یکشنبه, 30 اردیبهشت 1403 2024,May

برنده‌ها و بازندگان فروش سکه طلا در مرکز مبادله / مقایسه قیمت سکه در بازار آزاد و حراج مرکز مبادله

18 اردیبهشت 1403
برنده‌ها و بازندگان فروش سکه طلا در مرکز مبادله / مقایسه قیمت سکه در بازار آزاد و حراج مرکز مبادله

خرید سکه از مرکز مبادله، می‌تواند برای متقاضیان نزدیک دو میلیون تومان سود داشته باشد.

 به گزارش بانک اول قیمت سکه در حراج مرکز مبادله ارز و طلای ایران با احتساب میانگین قیمت پیشنهادی خریداران اعلام می‌شود. خرید سکه تمام بهار آزادی و نیم سکه از حراجی در قیاس با مشتریان خوش‌شانس و بلنداقبال بازار آزاد، روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت به ترتیب یک میلیون و ۸۹۴ هزار تومان و یک میلیون و ۸۲۴ هزار تومان ارزان‌تر تمام شده. همچنین تفاوت قیمت ربع سکه دولتی و بازار آزاد، دست‌کم معادل یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود.

قیمت سکه در بازار آزاد

قیمت سکه امامی در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات روی پله ۴۲ میلیون و ۱۳۶ هزار تومان ایستاد. کف قیمت سکه امامی در این روز ۴۱ میلیون و ۱۵۹ هزار تومان و بیشترین قیمت سکه امامی در معاملات تک‌فروشی ۴۲ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان بود.

قیمت سکه امامی امسال کار خود را از جایگاه ۳۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان آغاز کرد و روز ۱۶ فروردین توانست تا ۴۵ میلیون و ۹۳۹ هزار تومان یکه‌تازی کند.

قیمت نیم سکه در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، حداقل ۲۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان و حداکثر ۲۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان بود. با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات نیم سکه جایگاه خود را در حوالی قیمت ۲۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان تثبیت کرد.

نیم سکه در ابتدای سال ۲۳ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت داشت، ولی روز ۱۶ فروردین نیم سکه توانست خود را تا ۲۸ میلیون و ۶۰ هزار تومان بالا بکشد.

قیمت ربع سکه روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت روی ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان آرام گرفت، اما خریداران خوش‌شانس توانستند وقتی ربع سکه در کف قیمت خود قرار داشت آن را ۱۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بخرند؛ درست برعکس بداقبالانی که سکه را در سقف قیمت ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان خریدند.

قیمت ربع سکه روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، به ۱۸ میلیون و ۴۰ هزار تومان رسید و رکورد تاریخی جدیدی از خود به جا گذاشت؛ آن هم در شرایطی که اول سال تقربیا ۱۴ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

رکورد سکه حراجی شکسته شدمتوسط قیمت سکه در پیشنهاد‌های برنده را می‌توان متر و معیار سنجش سود و زیان شرکت‌کنندگان در حراج سکه دانست

قیمت سکه در حراج مرکز مبادله

حراج سکه مرکز مبادله ارز و طلا روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، یازدهمین مرحله خود را پشت‌سر گذاشت و ۱۴ هزار و ۹۳۴ قطعه ربع سکه، ۱۰ هزار و ۳۷۸ قطعه تمام سکه و چهار هزار و ۶۲۳ قطعه نیم سکه در آن به متقاضیان تخصیص پیدا کرد.

ربع سکه با ۲۹ هزار و ۲۶۳ درخواست، محبوب‌ترین سکه در یازدهمین حراجی مرکز مبادله بود، اما وقتی زمان قانونی ثبت سفارش به پایان رسید، ۱۴ هزار و ۹۳۴ قطعه سکه به متقاضیان تخصیص پیدا کرد. ۱۹ هزار و ۵۸۲ تقاضا برای خرید سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ثبت شد و در نهایت ۱۰ هزار و ۳۷۸ درخواست به خرید منتهی شد. از مجموع هفت هزار و ۸۰۲ تقاضای خرید نیم سکه نیز چهار هزار و ۶۲۳ مورد موفقیت‌آمیز بودند.

متقاضیان خرید سکه طلا در حراج مرکز مبادله درخواست خود را با پیشنهاد رقم‌های متفاوت ثبت می‌کنند و پس از پایان مهلت قانونی ثبت سفارش، سکه طلا بر اساس اولویت بین بالاترین پیشنهاد‌ها توزیع می‌شود. متوسط قیمت سکه در پیشنهاد‌های موفق را می‌توان متر و معیار سنجش سود و منفعت شرکت‌کنندگان در حراج سکه دانست.

سکه تمام بهار آزادی در مرحله ۱۱ حراج مرکز مبادله به طور متوسط با قیمت ۳۹ میلیون و ۲۶۵ هزار تومان به متقاضیان تخصیص پیدا کرد. خرید سکه بهار آزادی از حراج مرکز مبادله ارز و طلای ایران به این ترتیب یک میلیون و ۸۹۴ هزار تومان نسبت به کف قیمت سکه در معاملات تک‌فروشی بازار آزاد ارزان‌تر تمام شد.

قیمت نیم سکه در مرکز مبادله روز دوشنبه به طور متوسط ۲۲ میلیون و ۳۶ هزار تومان قیمت داشت. سقف قیمت همین سکه در بازار آزاد به ۲۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید، ولی اگر کف قیمت را مبنای محاسبه قرار دهیم، خرید سکه از حراج مرکز مبادله در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت نسبت به بازار آزاد، یک میلیون و ۸۲۴ هزار تومان ارزان‌تر تمام شده است.

کف و سقف قیمت ربع سکه در معاملات تک‌فروشی روز دوشنبه بازار آزاد به ترتیب ۱۵ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان و ۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان بود، اما اگر کسی در حراج مرکز مبادله ارز و طلا برای خرید ربع سکه اقدام می‌کرد، احتمالا می‌توانست با ۱۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان به خواسته‌اش برسد.

خرید ربع سکه از یازدهمین حراج مرکز مبادله در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت، یک میلیون و ۲۷۰ هزار تومان زیر قیمت بازار آزاد امکان‌پذیر بود. عددی که نشان می‌دهد چرا حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلا محبوب است و چرا دلالان سعی می‌کنند با ساخت شایعات مختلف مثل عیار پایین سکه دولتی، حواس مردم را از اصل مطلب پرت کنند.

مقایسه قیمت سکه در بازار آزاد و حراج مرکز مبادله

نوع سکه

بازار آزاد کف قیمت

بازار آزاد سقف قیمت

متوسط قیمت حراج

سود سکه حراجی

تمام سکه

۴۱ میلیون و ۱۵۹ هزار

۴۲ میلیون و ۱۶۰ هزار

۳۹ میلیون و ۲۶۵ هزار

یک میلیون و ۸۹۴ هزار

نیم سکه

۲۳ میلیون و ۸۶۰ هزار

 ۲۳ میلیون و ۹۶۰ هزار

۲۲ میلیون و ۳۶ هزار

یک میلیون و ۸۲۴ هزار

ربع سکه

۱۵ میلیون و ۲۴۰ هزار 

۱۵ میلیون و ۳۴۰ هزار

۱۳ میلیون و ۹۷۰ هزار

یک میلیون و ۲۷۰ هزار

اخبار مرتبط
بر این اساس، در مجموع ۲۷ جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ایران، حدود ۴۳۳۲ کیلوگرم شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.
این کارشناس پولی و بانکی تصریح کرد: وقتی که بازار تحت تاثیر التهابات و هیجانات سیاسی است، دخالت‌های بی مورد نهاد‌های غیر متخصص تنها باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. تجربه نشان داده که وقتی بازار ارز دچار رشد شدید و سریع قیمت‌ها می‌شود، یک عامل غیر اقتصادی و عموما سیاسی وجود دارد که کنترل آن خارج از توان بانک مرکزی است.
نیم سکه در جریان معاملات امروز با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت، ۲۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با کاهش ۲۵۰ هزار تومانی، ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان معامله شد.
، بازار امروز شاهد روند نزولی کاهشی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها