چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

پالایش یکم و ۴ نکته مهم که قبل از پذیره نویسی این صندوق باید بدانید

24 خرداد 1401
پالایش یکم و ۴ نکته مهم که قبل از پذیره نویسی این صندوق باید بدانید

به گزارش بانک اول، صندوق پلایش یکم برای بورس بدشانسی آورده و سرآغاز سقوط بورس شده یا سقوط بورس به اعتبار این صندوق خسارت زده و ریزش های بورس برای این صندوق بدشانسی آورده است؟ پاسخ هر چه باشد نتیجه ثابت است و آن این که استقبال از دومین صندوق قابل معامله دولتی از حد انتظار بسیار پائین تر است.

بررسی های نشان می دهد این صندوق از نظر سودآوری جذاب است اما این سودآوری روی کاغذ و در حالت منطقی معنا پیدا می کند و این روزها در بورس بیش از منطق، هیجان، ترس و بدبینی حاکم است. سه نکته مهم درباره پذیره نویسی پالایش یکم وجود دارد که سرمایه گذاران بورس باید به آنها توجه کنند. این سه نکته را در ادامه مرور می کنیم.

 

نکته اول؛ ۴ سهم موجود در پالایش یکم از سقوط بورس زیان چندانی ندیده اند

روزنامه دنیای اقتصاد خود در گزارش خود درباره وضعیت پذیره نویسی و افق پیش روی این صندوق نوشته است: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴ سهم موجود در این صندوق، نه تنها متحمل زیان چندانی نشده‌اند، بلکه دو سهم «شبریز» و «شبندر» حتی با صعود قیمت نیز همراه شده‌اند.

به علاوه تعدیل مثبت سود هر سهم پالایشی‌ها برای دوره سه ماهه و همچنین فرصت بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان می‌تواند تخفیف در نظر گرفته شده را دو‌چندان کند.

 

نکته دوم: فقط ۵ درصد از پلایش یکم فروش رفته است!

طبق آخرین اطلاعات، رقم پذیره نویسی این صندوق تاکنون از مرز ۳۵۰۰ میلیارد تومان گذشته است. البته مبلغ کل پذیره‌نویسی «پالایش یکم» با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی، ۶۴ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان است و به عبارتی تاکنون حدود ۵ درصد از سهام دولتی پالایشگاه‌ها به فروش رفته است. اگر برآورد دنیای اقتصاد درست باشد باید گفت جو بورس حداقل تا امروز با این صندوق همراه نبوده و سرمایه گذاران بورسی به سودآوری این صندوق خوش بین نیستند و این نکته مهمی است که متقاضیان باید به آن توجه داشته باشند.

نکته سوم: سودآوری پالایش یکم بر مبنای قیمت گذاری ۴سهم این صندوق

طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی قیمت مبنای سهام پالایشی یکم، قیمت روز قبل از پذیره‌نویسی یعنی ۴ شهریورماه در نظر گرفته شد. این قیمت برای شپنا ۳۵۰۴ تومان، شبندر ۴۰۲۸ تومان، شتران ۳۴۷۵ تومان و شبریز ۴۳۱۶ تومان بود. یعنی با احتساب ۲۰ درصد تخفیف که برای سبد این صندوق در نظر گرفته می‌شود، در واقع هر سهم شپنا ۲۸۰۳، شبندر ۳۲۲۲، شتران ۲۷۸۰ و شبریز ۳۴۵۲ خریداری می‌شود. این در حالی است که در حال حاضر بر مبنای آخرین روز معاملاتی سهام مذکور یعنی ۱۲ شهریورماه، هر سهم شپنا ۳۴۶۱، شبندر ۴۱۸۶، شتران ۳۴۰۲ و شبریز ۴۳۳۰ تومان است.  به عبارتی سهام مذکور از آغاز پذیره‌نویسی تاکنون با تغییر قیمت به ترتیب منفی ۲/ ۱ درصد، مثبت ۹/ ۳ درصد، منفی ۱/ ۲ درصد و مثبت ۳/ ۰ درصد همراه شده‌اند که تا تخفیف اعلام‌شده همچنان فاصله زیادی دارد و با توجه به پتانسیل‌های این شرکت‌ها از جذابیت قابل توجهی برخوردار است.

 

نکته چهارم: تعدیل های مثبت سود ۴ پالایشگاه 

نکته دیگری که از گزارش دنیای اقتصاد به دست می آید و باید به آن توجه کرد این که داوود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم گفته است: پیش‌بینی می‌شود نماد شرکت‌های پالایشی پس از تعدیل با افزایش قیمت قابل توجهی باز شود که دراین صورت تاثیر زیادی در خرید واحدهای پالایشی یکم خواهد داشت. اما این ادعا تا چه میزان درست است. ۱۵ شهریورماه سامانه کدال میزبان اطلاعاتی مهم و بااهمیت از شرکت‌های پالایشی بود.

در این اطلاعیه‌ها خبر از تغییر نحوه قیمت‌گذاری نفت خام و پنج فرآورده اصلی و سوخت‌های هوایی در سال ۹۹ و اصلاح قیمت خرید نفت خام مرتبط با سه ماه اول سال جاری داده شده بود، تغییراتی که سبب تعدیل مثبت سود سه ماه نخست پالایشگاه‌ها شد. به این ترتیب سود هر سهم شرکت پالایش نفت اصفهان در دوره سه ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۹ با تعدیل مثبت ۵/ ۵۷درصدی از ۳۱۵ ریال به ۴۹۶ ریال افزایش یافت.

در شرکت پالایش نفت تهران درصد تعدیل ۶/ ۵۶ درصد بود و نرخ سود سه ماهه از ۱۸۳ ریال به ۳۰۳ ریال رسید.

پالایش نفت بندرعباس نیز اصلاحیه‌ای مبنی بر تعدیل سود ۷۲ درصدی داد و سود هر سهم خود در سه ماه ابتدای سال را از ۳۱۱ ریال به ۵۳۶ ریال رساند. پالایش نفت تبریز بیشترین درصد تعدیل را به نمایش گذاشت و سود هر سهم خود را از ۳۲۳ ریال به ۵۶۱ ریال (معادل ۷/ ۷۳ درصد) رساند. این گزارش‌های مثبت در حالی منتشر شده که توقف نمادهای مذکور به دلیل انتشار اطلاعات بااهمیت گروه الف بوده و در نتیجه در بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان معامله خواهند شد. موضوعی مهم که بسته به زمان بازگشایی می‌تواند رشد قابل توجه قیمت سهام مذکور را به دنبال داشته باشد.

حالا سوال اینجاست که افزایش سود این پالایشگاه ها به داد پالایش یکم می رسد یا خیر؟

اخبار مرتبط
ماهیت سرمایه گذاری در بازارهای بورس، با ریسک هایی همراه است و در صورتی می توانید در این بازار سود بگیرید که فعالیت در آن، با شناخت و آگاهی کافی همراه باشد. اگر به دنبال کسب سودآوری بیشتری بوده و روی ماهیانه و قطعی بودن رقم آن در یک ماه، پافشاری ندارید، سودآوری در بازار بورس زمینه بیشتری دارد.
معامله گران در بورس تهران حدود ۶ میلیارد سهم و اوراق مالی را با انجام ۲۹۶ هزار معامله دادوستد کردند که ارزش آن به حدود ۳۵ هزار میلیارد ریال رسید.
در این زمینه امروز (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رضا عیوضلو در نشستی خبری این رخدادها را بررسی و اعلام کرد: به لیست مشکوک افراد با اطلاعات نهانی رسیده‌ایم اما تخلف آنها هنوز ثابت شده نیست.
شاخص کل فرا بورس ایران هم امروز با ۷ واحد افزایش، در ارتفاع ۲۵ هزار و ۲۰۱ واحد ایستاد. معامله گران در فرا بورس حدود ۳ میلیارد و ۶۶۰ میلیون سهم و اوراق مالی با انجام ۱۵۰ هزار معامله دادوستد کردند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها