پنجشنبه, 13 اردیبهشت 1403 2024,May

خطرات دریافت وام برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها

24 خرداد 1401
خطرات دریافت وام برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها

به گزارش بانک اول دریافت وام یک تصمیم شخصی پیچیده است که باید با دقت زیاد و ملاحظه مالی انجام شود. با بازگشت اخیر روند قیمتی بیت‌کوین (BTC) به بالاترین سقف تاریخی خود، برخی از بیت‌کوینرها شروع به گرفتن وام‌های بانکی برای افزایش موقعیت خود در این دارایی کرده‌اند. گرچه به نظر می‌رسد این مسیر برای رسیدن به ثروت، راه آسانی باشد، اما برخی دیگر با توجه به نوسانات ذاتی بازار، این اقدامات مالی را نابخردانه تلقی می‌کنند.

پیتر مک کورمک (Peter McCormack)، پادکستر What Bitcoin Did در توئیتی در روز جمعه اعلام کرد که او 2.55 بیت‌کوین را با استفاده از اخذ وام 46250 دلاری خریداری کرده است و باید بیش از 57 هزار دلار را ظرف شش سال پس دهد.

مک کورمک اظهار داشت:

«در ماه دسامبر سال 2026 میلادی، اگر قیمت بیت‌کوین 22669 دلار و 35 سنت باشد، با مقدار بازپرداخت وام سر به سر می‌شوم. من می‌خواستم مقدار خیلی بیشتری وام بگیرم. جریان نقدی من به راحتی می‌تواند بازپرداخت ماهانه 800 دلار را پشتیبانی کند. اما پس از چند دقیقه فکر کردن به این نتیجه رسیدم که این نهایت مقداری است که می‌توانم از بانک خود وام بگیرم.»

مک کورمک، که چهره‌ای برجسته در فضای رمزارزی است، اذعان داشته که با از دست دادن پول حاصل از سرمایه‌گذاری بیت‌کوین مشکلی ندارد و می‌تواند چنین اتفاقی را تحمل کند. اگرچه او در حال حاضر از پادکست خود درآمد کسب می‌کند، پورتفوی او در سال 2018 میلادی نیز در دوره رکود بازار مورد توجه قرار گرفت. در آن زمان، او توییت کرد که «32000 دلار را به 1.2 میلیون دلار تبدیل کرده و سپس به مبلغی کمتر از سرمایه اولیه خود رسیده است.»

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)، بنیان‌گذار اتریوم، نسبت به اخذ چنین وام‌هایی، واکنش تندی نشان داده است. وی در توییتی اعلام کرد که به جای اینکه وام بانکی برای خرید رمزارز بیشتر بگیرد،  نیمی از دارایی‌های بیت‌کوین خود را در سال 2013 میلادی، زمانی که «فقط چند هزار دلار ارزش خالص داشت» به فروش رسانده است.

به نظر می‌رسد علاقمندان کنونی حوزه رمزارزها، در مورد سرمایه‌گذاران خُرد که وام‌های بانکی را صرفاً برای افزایش دارایی‌های رمزارزیِ بیشتر دریافت می‌کنند، اختلاف نظر دارند. یکی از کاربران Reddit که ادعا کرد در اواخر ماه سپتامبر و زمانی که قیمت بیت‌کوین در زیر سطح 11 هزار دلار بود، وام گرفته است، دیروز اظهار داشت اکنون که قیمت بیش از 19 هزار دلار است، وام بیشتری دریافت کرده است.

«Yung-Split» کاربر Reddit در واکنش به این نوع سرمایه‌گذاری اظهار داشت:

«گرفتن وام برای خرید بیت‌کوین در قیمت 11 هزار دلار حرکت عاقلانه‌ای بود. اما در حال حاضر و هنگامی که روند افزایشی باشد، در استفاده از این روش بسیار محتاط باشید. اگر بخواهید وام بگیرید و در یک سقف محلی خرید کنید، خوش‌بینی شما به راحتی می‌تواند شما را نابود کند.»

«Grimeflea» کاربر Reddit بیان کرد:

«آنچه انجام دادید قمار بود و خوش شانس بودید. چون خوش شانس بودید فکر می‌کنید کار درستی انجام داده‌اید. این خصوصیات روحی خیلی زود شما را از پای درمی‌آورد. هر کسی که فکر کند می‌تواند با پول شخص دیگری بصورت زیرکانه سرمایه‌گذاری کند، یک احمق است.»

کوین‌تلگراف در ماه ژوئن گزارش داد که یک مهماندار هواپیما مستقر در امارات متحده عربی پس از اینکه قادر به بازپرداخت وام 100 هزار دلاری به بانک اسلامی امارات نبود، به زندان افتاد و بدهی زیادی را متحمل شد.

اخبار مرتبط
این دارایی‌های دیجیتال بامزه، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند؛ بااین‌حال نوسانات قیمت آن‌ها در کنار ماهیتی میم‌محور همچنان موردبحث و مناقشه میان این افراد است. با همه این تفاسیر، جهش‌های قیمت این میم کوین‌ های انفجاری و جوامع پرجنب‌و‌جوش و دوآتیشه آن‌ها چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت.
جبی مشهدی با توصیه به علاقه‌مندان این کسب‌وکار برای دریافت مجوزهای لازم ادامه داد: دارندگان دستگاه‌های مجاز می‌توانند از ساعت ۱۲ شب تا ۷ صبح بدون محدودیت به استخراج اقدام کنند.
گزارش فوربس این ارزها را با اصطلاح بلاک‌چین‌های زامبی توصیف می‌کند که شبیه به مردگان متحرک، صرفا وجود دارند و نشانه‌ای از حیات واقعی از نظر کاربرد یا پایگاه کاربری قابل توجه ندارند. برای مثال، ریپل که در ابتدا رقیبی جدی برای شبکه بانکی سوئیفت (SWIFT) تصور می‌شد، همچنان به عنوان یکی از ارزشمندترین ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود.
با همه این‌ها لازم است که بدانیم بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد تا بتوانیم به عنوان یک کاربر با دیدگاه باز انتخاب داشته باشیم. لذا ما در ادامه این مطلب شما را با معیارهای انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال آشنا می‌کنیم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها