دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

تصمیمات جدید برای بورس

24 خرداد 1401
تصمیمات جدید برای بورس

به گزارش بانک اول مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مصوبه اخیر این سازمان گفت: نمادهای شرکت‌های بورس تهران، بورس کالا و بورس انرژی، براساس نوع سهامداری در چند دسته طبقه‌بندی می‌شوند. یکی از این دسته‌‎ها که از معاملات بالایی برخوردار و نقدشونده‌تر است، نماد اصلی این شرکت‌ها یعنی همان «بورس»، «کالا» و «انرژی۳» است.

سیدمهدی پارچینی با اشاره به نقدشوندگی پایین در سایر نمادهای این شرکت‌ها، تصریح کرد: بر همین اساس، شورای‌عالی بورس طی مصوبه‌ای مقرر کرد تا افزون بر انتقال بخشی از دارایی اشخاص به نماد اصلی بورس‌ها، سایر نمادها به‌جز نماد اصلی، تجمیع و در قالب یک نماد تحت‌عنوان دسته «نهادهای مالی» ایجاد شود. به بیانی دیگر، هر کدام از این شرکت‌ها، از دو نماد که مربوط به دسته «نهادهای مالی» و دسته «سایر اشخاص» خواهد بود، برخوردار می‌شوند.

 

انتقال ۵ درصد از دارایی اشخاص به نماد اصلی

این مدیر ارشد سازمان بورس ادامه داد: طبق این مصوبه، پنج درصد از دارایی اشخاص در نمادهای «کبورس»، «نبورس» به نماد اصلی شرکت بورس تهران، یعنی «بورس» و از نمادهای «اکالا»، «نکالا»، «تکالا» به نماد اصلی شرکت بورس کالا، یعنی «کالا» و از نمادهای «انرژی۱»، «انرژی۲» به نماد اصلی شرکت بورس انرژی یعنی «انرژی۳» انتقال ‌می‌یابد.

او توضیح داد: برای نمونه، سهامداری که یکصد هزار سهم در نماد «کبورس» دارد، ۵ هزار سهم او به کد شخصی او در نماد «بورس» منتقل می‌شود و ۹۵ هزار سهام دیگر به نماد «نبورس» از دسته نهادهای مالی، منتقل می‌شود. درنتیجه، مجموع دارایی سهامدار در این نمادها، همان یکصدهزار سهم است و به عبارتی دارایی شخص در سهام آن شرکت تغییری نخواهد داشت.

به گفته مدیر نظارت بر بورس‌ها، شورای‌عالی بورس سقف ۲۰ درصدی برای انتقال سهام تعیین کرده است. در مرحله نخست، ۵ درصد انتقال می‎یابد و تا پایان سال و با توجه به شرایط بازار به‌صورت تدریجی به این میزان تا سقف یادشده، افزوده می‌شود.

او با اشاره به مزایای این مصوبه، عنوان کرد: این طرح، براساس دو ضرورت اصلی است. نخست، افزایش نقدشوندگی سهامی که نزد نهادهای مالی است و دوم، عمق‌بخشی بیشتر به بازار نماد اصلی. طبیعی است با افزایش تعداد سهام در نماد اصلی، شناوری آن نماد نیز افزایش می‌یابد و سهم روان‌تر معامله خواهد شد.

پارچینی، ماده ۵۴ قانون بازار را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: چنانچه انتقال ۲۰ درصدی سهام صورت پذیرد، موضوع محدودیت تملک ۲ و نیم درصدی که در ماده یادشده تاکید شده است، به‌صورت روزانه توسط بورس بررسی و کنترل خواهد شد.

اخبار مرتبط
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت.
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها