جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

درخشش پر قدرت قیمت طلا / صعود ادامه دارد؟

01 اردیبهشت 1403
درخشش پر قدرت قیمت طلا / صعود ادامه دارد؟

ناظران بازار انتظار دارند که قیمت طلای جهانی به دنبال افزایش احتمالی این کالا با وجود نرخ‌های بهره و تقویت دلار آمریکا، به مرز ۳۰۰۰ دلار در هر اونس نزدیک‌تر شود.

به گزارش بانک اول طلا، فلز گرانبهایی که مدت‌ها به عنوان دارایی امن مورد احترام قرار می‌گرفت، روز جمعه افزایش قیمت قابل‌اعتمادی را تجربه کرد که ناشی از تلاقی تنش‌های ژئوپلیتیکی و عدم اطمینان اقتصادی بود.

فلز زرد در معاملات روز گذشته در مسیر پنجمین افزایش هفتگی خود قرار گرفت و تا‌ سطح ۲۴۱۶ دلار بالا رفت، اما در نهایت حدود 2394 دلار بسته شد زیرا عدم اطمینان سیاسی در خاورمیانه فشارهای ناشی از دورنمای افزایش نرخ های بهره آمریکا را تحت الشعاع قرار داد.

ترس از اقدامات متقابل ایران و رژیم صهیونیستی تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده و قیمت آن را بالا برده است. طلا در آستانه پنجمین هفته پیاپی افزایش قیمت قرار دارد.

قیمت هر اونس طلا امروز در لحظه تنظیم این گزارش با 13 دلار افزایش نسبت به روز گذشته به 2394 دلار رسید.

انفجارهایی در روز گذشته در شهر اصفهان ایران شنیده شد که ادعا می‌شد مربوط به حمله رژیم صهیونیستی به این کشور است، اما تهران این اتفاق را کم اهمیت دانست و اعلام کرد هیچ تصمیمی برای تلافی کردن ندارد.

تحلیلگران عقیده دارند تشدید تنش‌ها یا آرام شدن درگیری‌ها در خاورمیانه تاثیر قابل توجهی بر بازارها دارد. اگر شرایط ژئوپلیتیکی در این منطقه آرام شود، قیمت طلا هم پایین می‌آید و روند خرید آن به عنوان یک پشتوانه ایمن متوقف می‌شود.

اما با توجه به اینکه فدرال رزرو آمریکا قصد ندارد نرخ بهره را به این زودی‌ها پایین بیاورد، بنابراین روند افزایش قیمت طلا ادامه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد مقامات آمریکا ضرورتی برای کاهش زود هنگام نرخ بهره نمی‌بینند. بازارها در حال حاضر 67 درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره از ماه سپتامبر کاهش یابد.

نرخ بالای بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

فعالان بازار مشتاقانه منتظر انتشار داده‌های مربوط به هزینه‌های مصرف شخصی در جمعه آینده هستند، که بینش مهمی را در مورد آخرین روندهای تورمی ارائه می‌کند و به طور بالقوه بر تصمیمات سیاست‌گذاری آتی فدرال رزرو تأثیر می‌گذارد.

در حالی که چشم‌انداز اقتصاد جهانی به تکامل خود ادامه می‌دهد و تنش‌های ژئوپلیتیکی فروکش می‌کند، جذابیت طلا به‌عنوان پناهگاه امن همچنان پابرجا باقی می‌ماند و سرمایه‌گذارانی را که به دنبال ثبات در میان عدم قطعیت هستند، جذب می‌کند.

در میان سایر فلزات گرانبها قیمت نقره با 1.62 درصدافزایش به 29 دلار و 13 سنت رسید و پلاتین با یک کاهش 0.44 درصدی، 935 دلار و 54 سنت معامله می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، ناظران بازار انتظار دارند که قیمت طلا به دنبال افزایش احتمالی این کالا با وجود نرخ‌های بهره و تقویت دلار آمریکا، به مرز ۳۰۰۰ دلار در هر اونس نزدیک‌تر شود. قیمت فلز زرد گرانبها در روزهای اخیر به دلیل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به بالاترین حد خود رسیده است.

از طرفی نقره نیز ممکن است قدرت رسیدن به نقطه عطف ۳۰ دلار در هر اونس را پس از افزایش ۲۶ درصدی در ماه های مارس تا آوریل به دلیل رکورد طلا و قدرت مس داشته باشد.

اخبار مرتبط
شروع جلسه حراج راس ساعت 12 است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت 12 الی 15 خواهد بود. بازه نظارت و تخصیص نیز از ساعت 15 تا 17همان روز است و ساعت 17 نیز نتایج حراج اعلام می شود.
سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: فعالان حوزه طلا و و جواهر به ثبت همزمان صورتحساب الکترونیکی در ۲ سامانه مودیان و جامع تجارت الزامی ندارند و ثبت در یکی از این سامانه ها کافی است.
امروز قیمت طلا در جریان معاملات بازار شیب صعودی را تجربه کرد، قیمت سکه امامی به ۴۱,۷۰۰,۰۰۰ (چهل و یک میلیون و هفتصد هزار) تومان رسید که نسبت به روز قبل ، افزایش ۰.۴۷ درصدی داشته است.
بیست و سومین جلسه حراج شمش طلا در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۲ الی ۱۶ در مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد. وجه الضمان مبلغ ۳ میلیارد و۵۰۰ میلیون ریال (۳،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال) به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت ۲۴ روز شنبه مورخ ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ وجه الضمان را پرداخت کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها