دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

ویروس کرونا و سوالاتی که باید پاسخ داده شوند

24 خرداد 1401
ویروس کرونا و سوالاتی که باید پاسخ داده شوند

ویروس کرونا و سوالاتی که باید پاسخ داده شوند

 

به گزارش بانک اول در دسامبر سال گذشته ، گزارش هایی مبنی بر شیوع ویروس كرونا در میان جمعیت ووهان شهری بزرگ در استان چین دریافت شد که متخصصان تا پیش این چنین ویروسی را کشف نکرده بودند.

 از آن زمان ، این ویروس به سایر کشورها ، چه در داخل و چه در خارج از آسیا گسترش یافت. در پایان ماه گذشته ، سازمان بهداشت جهانی این وضعیت را یک اورژانس بهداشت عمومی اعلام کرد.

 در چین تاکنون ویروس کرونا موجب مرگ 637 نفر شده است. همچنین در فیلیپین منجر به کشتن یک نفر شد.

اما واقعاً در مورد این ویروس چه می دانیم و چگونه احتمال دارد که ویروس کرونا بر جمعیت جهانی تأثیر بگذارد؟ ما از اطلاعاتی كه سازمان بهداشت جهانی در مورد این ویروس ارائه كرده استفاده كردیم و با توجه به آن به سؤالات خوانندگان پاسخ دادیم .

ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس کرونا از خانواده ویروس هایی است که سیستم تنفسی پستانداران را هدف قرار داده و بر آنها تأثیر می گذارد. با توجه به خصوصیات خاص آنها ، چهار ویروس اصلی وجود دارد که به آنها آلفا ، بتا ، دلتا و گاما گفته می شود.

 بیشتر اینها فقط روی حیوانات تأثیر می گذارند، اما تعداد معدودی نیز می توانند به انسان منتقل شوند. مواردی که برای انسان قابل انتقال است فقط به دو مورد از این جنس تعلق دارد: آلفا و بتا.

تا پیش از این فقط دو ویروس باعث شیوع جهانی شد. اولین مورد ویروس سارس بود که باعث سندرم حاد تنفسی می شد و برای اولین بار در سال 2002 در چین گسترش یافت.

 مورد دوم نیز ویروس مرس یا سندرم تنفسی خاورمیانه بود که که در سال 2012 در عربستان سعودی ظهور کرد. این ویروس از آن زمان تاکنون حداقل 2.494 نفر را مبتلا کرده است.

ویروس کرونا از کجا نشات گرفته است؟

هنگامی که انسان به ویروس کرونا آلوده می شود ، این امر معمولاً از طریق تماس با یک حیوان آلوده اتفاق می افتد. برخی از متداول ترین حامل های این ویروس خفاش ها هستند ، اگرچه به طور معمول ویروس را مستقیماً به انسان منتقل نمی کنند.

 در عوض ، انتقال ممکن است از طریق یک حیوان "واسطه" اتفاق بیفتد ، که معمولاً یک حیوان خانگی عامل انتقال آن می شود.

ویروس سارس از طریق گربه ها به انسان منتقل شد و ویروس مرس نیز از طریق حیوان دیگری گسترش یافت . با این حال ، تعیین حیواناتی که از ابتدا عفونت ویروس ها را گسترش دادند ، می تواند دشوار باشد.

در مورد ویروس جدید کرونا، گزارش های اولیه از چین نشان داد که شیوع آن از یک بازارغذاهای دریایی در مرکز شهر ووهان اتفاق افتاده است.

 در نتیجه ، مقامات محلی در تاریخ اول ژانویه این بازار را تعطیل کردند. با این حال ، ارزیابی های بعدی نشان می دهد که بعید است که این بازار منبع منفرد کرونا ویروس باشد.

متخصصان هنوز نتوانسته اند منبع واقعی ویروس را تعیین کنند یا حتی تأیید کنند که آیا یک منبع اصلی وجود داشته است یا خیر.

ویروس کرونا چگونه منتقل می شود؟

اگرچه احتمالاً از حیوانات سرچشمه گرفته است ، انتقال ویروس جدید از فرد به فرد دیگر می تواند اتفاق بیفتد ، اگرچه بسیاری از سؤالات در مورد انتقال آن همچنان بی پاسخ مانده است. به گفته سخنگویان سازمان بهداشت جهانی محققان هنوز در حال تحقیق درباره پارامترهای دقیق انتقال انسان به انسان هستند.

در جلسه مطبوعاتی 6 فوریه ، دکتر ماریا ون کرکوو ، مشاور سازمان بهداشت جهانی گفت: ما می دانیم که فرد هر چه علائم بیشتری داشته باشید ، احتمال انتقال آن نیز بیشتر است.

وی گفت هنوز مشخص نیست كه ایا افراد دارای علائم خفیف در مقایسه با افراد دارای علائم شدید عفونت را منتقل می كنند یا خیر. با این حال ، احتمال عفونت بدون علامت و تأثیر احتمالی آن در شیوع بیماری هنوز ناشناخته است.

علائم  ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

ویروس جدید کرونا باعث بیماری تنفسی می شود و بر سلامت تنفس تأثیر می گذارد. طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها علائم اصلی عفونت، تب ، سرفه و تنگی نفس است. اطلاعات موجود نشان می دهد که این ویروس می تواند باعث علائم خفیف ، مانند آنفولانزا و همچنین بیماری شدیدتر شود.

 به نظر می رسد اکثر بیماران دارای بیماری زمینه ای خفیف بودند و حدود 20٪ به بیماری شدیدتری از جمله ذات الریه ، نارسایی تنفسی مبتلا بودند. دکتر ون کرکوو توضیح داد که از آنجا که علائم عفونت ویروس کرونا می تواند عمومی باشد ، تشخیص تفاوت بین آنها و علائم سایر عفونت های تنفسی دشوار است.

چگونه می توان از عفونت جلوگیری کرد؟

دستورالعمل های رسمی پیشگیری از سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد كه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت کرونا ، افراد باید بهترین اقدامات بهداشتی را اعمال كنند.

توصیه‌های استاندارد برای جلوگیری از شیوع عفونت شامل شستن منظم دست ، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه ، و پختن کامل گوشت و تخم مرغ است.همچنین از تماس نزدیک با هر کسی که علائم بیماری تنفسی مانند سرفه و عطسه را دارد ، خودداری کنید.

ماسک ها باید بینی و دهان را بپوشانند و کاملاً ایمن شوند. افراد باید قبل از قرار دادن ماسک جدید ، دستان خود را کاملاً شستشو دهند، حتماً ماسک های استفاده شده را دور ریخته و پس از جدا کردن، دوباره دست خود را تمیز کنند.

 چگونه ویروس کرونا درمان می شود؟

در حال حاضر هیچ درمان تخصصی و هدفمندی در مورد عفونت های ناشی از این ویروس وجود ندارد. ما درمان خاصی برای این ویروس نداریم اما از آنجا که این ویروس باعث بیماری تنفسی می شود، این علائم درمان می شوند. 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها