جمعه, 14 اردیبهشت 1403 2024,May

تاثیر ریزش بهای نفت بر قیمت طلا

24 خرداد 1401
تاثیر ریزش بهای نفت بر قیمت طلا

 

به گزارش بانک اول به نقل از کیتکو نیوز، شاخص وست تگزاس اینترمیدیت(West Texas Intermediate) روز دوشنبه به کمتر از ۵ دلار در هر بشکه سقوط کرد که رکورد کاهش روزانه ۷۶درصدی را ثبت نمود. قیمت اکنون در پایین ترین سطح خود قرار دارد. به گفته تحلیلگران، دلیل این افت شدید قیمت نفت عرضه فراوان این کالا در مقابل تقاضای اندک است.

حتی برخی معتقدند منفی شدن بهای نفت نیز بعید نیست. یکی از مدیران شرکت های نفتی در این باره طی پیامی توئیتری نوشت:‌ هیچ محدودیتی برای سیر نزولی قیمت نفت وجود ندارد. حتی ممکن است قیمت ها منفی شود. نمی گوییم قطعا قیمت ها منفی می شود ولی اگر هم چنین اتفاقی روی دهد در کوتاه مدت خواهد بود. با این حال، باید مراقیب باشید چرا که بازار نفت مانند بازار سهام نیست.

بازار نفت در حالی به چنین روند نزولی افتاده که اخیرا اوپک پلاس بر سر کاهش تولیدات خود توافق کرده است. دلیل این توافق نیز کاهش محسوس تقاضا در نتیجه شیوع کروناویروس در کشورهای مختلف است. تحلیلگر فنی ارشد کیتکو نیز می گوید: تاسیسات ذخیره ساز نفت آمریکای شمالی پر است و هیچ جایی برای تولید جدید وجود ندارد. افت شدید تقاضای بنزین باعث شده قیمت این کالا در پمپ های بنزین به کمتر از ۱.۰۰ دلار در هر گالن برسد.

مایک مک‌گولن، تحلیلگر و استراتژیست بلومبرگ نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: ضررهای قیمت نفت در روز دوشنبه به دلیل انقضای قرارداد WTI ماه مه ایجاد شد که می تواند به معنای نزدیک شدن به کف  قیمت ها باشد. سقوط اخیر قیمت نفت خام نشان دهنده منقضی شدن قرارداد WTI ماه مه است اما هیچ جایی برای پیشروی آن وجود نداشته و احتمالاً پایین بودن قیمت ها را نشان خواهد داد ... همانطور که در سال ۲۰۰۸ شاهد چنین شرایط مشابهی بودیم.

به گفته تحلیلگران، در حال حاضر نزول شدید قیمت نفت برای قیمت طلا حاوی مفهومی صعودی است. طلا اکنون شاخصی مثبت دارد نرخ پایین نفت کاهش ارزش اوراق قرضه و همچنین نرخ بهره در سطح جهانی را به همراه دارد. بانک های مرکزی برای اصلاح وضعیت اقتصادی خود دست به اعمال محرک های مالی زده و سیستم مالی کشور را با هجمه ای از پول نقد مواجه کرده اند. همین امر برای طلا یعنی رشد قیمت.

اما اگر روند نزولی قیمت نفت ادامه دار نباشد احتمالا صعود طلا نیز چندان طولانی نخواهد بود. در کوتاه مدت، از لحاظ تولید تقاضای پناهگاه امن در یک بازار بسیار مضطرب، قیمت طلا در آن بسیار گران است. با این حال، اگر قیمت نفت برای مدت طولانی بسیار پایین بماند، این برای طلا معادل روند صعودی خواهد بود. این نشانگر کاهش قیمت کالاهاست.

کارشناسان معتقدند قیمت نفت بعید است که در طولانی مدت در همین سطح پایین باقی بماند. نفت خام تا پایان تابستان به قیمت ۳۰ دلار یا بالاتر از آن خواهد رفت./سایت طلا

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها