان بکشید و رمز آن را خودتان وارد نمایید. 

۱۲ - در هنگام استفاده از ATM در هنگام وارد کردن رمز کارت دست خود را روی صفحه کلید نگه دارید تا رمز وارد شده دیده نشود. 

۱۳ - هنگامی که وارد یک درگاه بانک در اینترنت می‌شوید از صحیح بودن آدرس بانک (داشتن https در آدرس سایت)، وجود تصویر امنیتی، داشتن صفحه کلید مجازی و فعال بودن آن اطمینان حاصل نمایید. 

۱۴ - درصورتی که به شما پیامک داده شد و یا تماس گرفته شد که شما برنده شده اید و جهت دریافت جایزه به کنار دستگاه خودپرداز مراجعه کنید به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید، چرا که این افراد قابل اعتماد نبوده وکلاهبردار هستند.

اخبار مرتبط
اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه از سوم اردیبهشت‌ماه آغاز شده و بازگشت آن‌ها به کشور تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ادامه دارد. در این بازه قرار است حدود پنج هزار نفر به عمره اعزام شوند. بنابر اعلام سازمان حج و زیارت کم‌تر از ۶ میلیون نفر در نوبت عمره هستند.
لطفی در ادامه در توضیح پیشنهاد خود در این باره گفت: طبق پیشنهاد مذکور از جدول ۹ لایحه بودجه، ۱۵۰۰ میلیارد تومان کسر شده و به جدول ۷ برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور اضافه می‌شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.
، فرآیند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی را آسان، رایگان، غیرحضوری و تنها در چند دقیقه اعلام کرد و گفت: مجوزهای الکترونیکی بر فضای وب و همچنین از طریق گوشی‌های هوشمند قابل استعلام است و نیاز به امضا ندارد و مجوزهایی که از مسیر درگاه ملی مجوزهای کشور به نشانی " mojavez.ir " صادر نشده باشند با مشکلات مالیاتی، بانکی و خدمات دولتی مواجه خواهند شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها