شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

داستان بورس از کجا شروع شد؟ تاریخچه پیدایش بورس در جهان و ایران

24 خرداد 1401
داستان بورس از کجا شروع شد؟ تاریخچه پیدایش بورس در جهان و ایران

همانند هر پدیده‌ای در جهان که ظهور و پیدایش آن دارای تاریخچه و پیشینه‌ای است، بورس نیز دارای پیشینه‌‌ای جذاب است. در ادامه به بررسی تاریخچه‌ی بورس در جهان و ایران می پردازیم. به نظر بسیاری کارشناسان پیشینه‌ی پیدایش بورس به قرن ۱۵ میلادی باز می‌گردد. آن‌جایی که برای اولین بار درکشور بلژیک افراد دوره هم جمع می‌شدند و به مبادله اسناد تجاری مشغول بودند. در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه‌ واژه بورس

همان طور که ذکر شد واژه بورس اولین بار توسط مردم بلژیک مورد استفاده قرار گرفت و علت آن هم این بود که در قرن ۱۵ میلادی کسبه شهر بروژ و بازرگانان در بلژیک در میدانی تربورس در اطراف خانه اشراف زاده‌‌ای تجمع می‌کردند و به داد و ستد اسناد تجاری و بازرگانی می‌پرداختند. و امروزه بعد از چند صد سال این واژه در سراسر دنیا شناخته شده است و سازمان‌های متعددی برای قانون‌گذاری و نظارت به این بازار ایجاد شده‌اند. حالا آنچه از بورس می‌دانیم در مقایسه با آنچه در گذشته بوده است بسیار متفاوت است. برای درک عمیق این حقیقت کافی است به سایت رسمی کارگزاری اقتصاد بیدار مراجعه کرده و طیف خدمات و ابزارهای مالی موجود را با آنچه در ابتدا بوده است مقایسه کنید.

تاریخچه پیدایش بورس در جهان

تاریخچه‌ی پیدایش بورس در جهان از این جهت اهمیت دارد که از مسیر پر پیچ و خمی که پیشرویان بورس طی کرده اند، آگاه می‌شویم و شاید بتوان از تجربیات و تصمیمات موثر آنها در جهت پیشروی منافع ملی اقتصادی خود، الگو گرفت. در ادامه به ۳ بورس قدرتمند و با تاریخچه‌ی جهان می‌پردازیم که تاثیر غیر قابل انکاری بر روند حرکتی بورس در سایر نقاط داشتند.

تاریخچه پیدایش بورس آمستردام

اولین بورس اوراق بهادار جهان که با فرایند کاری امروزه‌ی بورس شباهت‌هایی داشت، در اوایل قرن ۱۷ میلادی در کشور هلند و شهر آمستردام ایجاد شد و شرکت هند شرقی اولین کمپانی بود که سهام مجموعه‌ی خود را در آن به فروش گذاشت. بورس آمستردام با گذشت زمان به یکی از منابع تاثیرگذار تأمین نقدینگی در سطح اروپا و بین‌المللی تبدیل شد. و با انقلاب صنعتی اروپا، بورس این کشور گام‌های جدیدی در شکوفایی اقتصاد هلند برداشت.

تاریخچه پیدایش بورس لندن

 فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با بورس در کشور انگلستان نیز از اوایل قرن ۱۸ میلادی و در قهوه‌خانه‌های شهر لندن آغاز شد. این فعالیت‌های اقتصادی در لندن و در سال ۱۷۷۳ میلادی با خرید ساختمان جداگانه توسط سرمایه‌داران، وارد فصل جدیدی شد. بورس لندن فعالیت رسمی اقتصادی را در سوم مارس سال ۱۸۰۱ شروع کرد.

تاریخچه پیدایش بورس نیویورک

یکی دیگر از کشورهایی که تاریخچه‌ی بسیار قدیمی در آغاز فعالیت دارد، کشور امریکا می‌باشد که به‌عنوان سومین بورس بزرگ در طول تاریخ نام برده می‌شود. اگرچه پیشینه‌ی بورس نیویورک با سایر بورس‌ها کمی متفاوت است. ۲۴ کارگزار بازار سهام در ۱۷ می ‌۱۷۹۲ زیر درخت چناری در خیابان وال استریت نیویورک دور هم جمع شدند و توافق‌نامه‌ای را تحت عنوان درخت چنار امضا کردند. در ادامه نیز حدود ۲۵ سال بعد در هشت مارس ۱۸۱۷ با امضای اساسنامه‌ای، فعالیت کار بورس نیویورک را رسمیت دادند. با گذشت زمان و ادامه روند بورس‌های بزرگ جهان، به تدریج سایر کشورهای در حال توسعه و پیشرفته همچون ایران بستری فراهم کردند تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی در قالب بورس داشته باشند و از مزیت‌‎های این بازار بهره ببرند. این روند تا جایی ادامه یافت که امروزه کمتر کشوری را می‌توان یافت که بورس نداشته باشد.

تاریخچه‌ی پیدایش بورس ایران

در ایران نیز همچون کشورهای توسعه یافته، پیدایش بورس و رسیدن این ابزار مالی قدرتمند به نقطه‌ی حال حاضر، مسیری پیچیده و طولانی بوده است. خدمات سرمایه‌گذاری متنوع مستقیم و غیر مستقیمی که امروزه کارگزاری اقتصاد بیدار برای شما عزیزان فراهم کرده، همه و همه و به علت تلاش‌های بی‌وقفه‌ی افرادی بوده است که در فراهم کردن بستر اولیه‌ی بورس در ایران نقش داشته اند. در ادامه به بررسی تاریخچه‌ی پیدایش بورس ایران برای شما عزیزان می‌پردازیم:

تصویب طرح اولیه‌ی بورس اوراق بهادار

با دعوت دولت وقت ایران در سال ۱۳۱۵، وان لوترفلد بازرگانی  از کشور بلژیک در خصوص تشکیل بورس اوراق بهادار در ایران تحقیقاتی انجام داد و ایده‌ی قانونی تأسیس و اساسنامه آن را نیز مهیا نمود. اما به علت همزمان شدن این تحقیقات و وقوع جنگ جهانی دوم و ایجاد شرایط تماما نامساعد اقدامات انجام شده مرتبط با ایجاد بورس اوراق بهادار متوقف شد و بیش از ۲۵ سال به عقب افتاد. در نهایت سال ۱۳۴۱ نمایندگان وزارت بازرگانی، نمایندگان بانک توسعه‌ صنعتی و معدنی ایران و نمایندگان وزارت دارایی، کمیسیونی در وزارت بازرگانی تشکیل دادند و موافقت‌‌نامه‌ ابتدایی برای تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، مطرح و تصویب شد. 

فعالیت رسمی و پذیرش اولین شرکت

در اسفند ماه سال ۱۳۴۱، گروهی از بورس بروکسل برای راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمان ایران آمدند و نحوه  تأسیس و نظارت بر فعالیت بورس را به مدیران ما آموزش دادند و در همین بین سازمان‎‌ها و تشکیلات مورد نیاز آن تا حدودی مشخص شد و در سال ۱۳۴۵ چهار سال  بعد، لایحه قانون بورس اوراق بهادار در مجلس به تصویب نهایی رسید. در نهایت بورس تهران از بهمن سال ۱۳۴۶، فعالیت خود را به‌طور رسمی با حضور بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران که بزرگترین واحد تولیدی و اقتصادی آن زمان ایران بود آغاز نمود.

بورس در دوران انقلاب اسلامی

بعد از در انقلاب اسلامی، بورس اوراق بهادار تهران با کاهش حجم معاملات روبرو شد و تقریبا تا سال ۱۳۶۱  متوقف شد. تعداد شرکت‌های فعال در بورس اوراق بهادار از عدد ۱۰۵ به ۵۶ شرکت کاهش یافت. علت این مشکل تملک تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی شامل بیمه، بانک و برخی صنایع کشور توسط دولت بود. بورس اوراق بهادار تهران بین دهه ۶۰ تا ۸۰  مسیری پرفراز و نشیب را طی کرد. نقطه عطف تاریخچه‌ی بورس ایران در آذر سال ۱۳۸۴ با تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار توسط مجلس شورای اسلامی رقم خورد. در این قانون، سازمان کارگزاران بورس و اوراق بهادار به نوعی تعطیل و منحل شد و در مقابل وظایف و اختیارات آن به سازمانی به نام سازمان بورس و اوراق بهادار منتقل شد.

برخط (آنلاین) شدن معاملات

 از سال ۱۳۸۹ به‌منظور توسعه بازار سرمایه، داشتن رفاه و عدالت در معاملات سهامداران سامانه برخط (آنلاین) معاملات راه‌اندازی و تا به امروز موجب افزایش چشم‌گیر تعداد فعالان بازار سرمایه و همچنین افزایش حجم معاملات در بازار شده است. از سال ۱۳۹۰ کارگزاری‌های متعددی فعالیت خود را جدی‌تر و بهتر از سر گرفتند. در کارگزاری اقتصاد بیدار مجموعه ای از بهترین های بازار سرمایه با هدف حراست از منافع سرمایه گذاران، با استعانت از تعهد، دانش و نوآوری در این خانواده گرد هم آمده‌ایم تا شما سرمایه‌داران را به اهداف مالی خود برسانیم. برخی از افتخارات ما در کارگزاری اقتصاد بیدار شامل کسب رتبه الف از سازمان بورس اوراق بهادار در تمامی حوزه های فعالیت، راه‌اندازی اولین اتاق معاملات اوراق بهادار در ایران، تاسیس انواع صندوقهای سرمایه‌گذاری و تاسیس شرکت سبدگردانی اقتصاد بیدار و بسیاری عناوین دیگر است که همه و همه در بورس ایران ثبت و تاریخ‌ساز شدند.

بورس بازان چگونه سود می کنند؟

این سوال به متغیرات بسیار زیادی بستگی دارد. آموزش دیدن، اقتصاد کلان کشور، جو بازار بورس و سایر بازارهای موازی از جمله مسائلی است که بر این مسئله اثر گذار است. برای موفیت در بورس پیشنهاد می شود که تحلیل های رایج مانند تحلیل تکنیکال بورس ، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی را یاد بگیرید. البته باید توجه داشته باشید که تسلط بر احساسات و مدیریت ریسک نقش بسیار مهمی در موفقیت شما دارند.

 

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دیدگاه کاربران
اکبر محسن نژاد
ارسال شده در : چهارشنبه 25 خرداد 1401

سلام وقتتون به خیر... درمورد صندوق‌ ها میشه بیشتر توضیح بدید؟

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات