ﺳﻪشنبه, 25 اردیبهشت 1403 2024,May

عدم تحویل ملک به مستاجر در زمان مقررچه عواقبی دارد ؟

24 خرداد 1401
 عدم تحویل ملک به مستاجر در زمان مقررچه عواقبی دارد ؟
به گزارش بانک اول قانون درباره مشکلاتی که ممکن است میان مالک و موجر به وقوع بپیوندد و تبعات تحویل ندادن ملک در زمان مقرر توضیحاتی داده است.
قراردادهای ملکی معمولا از دو طرف مالک و خریدار یا موجر و مستاجر تشکیل می‌شوند و هر کدام از این طرفین دارای وظایف و تکالیف مربوط به خود هستند و در صورت عمل نکردن به وظایف خود مشمول وظایف قانونی می‌شوند.

اجاره‌نامه چیست؟

اجاره‌نامه قراردادی است که بین دو طرف معامله یعنی موجر و مستاجر بسته می‌شود. در این سند جزئیات ملک، حدود، شرایط و میزان ودیعه و اجاره‌بها درج می‌شود. برخی از افراد به اشتباه به جای اجاره‌نامه از قولنامه استفاده می‌کنند. ضمن این‌که برخی هم اجاره‌نامه را به‌صورت دستی می‌نویسند و به مشاور املاک مراجعه نمی‌کنند.

انواع اجاره‌نامه

قرارداد اجاره انواع مختلفی دارد و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است.

  • اجاره‌نامه رسمی: این اجاره‌نامه در محضر بین طرفین امضا می‌شود و بهترین و رسمی‌ترین گزینه است.
  • اجاره‌نامه بنگاهی: همان‌طور که مشخص است، این اجاره‌نامه در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌شود.
  •  اجاره‌نامه دستی: این گزینه هم معمولا بین موجر و مستاجر نوشته و امضا می‌شود و برای انعقاد آن به محضر یا بنگاه مراجعه نمی‌کنند.

عواقب عدم تحویل ملک

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که میان موجر و مستاجر رخ می‌دهد، تحویل ندادن ملک به مستاجر در زمان قانونی از سوی صاحب‌خانه است که قانون‌گذار برای این موضوع جرم مخصوصی را در نظر گرفته است.

اگرموجر  در زمان مشخصی ملک را تحویل مستاجر ندهد، باید به دادگاه حقوقی جواب بدهد. مستاجر باید دادخواست به خواسته الزام به تحویل ملک مورد اجاره را از دادگاه عمومی حقوقی درخواست کند.

دادگاه به نظر و دادخواست مستاجر می‌پردازد و پس از بررسی دقیق حکم را صادر می‌کند. پس از آن که حکم دادگاه صادر شد، مستاجر می‌تواند عین مال خود را از صاحب‌خانه دریافت کند. ⁣

اخبار مرتبط
اوراق سلف مسکن که بهمن ماه سال گذشته باشگاه خبرنگاران جوان برای پیگیری بیشتر از آخرین روند آن به سراغ رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجید عشقی رفت و او پاسخ داد: اوراق سلف مسکن در هیات مدیره سازمان است و هنوز نهایی نشده؛ یک پیچیدگی‌هایی در خصوص اجرای آن وجود دارد که فعلا دست نگه داشتیم تا بررسی مجدد شود و بعید می‌دانم به پایان سال برسد.
نوروزی با بیان اینکه مشاوران مسکن در صورت تخلف از میزان سقف اجاره‌بها جریمه می‌شوند گفت: طبق قانون ساماندهی رسیدگی به تخلفات و نظارت دقیق بر روند فعالیت های مشاوران املاک از مهم ترین مصوبات این قانون است.
نائب‌رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در ماهی که گذشت ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه ارزش ریالی این اراضی در شهر‌های مختلف حدود یک میلیارد تومان است گفت: برای این اراضی تا به امروز ۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین کرده ایم که این قطعات در برخی از شهر‌ها به دو یا سه خانواده تعلق می‌گیرد تا از طریق آن بتوانند به صورت مشارکتی اقدام به ساخت و ساز کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها