چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403 2024,May

چرا رتبه اعتبارسنجی کم میشود؟

10 اردیبهشت 1403
چرا رتبه اعتبارسنجی کم میشود؟

اگر رتبه اعتبارسنجی گرفته‌اید و رتبه شما پایین است یا رتبه اعتبارسنجی شما صفر است و از خود می‌پرسید چرا رتبه اعتبارسنجی کم میشود؟ این مطلب را مطالعه کنید

اعتبار سنجی چیست؟

امروزه بانک‌ها برای پرداخت وام از متقاضیان رتبه اعتبارسنجی بانکی تقاضا می‌کنند. رتبه اعتبارسنجی با مقیاسی استاندارد محاسبه می‌شود، رتبه اعتبارسنجی باتوجه به پرداخت اقساط، بدهی‌های مالی، بدهی‌های مالیاتی، تعداد چک‌های برگشتی و غیره محاسبه می‌گردد.

رتبه اعتبارسنجی عددی بین ۰ تا ۹۰۰ است و هرچه این عدد به ۹۰۰ نزدیکتر باشد یعنی رتبه اعتبارسنجی شما بهتر است و هرچه رتبه به ۰ نزدیکتر باشد رتبه اعتبارسنجی پایین تر است.

یک اعتبارسنجی خوب نتیجه یک مدیریت حساب خوب است و بلعکس یک اعتبارسنجی بد، نتیجه یک مدیریت مالی نامناسب می‌باشد. بنابراین اگر رتبه اعتبارسنجی شما به ۰ نزدیکتر است حتما علت آن را بیابید و برای جبران تاثیر منفی آن تلاش کنید.

علل اصلی کاهش رتبه اعتبارسنجی

اکنون که با معنی اعتبارسنجی آشنا شدید، باید بگوییم علل کاهش رتبه اعتبارسنجی چیست و چه راهکارهای برای جبران تاثیر منفی آن داریم. در ادامه ۵ علت اصلی آن را توضیح می‌دهیم:

دیر پرداخت یا عدم پرداخت اقساط وام

یکی از اصلی‌ترین علل کاهش رتبه اعتبارسنجی دیر پرداخت یا عدم پرداخت تسهیلات است. یعنی اگر شما اقساط‌تان را دیر پرداخت کنید رتبه اعتبارسنجی شما به شدت کاهش می‌یابد.

راهکار: برای جبران کاهش رتبه اعتبارسنجی باید ابتدا تمام معوقات را پرداخت نمایید و در طول ۶ تا ۱۲ ماه آینده اقساط را سر وقت پرداخت کنید. ا

چک برگشتی

یکی دیگر از علل کاهش رتبه اعتبارسنجی وجود چک برگشتی است. اگر شما چک برگشتی داشته باشید بی برو برگشت رتبه اعتبارسنجی شما به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد. البته هر چه تعداد چک‌های برگشتی بیشتر باشد تاثیر منفی آن بیشتر خواهدشد.

راهکار: برای جبران کاهش رتبه اعتبارسنجی باید ابتدا چک‌های برگشتی پاس شوند و از آن‌ها رفع سوء اثر گردد. البته لازم است بدانید سامانه محچک تا یک روز پس از برگشت چک به شما فرصت، پاس کردن چک را می‌دهد. یعنی اگر پس از یک روز از برگشت چک شما آن را پاس نکنید، رتبه اعتبارسنجی کاهش می‌یابد.

بدهی‌ مالی

منظور از بدهی مالی، بدهی است که نسبت به اداراتی مانند مالیات، گمرک، راهنمایی و رانندگی و غیره دارید. شاید با خود بگویید این اطلاعات از کجا در سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی وجود دارد؟ باید بگوییم اطلاعاتی که در بالا به شما گفتیم از سوی بانک‌ها، موسسات مالی، اداره مالیات، اداره گمرک، راهنمایی و رانندگی و غیره بدست می‌آید.

راهکار:

برای جبران تاثیر منفی بدهی مالی باید تمام بدهی‌های خود را پرداخت کنید و در آینده هیچ بدهی را پشت گوش نیندازید.

ضامن وام فرد دیگر

ضامن بودن به خودی خود باعث کاهش رتبه اعتبارسنجی نمی‌شود، اما موضوعی که رتبه اعتبارسنجی را کاهش می‌دهد دیرپرداخت و عدم پرداخت اقساط است. اگر بخواهیم این موضوع را شفاف کنیم باید بگوییم اگر فردی که شما ضمانت آن را نموده‌اید، اقساط خود را به موقع پرداخت نکند هم رتبه اعتبارسنجی او و هم رتبه اعتبارسنجی شما کاهش می‌یابد.

راهکار: اگر گریبان‌گیر این مورد هستید توصیه می‌کنیم از دریافت کننده وام بخواهید معوقات خود را پرداخت نموده و اقساط خود را به موقع واریز نمایید.

در ضمن به شما توصیه می‌کنیم پیش از اینکه کسی را ضمانت کنید، رتبه اعتبارسنجی او را بگیرید و با خیال راحت ضامن شوید. فراموش نکنید که اعتبارسنجی روشی است برای مشاهده سابقه مالی فرد که نشان می‌دهد که این فرد چقدر اعتبار مالی دارد. در ادامه شما را با نحوه دریافت رتبه اعتبار سنجی آشنا خواهیم نمود.

باز کردن حساب و دریافت کارت بانکی زیاد

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش رتبه اعتبارسنجی می‌شود، باز کردن حساب بانکی و دریافت کارت‌های بانکی زیاد است. شاید بپرسید این موضوع چرا باید رتبه اعتبارسنجی را کاهش دهد؟ باز کردن بیش از حد حساب و دریافت کارت بانکی، سامانه اعتبارسنجی را نسبت به متقاضی بی اعتماد می‌سازد.

راهکار: از باز کردن حساب و دریافت کارت‌های بانکی خودداری کنید.

دریافت وام‌های متعدد

یکی دیگر از عللی که رتبه اعتبارسنجی را به شدت پایین می‌آورد، دریافت وام‌های متعدد بطور همزمان است. در این حالت سامانه اعتبارسنجی نسبت به مدیریت مالی شما مردد می‌شود.

راهکار: بهتر است تا وام حال حاضر را تسویه نکرده‌اید مجددا تقاضای وام ندهید.

اخبار مرتبط
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دولت روحانی در واکنش به تصویب تعطیلی روز شنبه، در کانال تلگرامی خود نوشت: مجلس یازدهم، با سابقه تصویب قانون اقدام راهبردی و تلاش برای تصویب طرح صیانت و با پیشینه تشدید خودتحریمی و تحدید ارتباطات بین المللی ایران، با تعطیلی شنبه ها برای امکان بیشتر ارتباطات و تجارت بین المللی موافقت کرد. ملت را چه فرض می کنید؟
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از امکان پرداخت مالیات مقطوع مشاغل در ۱۵ قسط خبر داده است.
جدول سرانه مالیاتی ۱۵ صنف در سه سال گذشته در حالی منتشر شد که تقریبا تمامی این صنوف، مالیاتی که در طول یک سال پرداخت می کنند، از مالیات یک سال یک کارگر کمتر است.
اگر جزو کارمندان و کارکنان دولتی محسوب می‌شوید، برای اینکه انگیزه کافی برای کار داشته و کارایی بیشتری داشته باشید و دولت نیز بیشتر به نیروی انسانی خود توجه داشته باشد، از ابزار‌های مختلف مانند امتیازدهی برای افزایش حقوق و مزایای کارمندان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی استفاده می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها