ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

چه بخریم؟ طلا، سهام، خانه یا بیت کوین؟

24 خرداد 1401
چه بخریم؟ طلا، سهام، خانه یا بیت کوین؟

PPIشاخص قیمت تولید کننده است. این شاخص نشان دهنده تغییر در قیمت کالاها و مواد خام خریداری شده توسط تولیدکننده ها است. شاخص یاد شده به

به گزارش بانک اول این دلیل حائز اهمیت است که یکی از معیارها برای اندازه‌گیری تورم مصرف‌کنندگان محسوب می شود. وقتی که هزینه خرید مواد خام برای تولیدکنندگان افزایش یابد، آنان قیمت کالاهای تولیدی خود را افزایش می دهند و در نتیجه تورم برای مصرف‌کنندگان نیز افزایش می‌یابد.

این شاخص به تورم ارتباط دارد. از زمانی که «فدرال رزرو» بانک مرکزی آمریکا پس از سقوط بازار به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ کمک های نقدی خود را آغاز کرد، مردم به این نتیجه رسیدند که تورم در حال آمدن است. نمی توان انتظار داشت این حجم از نقدینگی که بانک فدرال رزرو وارد بازار می کند تاثیری در قیمت ها نداشته باشد.

فدرال رزرو اما با وجود این دیدگاه ها اصلا دلسرد نشده است. «جروم پاول» رئیس فدرال رزرو بارها گفته است: «آنها {کمک های نقدی} را بخاطر تورم ارائه می دهند».  او گفت که بانک فدرال ابزار های مناسبی برای جلوگیری از تبدیل شدن تورم به یک مشکل دارد. این سیاست‌ها شامل حفظ نرخ بهره در سطح صفر درصد و خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه است. پاول در بخش مهمی از صحبت‌های خود گفت بعید می‌داند که بانک مرکزی در سال ۲۰۲۱ نرخ بهره را افزایش دهد.

همانطور که در حدود چهار ماه گذشته مشاهده کردیم، سرمایه گذاران بدون توجه به بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بالاتر می برند. نرخ بهره واقعی افزایش یافته است زیرا سرمایه گذاران معتقدند تورم بانک فدرال را مجبور می کند زودتر از آنچه می خواهد نرخ بهره را افزایش دهد.

بنابراین وقتی در یک گزارش تورمی، شاخصی مانند PPI در یک ماه دو برابر شود، این رخداد مهمی محسوب می شود. همه ما می دانیم که وقتی قیمت کالایی غیرمنطقی می شود، مردم آن را نمی خرند و این درست در همان نقطه ای است که مصرف کنندگان می گویند: «من توانایی پرداخت چنین هزینه ای را ندارم». در برخی مواقع، تورم بانک فدرال را مجبور به اقدام و افزایش نرخ بهره می کند.

طلا و تورم: آیا این بار متفاوت است؟

این یک سوال انحرافی است. طلا واقعا قرار نیست شما را در برابر تورم محافظت کند. اگر می خواهید دلار خود را با چیزی معامله کنید که با افزایش قیمت ها ارزش پول شما نیز حفظ شود، سهام، بیت کوین یا خانه بخرید.

درست است که طلا پس از بحران بزرگ مالی (GFC) بسیار خوب عمل کرد اما موارد دیگری نیز بودند که بهتر از طلا عمل کردند. به عنوان نمونه، سهم لاس وگاس در مارس ۲۰۰۹ زیر ۳ دلار معامله شد اما ۱۸ ماه بعد به ۵۰ دلار رسید.

موضوع انحرافی در این است که بهبود اقتصادی پس از بحران مالی به معنی خروج از یک فضای تورمی نبود. در حقیقت، بانک مرکزی هرگز نقدینگی را به مدت ۱۰ سال کاملا از بین نبرده اما ایالات متحده نیز هنوز هیچ فشار ناشی از تورم را تجربه نکرده است. به همین دلیل این بار، مردم فکر می‌کنند که تورم پیش رو بزرگ خواهد بود. با توجه به موضوع های گفته شده آیا تورم واقعا بالا می‌رود و قیمت طلا افزایش خواهد یافت؟

اگر مردم این موضوع را که طلا ارزش پول آنها را حفظ می کند، باور داشتند، آیا اقدام به خرید طلا نمی کردند؟ ولی آنها طلا نمی خرند. شما می توانید این ترس از تورم و اقدامات پس از آن را از ابتدای سال ۲۰۲۱ پیگیری کنید، آن زمان که قیمت سهام و طلا شروع به ریزش کرد.

آخرین باری که آمریکا تورم داشت، اواخر دهه ۱۹۷۰ بود با این وجود تورم به عنوان یکی از بزرگ ترین ترس های اقتصادی با مردم آمریکا همراه است.

بنابراین راهکار رفع این نگرانی ها و تنها چیزی که در هنگام تورم به شما کمک خواهد کرد، خرید دارایی است. مالک دارایی هایی باشید که  باشید که در برابر تورم از ارزش پول شما محافظت کند و این کار را به زودی انجام دهید  زیرا به نظر می رسد بازار بیشتر روند عقب نشینی خود را که ناشی از ترس های تورمی است، طی کرده است.

اخبار مرتبط
برای خرید اموال متروکه از اموال تملیکی باید براساس شیوه‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است اقدام شود.
موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.
نکته مهمی درباره روش کاکه ایبو وجود دارد: این روش پس‌انداز برای قطع‌کردن شادی و نشاطتان از خرید نیست؛ برای نمونه، اگر حالتان خوش نیست و با دسته‌گلی زیبا می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید، کاکه ایبو جلویتان را نمی‌گیرد. هدف این روش ترک عادت‌های بد در خرید و خرج‌کردن است. خریدکردن برای حال خوب خیلی هم خوب است؛ اما روش کاکه ایبو به ما یاد می‌دهد گاهی خرید‌کردن برای تغییر روحیه اثرات مثبت کوتاه‌مدت دارد و بعدتر پشیمانی هم به بار می‌آورد.
برای ایجاد هر نوع مغازه‌ای به دریافت جواز کسب نیاز داریم. طبق قانون هر شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که بدون دریافت جواز کسب شروع به فعالیت کند مرتکب تخلف شده است. قانون برای این دسته از افراد مجازات درنظر گرفته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها