دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

کدام گروه‌های خونی بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند/کرونا از راه زخم هم منتقل می‌شود؟

24 خرداد 1401
کدام گروه‌های خونی بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند/کرونا از راه زخم هم منتقل می‌شود؟

 

به گزارش بانک اول با توجه به بررسی گزارش‌های ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در مورد روش‌های انتقال و ورود این ویروس به بدن، هیچ اطلاعات و مدرکی مبنی بر احتمال ورود این ویروس از طریق زخم به بدن وجود ندارد.یک فوق‌تخصص خون و انکولوژی نیز با تاکید بر اینکه یا تفاوتی میان احتمال ابتلا به کرونا در گروه‌های خونی وجود ندارد یا این اختلاف بسیار کم است، گفت: تنها برخی مطالعات نشان داده است گروه خونی A، اندکی بیشتر در بیمارانی که به کرونا مبتلا شدند نسبت به جمعیت عادی بیمار شده، دیده می‌شود.

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند تاکنون هیچ موردی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق زخم گزارش نشده است و شواهدی در این زمینه وجود ندارد. با توجه به این که ویروس کرونای جدید یک عامل بیماری‌زای تنفسی است می‌توان با رعایت نکات بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی و شستشوی منظم دست‌ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

 محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مطلبی به این پرسش پاسخ داده‌اند که آیا ویروس کرونای جدید از راه زخم وارد بدن می‌شود؟

در این مطلب آمده است: پوست، یکی از سد‌های دفاعی موثر در برابر عوامل عفونی از جمله ویروس‌ها است، اما زمانی که پوست در اثر عوامل همچون زخم، خراش و سوختگی انسجام خود را از دست بدهد، راه ورود میکروارگانیسم‌ها به درون بدن باز می‌شود. علاوه بر این نیاز است ویروس‌ها به مقدار کافی در محل وجود داشته باشند و سلول‌های موجود در آن ناحیه، گیرنده ویروس را داشته باشند تا ویروس بتواند وارد آن‌ها شده و رشد و تکثیر پیدا کند.

محققان می‌گویند: طبق اطلاعات موجود، گیرنده ویروس کرونا در سطح سلول‌های ریه، سرخرگ، قلب، کلیه و روده کوچک وجود دارد و شواهدی از وجود این گیرنده بر سطح سلول‌های بافت پوششی پوست و سلول‌های خونی وجود ندارد.

با توجه به بررسی گزارش‌های ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت در مورد روش‌های انتقال و ورود این ویروس به بدن، هیچ اطلاعات و مدرکی مبنی بر احتمال ورود این ویروس از طریق زخم به بدن وجود ندارد. از آن جایی که ویروس کرونای جدید یک عامل بیماری‌زای تنفسی است می‌توان با رعایت نکات بهداشتی، رعایت فاصله فیزیکی و شستشوی منظم دست‌ها از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

 دکتر قدیانی با بیان اینکه داشتن کم خونی به معنای مستعد بودن در ابتلا به بیماری کووید۱۹ نیست، گفت: احتمال ابتلا به بیماری کرونا در افرادی که دچار کم‌خونی هستند مانند سایر افراد است اما، در صورتی که برخی از افراد کم‌خون به کرونا مبتلا شوند، پیش‌آگهی بدتری خواهند داشت. به عنوان نمونه کم‌خونی داسی شکل یکی از این موارد است که سبب می‌شود لازم باشد افراد مبتلا به آن مراقبت‌های بیشتری از خود داشته باشند.

وی افزود: این در حالی است که اگر انواع کم‌خونی‌های دیگر را دارید، می‌توانید با مشورت پزشک خود مانند سایرین پرهیز کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنید.

این فوق تخصص خون و انکولوژی، در پاسخ به این سوال که آیا نوع گروه خونی با احتمال ابتلا به کرونا ارتباطی دارد یا خیر، تصریح کرد:  برخی مطالعات نشان داده است گروه خونی A مختصری بیشتر در بیمارانی که به کرونا مبتلا شدند نسبت به جمعیت عادی دیده می‌شود، اما این افزایش مختصر است و حتی در برخی مطالعات هم نشان داده نشده است. به طور کلی می‌توان گفت یا تفاوتی میان گروه‌های خونی وجود ندارد یا اختلاف به حدی کم است که اصلا اهمیتی ندارد.

بنابر اعلام کانال خبری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در پاسخ به این پرسش که آیا مبتلایان به کرونا می‌توانند خون اهدا کنند یا خیر، تصریح کرد: بیمارانی که در حال حاضر مبتلا به کرونا هستند نباید خون اهدا کنند، این افراد پس از بهبودی کامل بهتر است اقدام به اهدای پلاسمای خون خود کنند. افرادی که هیچ علامتی از کرونا ندارند نیز بهتر است خون اهدا کنند؛ چرا که بیمارانی هستند که به فرآورده‌های خونی نیاز دارند و ممکن است کمبود فرآورده‌های خونی منجر به فوت آنها شود. بنابراین توصیه می‌کنم همه‌ افراد جامعه که سالم اند و علائم کرونا را ندارند، خون اهدا کنند.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها