جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

20 روز فرار سرمایه از بورس +نمودار

24 خرداد 1401
20 روز فرار سرمایه از بورس +نمودار

به گزارش بانک اول در آخرین هفته کاری دی ماه موج خروج سرمایه حقیقی از بورس ادامه داشت و برای هشتمین هفته پی در پی شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودیم و در پایان هفته رکورد 20 روز پیاپی ثبت شد. 

در ‌هفته اخیر باز هم بورس با خروج نقدینگی حقیقی مواجه بود و میزان آن نسبت به هفته پیشین افزایش یافت. بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که روز چهارشنبه پیش از آن، پانزدهمین روز خروج پول حقیقی ثبت شده بود. روز شنبه 366 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به 390 میلیارد تومان افزایش یافت.

خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد اما نسبت به روز قبل کاهش داشت. در این روز 275 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. این رقم در روز سه‌شنبه به 700 میلیارد تومان صعود کرد و روز چهارشنبه به 241 میلیارد تومان، رسید. 

در مجموع 5 روز کاری هفته هزار و 972 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 394 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افزایش 49 درصدی داشته است. 

در 20 روز اخیر 6 هزار و 323 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار سهام خارج شده که میانگین روزانه آن 316 میلیارد تومان است.

رکوردداران خروج پول حقیقی

در ابتدای هفته سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه) بیشترین خروج پول حقیقی را داشت. پیش از این برای 6 روز متوالی سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین خروج پول حقیقی بازار را داشت. روز شنبه، پس از فولاد، خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی خروج نقدینگی حقیقی قرار داشتند. 

روز یکشنبه بیشترین خروج پول به سهام سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) اختصاص داشت و پس از آن بپاس و شپدیس قرار داشتند. بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار در روز دوشنبه به خودرو تعلق داشت و فملی و سمگا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سمگا روز سه‌شنبه هم در صدر جدول بیشترین خروج پول حقیقی قرار داشت و وبملت و فملی پائین‌تر از آن قرار گرفتند. در آخرین روز کاری هفته نیز فملی، توسن و وگردش بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را داشتند.  

رشد ورود نقدینگی حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت

در پایان هفته اخیر شاهد نهمین روز ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه 50 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شد و روز یکشنبه 162 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت شد. دوشنبه 113 میلیارد تومان و روز سه‌شنبه 102 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته 253 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد که بیشترین رقم در نیمه دوم سال جاری است. 

در مجموع این هفته 680 میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر طور میانگین روزانه 136 میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است.

بورس

 

اخبار مرتبط
ماد‌های فملی، شبندر، فایرا، جم، سدشت، کویر و خزامیا از نماد‌های تاثیر گذار مثبت بر شاخص کل بورس بودند. اما نماد‌های پارسان، فولاد، کگل، شپدیس و بوعلی با تاثیر منفی از افزایش بیشتر شاخص کل ممانعت کرد.
خبر جالب امروز را مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن مطرح کرد که قرار است بخش املاک پلتفرم‌های دیوار و شیپور مسدود شوند. گفته می‌شود با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود و اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.
گفتنی است سه نماد «فولاد»، «فملی» و «شپنا» بیشترین تأثیر در شاخص کل بورس و سه نماد «خاور»، «ارفع» و «هرمز» بیشترین تأثیر را در شاخص فرابورس داشته‌اند، همچنین سه نماد «ذوب»، «کاما» و «فولاد» سه نماد پرتراکنش بازار بورس و سه نماد «خاور»، «فزر» و «کرمان» سه نماد پرتراکنش در بازار فرابورس در روز جاری بودند.
تا اسفند سال ۱۴۰۰، ۴۰۰ هزار نفر از مردم و طرفداران اقدام برای افزایش سرمایه کردند و از محل افزایش سرمایه و با بورسی شدن سلب حق تقدم انجام شد و در سال ۱۴۰۱ سه مرتبه تلاش شد از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی فرآیند مالکیت انجام شود که مشکلی برای مراجع آسیایی صورت نگیرد و مالکیت باشگاه‌ها برای این مراجع مشخص شود، اما با توجه به پابان مهلت‌ای افی سی در انتهای سال گذشته از طریق مشارکت کنسرسیومی از بانک‌های غیر دولتی و کنسرسیومی از ذیل پتروشیمی امروز صبح در فرابورس محقق شد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها