شنبه, 15 اردیبهشت 1403 2024,May

چرا پژو پارس گران شد؟

02 اردیبهشت 1403
چرا پژو پارس گران شد؟

پژو پارس به عنوان یکی از پرطرفدارترین محصولات شرکت ایران خودرو طی چند ماه گذشته در گیرودار مسائل و حواشی بسیار زیادی بوده است. از اخبار متناقض عدم تولید و یا ادامه تولید این خودرو تا آخرین اخبار در خصوص افزایش قیمت 150 میلیون تومان که هفته گذشته اتفاق افتاد، اما در این میان موضوعی که در این بیش از همه مورد انتقاد قرار گرفت افزایش قیمت ناگهانی برای پژو پارس بود که طی هفته گذشته اعلام رسمی شد.

به گزارش بانک اول با توجه به تورم روز افزون حالا دیگر موضوع افزایش قیمت خودروها به صورت دوره ای در کشور به یک روتین ماهانه تبدیل شده است و هر زمان که لیست قیمت خودرو شرکت‌های اعم از خصوصی و دولتی اعلام می‌شود منتظر یک افزایش قیمت هستیم و اعتراض عموم مردم را به همراه دارد. اما در این میان داستان افزایش قیمت پژو پارس ایران خودرو تا حدودی متفاوت است.

پژو پارس ایران خودرو طی چندین ماه گذشته درگیر مسئله عدم مجوز تولید و مسائل استاندارد بوده و به طور رسمی چندین مرحله اعلام شد که این خودرو به دلایل عدم تطابق با استانداردهای ملی توقف تولید خواهد شود و مراجع مختلفی نیز بر این موضوع صحه نهادند. از سوی دیگر شرکت ایران خودرو نیز تلاش کرد با طرح‌‌های جایگزینی، حجم بالای تعهدات این خودرو محبوب را پوشش دهد که با اعتراض عمده خریداران مواجه شد و همین موضوع مسئولان را بر آن داشت تا برای ادامه تولید این خودرو، مجوزهای لازم را صادر کنند. در نهایت و در روزهای پایانی اسفندماه خبر ادامه تولید این خودرو منتشر شد.

از سوی دیگر اما موضوع عدم همراهی قیمت کارخانه خودرو پارس با افزایش‌های رشد ۱۴۰۰ درصدی نرخ نهاده‌ها و ارز به میان آمده و با توجه مجوز ادامه تولید این خودرو، ایران خودرو درخواست افزایش قیمت محصولات خانواده پارس را به مراجع ذی‌صلاح اعلام کرد و با توجه به مستندات این مجوز صادر گردید. در این میان انتقادی که به موضوع افزایش قیمت پارس وارد شد، این بود که شرکت برای گران کردن خودرو پژو پارس، تولید آن را متوقف کرده است اما بر اساس اعلام رسمی سازمان استاندارد این خودرو تا پیش از صدور مجوز تولید مجدد، مدت ها مجوز تولید نداشته و همین موضوع باعث توقف تولید آن گردید و در این میان ایران خودرو بر اساس قوانین پیش رفته است.

بر این اساس در 25 اسفند 1402 موضوع قیمت‌گذاری مجدد نیز پس از صدور مجوز تولید مجدد این خودروبه شورای رقابت و مراجع قیمت گذاری فرستاده شده است. با توجه توقف تولید طی نیمه دوم 1402 شرکت ایران خودرو در مدتی که مجوز تولید نداشته است و پیش فروشی نیز از این خودرو انجام نشده و بر این اساس قیمت گذاری نیز در این مدت رخ نداده است. با توجه به الزام قانونی برای فروش خودرو در سامانه یکپارچه، طی دو سال گذشته این خودروساز دولتی فروشی یا پیش فروشی خارج از سامانه نداشته و این شرکت در این مدت تعهدی خارج از سامانه نداشته است که بخواهد با عدم عرضه و افزایش قیمت، سود فروش خود را بالا ببرد.

همین امر و توقف عرضه خودرو در نهایت باعث عدم همراهی قیمت پژو پارس با بقیه تغییرات تورمی شده است و حالا با شروع مجدد تولید طبیعی است که این خودرو نیز با شرایط روز همگام شود هرچند که این موضوع نیز مانند دیگر افزایش قیمت‌های خودرو مطمئنا به مذاق مصرف کنندگان خوش نخواهد آمد.

اخبار مرتبط
بررسی مشخصات فنی بررسی سایپا کوییک متقاضیان ثبت نام کوییک GX-L و GXR-L باید کل مبلغ یعنی حوالی ۳۷۹ میلیون تومان را یکجا پرداخت کنند. موعد تحویل سایپا برای کوییک نیز ۹۰ روزه است. اما شاهین و ساینا در قالب طرح پیش فروش سایپا عرضه شدند که متقاضیان باید حدود نصف مبلغ را پرداخت کنند و مابقی را طبق قیمت روز کارخانه سایپا در موعد تحویل بپردازند.
شرکت بهمن موتور شروطی را مطابق موارد مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه که تشریح شده، قرار داده است که در صورت ثبت نام مغایر با شروط مندرج در قواعد و ضوابط بخشنامه و یا عدم حائز شرایط بودن متقاضی، ثبت نام ایشان از سوی شرکت بهمن موتور یکطرفه فسخ و وجه واریز شده به حساب مبدأ مسترد خواهدشد.
رئیس مرکز شماره گذاری راهور همچنین درباره ادعای برخی فروشندگان خودرو مبنی بر تمدید سالیانه خودروهای گذرموقت گفت: مردم فریب چنین ادعایی را نخورند زیرا هیچ مجوز یکساله و یا به صورت تمام وقت برای تردد خودروهای گذرموقت در مناطق غیرتجاری وجود ندارد.
پلیس راهور فراجا برای سال ۱۴۰۳، قوانین جدیدی را برای صدور گواهینامه رانندگی اعلام کرده است. این قوانین محدودیت‌های بیشتری را برای رانندگان جدید ایجاد می‌کند. همچنین بازه سنی مورد نیاز برای دریافت گواهینامه پایه یک افزایش یافته است. خوشبختانه همچنان عدم نیاز به کارت پایان خدمت برای دریافت گواهینامه آقایان پابرجاست؛ موضوعی که در گذشته یکی از چالش‌های دریافت گواهینامه رانندگی محسوب می‌شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها