یکشنبه, 23 اردیبهشت 1403 2024,May

تعیین تکلیف حساب مازاد بانکی چیست؟/ چرا باید حساب‌های مازاد را تعیین تکلیف کرد؟

24 خرداد 1401
تعیین تکلیف حساب مازاد بانکی چیست؟/ چرا باید حساب‌های مازاد را تعیین تکلیف کرد؟

به گزارش بانک اول در ادبیات بانکی حساب مازاد یا حساب راکد به حساب سپرده‌ای گفته می‌شود که مشتری در یکی از بانک‌ها افتتاح کرده اما در ۲ سال آخر بدون گردش باقی مانده است. البته مدت زمان راکد بودن با توجه به نوع هر حساب بانکی فرق می‌کند؛

حساب‌های قرض‌الحسنه بدون گردش مالی برای مدت ۳ سال

حساب سرمایه‌گذاری کوتاه مدت برای مدت ۲ سال

حساب‌های جاری برای مدت یک سال

شامل طرح تعیین تکلیف حساب راکد می‌شوند. در مرحله آخر هم اگر مشتری برای حساب راکد خود کاری نکند، حساب او مازاد تشخیص داده می‌شود و برای تعیین تکلیف از صاحب حساب می‌خواهند به شعبه بانک مراجعه کند.

حداقل موجودی در حساب‌های راکد چقدر است؟

برای اینکه حساب مازاد اعلام شود، باید مبلغ موجودی از یک رقمی کمتر باشد.

موجودی حساب قرض‌الحسنه کمتر از 10 هزار تومان

موجودی حساب سپرده کوتاه مدت کمتر از 20 هزار تومان

موجودی حساب جاری کمتر از 40 هزار تومان

حساب راکد و مازاد محسوب می‌شوند. بانک‌ها هم موظف شده‌اند آنها را به عنوان حساب راکد گزارش کنند. در صورتی که صاحب حساب بیشتر از یک حساب قرض الحسنه یا جاری و سپرده بانکی در همان بانک داشته باشد هم بانک حساب کم‌کارتر را مازاد تشخیص می‌دهد.

چرا باید حساب‌های مازاد را تعیین تکلیف کرد؟

یک نکته دیگر هم وجود دارد که بانک حساب بانکی شما را مشمول تعیین تکلیف حساب مازاد می‌کند. طبق بخشنامه بانک مرکزی، هر فردی تنها می‌تواند صاحب یکی از انواع حساب‌های مختلف بانکی باشد. یعنی در بهترین حالت هر شخص می‌تواند یک حساب جاری مشترک، یک حساب جاری انفرادی، یک حساب کوتاه‌مدت عادی مشترک، یک حساب کوتاه‌مدت عادی انفرادی، یک حساب قرض‌الحسنه مشترک و یک حساب قرض‌الحسنه انفرادی باز کند.

برای همین هم بانک‌ها موظف شده‌اند هر ۶ ماه یکبار، حساب‌های راکد خود را گزارش بدهند. بعد از شناسایی حساب‌های راکد، به صاحبان حساب‌های راکد بانکی از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود تا به این شکل حساب‌های مازاد را ببندند.

اگر برای تعیین تکلیف به بانک مراجعه نکنیم؟

برای تعیین تکلیف حساب مازاد، بانک‌ها از مشتری می‌خواهند در تاریخ معینی برای تعیین وضعیت حساب به شعبه مراجعه کنند، اما اگر صاحب حساب در مدت تعیین شده به بانک نرود، بانک این اختیار را دارد که بعد از 30 روز از اطلاع‌رسانی نسبت به مسدود کردن آن و واریز وجه به حسابی با همان ماهیت اقدام کنند.

اخبار مرتبط
در این مرحله ۶۳ نفر در پانزده دستگاه اجرایی استان جذب خواهند شد و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به درگاه الکترونیکی به نشانی hrtc.ir برای حضور در آزمون ثبت نام کنند.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران مالک جزیره بوموسی است، گفت: سازمان ملی زمین و مسکن حدود ۹۰۰ هکتار زمین در این جزیره دارد.
به طور کلی بازار‌های اقتصادی در همه‌ی کشورها به دو بخش مولد و غیرمولد طبقه بندی می‌شوند. علاقه دولتمردان هدایت سرمایه گذاری مردم از بخش غیر مولد به بخش مولد است. منظور از مولد همان بخش مرتبط با تولید و منظور از بخش غیر مولد هم مربوط به سوداگرانی است که دارایی‌های ارزشمندی مانند مسکن و طلا، خودرو، ارز، سهام را با قیمت کمتر خرید و با قیمت بیشتر می‌فروشند. هدف مالیات بر عایدی سرمایه نیز شناسایی همین اختلاف قیمت‌ها بین خرید و فروش و کسب سود است.
نرخ فروش این ارز برابر با نرخ فروش اسکناس مرکز مبادله ارز و طلای ایران است که با کارمزد پنج درصد معادل ریالی پرداخت می شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها