دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

آینده سبز اقتصاد ایران با زراعت چوب

24 خرداد 1401
آینده سبز اقتصاد ایران با زراعت چوب

به گزارش بانک اول با توجه به اینکه سالانه بیش از ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های شمال کشور به دلایلی مانند قاچاق چوب و آتش سوزی‌ها از بین می‌رود، رونق زراعت چوب در استان‌های دیگرمی تواند راهکاری مفید برای صیانت از جنگل‌های استراتژیک شمال کشور باشد.

 

برهمین اساس درسال‌های اخیر با استقبال کشاورزان و سیاست‌های حمایتی سازمان جنگل‌ها، اجرای طرح زراعت چوب در استان ایلام شتاب بیشتری گرفته است.


مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام، سهم استان را در طرح زراعت چوب ۶ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این رقم ۲۰ درصد از کل زراعت چوب کشور می‌باشد.

 
رضا احمدی، توان کارشناسی و مطالعات میدانی کارشناسان این اداره درحوزه ظرفیت‌های زراعی منابع طبیعی و کشاورزی استان را مطلوب توصیف کرد و گفت: براساس مطالعات علمی صورت گرفته دو طرح مهم درحوزه زراعت چوب از استان ایلام به کشور صادر کرده ایم.

وی دو طرح تدوین و ارائه شده زراعت چوب را، هر مزرعه یک جنگل با استفاده از نهالکاری حاشیه مزارع کشاورزی و هرجاده یک کمر بند سبز با نهالکاری حاشیه جاده‌ها عنوان کرد وافزود: همزمان با ارائه این دوطرح، طی یک برنامه ۵ ساله حاشیه ۵ هزار کیلومتر از جاده‌های استان نهالکاری می‌شود.

 


رییس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور، با بیان اینکه استان ایلام در سال‌های اخیر توانسته با اقدامات موثر کارشناسی یک سوم جنگلکاری کل کشور را به خود اختصاص دهد، ازتخصیص اعتبارات لازم برای حفاظت و توسعه جنگل‌ها و بویژه اجرای طرح موثر و سودآور زراعت چوب در کشور خبرداد.

 

فریبرز غیبی اظهار داشت: در سال ۹۷ بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار برای برنامه‌های آبخیز داری و سال ۹۸ حدود ۱۵۰ میلیون یورو با موافقت مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی به صیانت و توسعه جنگل‌ها اختصاص یافت که امسال نیز بالغ بر از محل این صندوق ۱۲۰۰ میلیارد تومان و از محل اعتبارات صیانت از جنگل‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز: