دوشنبه, 24 اردیبهشت 1403 2024,May

جزییات جدید از بیمه بیکاری کرونا

24 خرداد 1401
جزییات جدید از بیمه بیکاری کرونا

به گزارش بانک اول به دنبال گسترش ویروس کرونا و تاثیرگذاری آن بر بسیاری از مشاغل مقرر شد تا بیمه بیکاری سه ماه اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ که ماههای اوج شیوع کرونا بود، به کارگران آسیب دیده از کرونا پرداخت شود.

به منظور حمایت از صنوف و کارگران آسیب دیده از کرونا، دولت مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار به صندوق بیمه بیکاری اختصاص داد و با حمایت سازمان برنامه و بودجه و اهتمام وزارت کار، سازمان تامین اجتماعی و دستگاههای مربوطه، روند واریز مقرری بیمه بیکاری به متقاضیان مشمول و کارگران بیکار شده با جدیت دنبال شد.

وزارت کار نیز از متقاضیان و کسانی که در سه ماهه مذکور دچار بیکاری و توقف فعالیت شده بودند درخواست کرد تا با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir اطلاعات و درخواست بیمه بیکاری خود را به ثبت برسانند.

آنطور که معاون روابط کار وزارت کار گفته درحال‌حاضر در بحث بیمه بیکاری کرونا حدود ۷۳۰ هزار نفر مورد حمایت قرار گرفتند و همچنان محدودیتی برای تدوام این حمایت برای مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و بیمه بیکاری وجود ندارد.

به گفته شاکرمی، تسهیلات کرونا با نرخ ۱۲ درصد و در اختیار رسته‌های آسیب دیده از کرونا قرار گرفته است.

پیش از این مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده بود تنها در سه ماهه اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹ حدود ۷۵۰ هزار نفر بیمه بیکاری کرونا را درخواست کرده‌اند.

به گفته وی تا اسفند ۱۳۹۸ جمعا ۲۲۶ هزار متقاضی بیمه بیکاری در حال دریافت مقرری بودند اما با گسترش ویروس کرونا و آسیب دیدن بسیاری از مشاغل که موجب تعطیل یا نیمه تعطیلی آنها، عدم تمدید قراردادهای کار و تعدیل نیروهای کار شد آمار بیکاران رو به تزاید رفت.

آخرین آمارها حاکی از آن است که مقرری ایام بیکاری کرونا در ماههای اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۸۲ هزار نفر با مساعدت دولت پرداخت شده و تنها ۹۱ هزار نفر موفق به دریافت بیمه بیکاری ایام کرونا نشده‌اند.

اخبار مرتبط
در اولین مرحله باید فرد بیمه‌شده تحت درمان‌های پزشکی قرار بگیرد و مراحل درمانی را طی کند. حالا اگر بهبودی او حاصل نشد، پزشک، فرد را به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌دهد.
بیمه تامین اجتماعی یک نظام تامین اجتماعی است که به منظور حفظ و تامین حقوق اجتماعی و اقتصادی افراد در برابر ریسک‌های مختلف به صورت تامین مالی فعالیت می‌کند. بیمه تامین اجتماعی در بسیاری از کشورها وجود داشته و در بسیاری از جوامع مورد استفاده قرار گرفته است. هدف اصلی بیمه تامین اجتماعی، ایجاد تعادل میان حقوق و تعهدات اجتماعی و اقتصادی فرد است.
سازمان تأمین اجتماعی یکی از سازمان‌هایی است که افرادی را که در حین کار دچار آسیب شده‌اند تحت پوشش خود قرار می‌دهد. لازم است گفته شود در صورتی که فردی که دارای بیمه تأمین اجتماعی است در حین کار دچار آسیب و شکستگی یا نقص عضو شود، می‌تواند از بیمه تأمین اجتماعی به صورت ماهیانه مستمری دریافت کند
مادران غیرشاغل روستایی و عشایر که فرزند سوم یا بیشترشان متولد سال ۱۳۹۶ به بعد باشد، تا پایان اردیبهشت می‌توانند با مراجعه به سایت roostaa.ir ثبت‌نام کنند. مادران غیرشاغل روستایی و عشایر که فرزند سوم یا بیشترشان متولد سال ۱۳۹۶ به بعد باشد، تا پایان اردیبهشت می‌توانند با مراجعه به سایت roostaa.ir ثبت‌نام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها