یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

مراحل دریافت کارت سوخت خودرو

24 خرداد 1401
مراحل دریافت کارت سوخت خودرو

به گزارش بانک اول تامین بنزین یکی از دغدغه‌های افرادی است که خودرو دارند. از سال ۸۶ طرح سهمیه‌بندی سوخت در ایران آغاز شد. برای انجام و پیشبرد طرح سهمیه‌بندی سوخت، دولت برای ماشین‌ها کارت هوشمند صادر کرد. کارت سوخت خودرو منحصر به فرد است و امروزه به عنوان یکی از مدارک خودرو به حساب می‌آید. به طوری‌که هنگام نقل و انتقال اتومبیل، این کارت نیز مانند سند ماشین در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

ثبت نام کارت سوخت

ثبت‌نام این کارت به صورت غیرحضوری انجام می‌شود. شما از راه‌های زیر می‌توانید برای ثبت‌نام اقدام کنید:

سایت خدمات دولت
استفاده از اپلیکیشن دولت همراه
استفاده از کد دستوری ستاره ۴ مربع «#۴*» در موبایل
شروط لازم برای ثبت‌نام از طریق کد دستوری موبایل

برای استفاده از کد دستوری در تلفن همراه لازم است شروط زیر را رعایت کنید:

شخص اقدام کننده باید صاحب خودرو باشد.
شخص اقدام کننده باید مالک سیم کارت باشد.
کد ملی حتما با مشخصات مالک و دارنده سیم کارت یکسان باشد.

کارت سوخت خودرو و مراحل دریافت آن

اگر شما مالک خودر هستید ولی سیم کارتی به نام خودتان ندارید، برای ثبت‌نام باید به دفاتر پلیس۱۰+ مراجعه کنید.

سهمیه ماهانه بنزین

سهمیه ماهانه هر اتومبیل به نوع کاربری خودرو بستگی دارد:

نوع خودرو

موتورسیکلت

ماشین شخصی

خودرو دوگانه سوز

سرویس مدارس تک سوز

سرویس مدارس دوگانه سوز

تاکسی اینترنتی دوگانه سوز

تاکسی اینترنتی تک سوز

خودرو تاکسی بین شهری

سواری عمومی

تاکسی

تاکسی ون

کامیون

اینکه هر خودرویی چه مقدار سهمیه بنزین دارد به یکی از سوالات رایج افراد تبدیل شده است.برای کسب اطلاعات جامع در مورد سهمیه سوخت هر وسیله نقلیه‌ای می‌توانید به مقاله سهمیه سوخت وسایل نقلیه مراجعه کنید.

چگونگی گرفتن گرفتن کارت سوخت خودروی صفر

اگر خودرو شما صفر کیلومتر است یا به هر دلیل کارت سوخت ندارید، نیاز به ثبت‌نام در سایت نیست. کافی است برای دریافت این کارت به دفاتر پستی مراجعه کنید. این امکان شامل حال ماشین‌های تعویض پلاکی نیز می‌شود.

صدور کارت بنزین خودرو صفر چقدر زمان می‌برد؟

پروسه صدور کارت سوخت خودرو صفر از مهر ۱۴۰۰ حدود ۲۰ روز طول می‌کشد. البته متاسفانه به دلیل کرونا و تاثیر آن بر کیفیت و کند شدن فعالیت­ها، شاهد افزایش زمان ارسال کارت سوخت بوده­ایم. برای همین ممکن است که در بعضی نواحی تا ۶۰ روز هم طول بکشد که کارت سوخت به دست مالکان جدید خودرو برسد.

پیگیری کارت خودروهای صفر

اگر بعد از ۲۰ روز به هر دلیلی کارت سوخت اتومبیل خود را دریافت نکردید، می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید

پیگیری از طریق اینترنت

برای رهگیری و گرفتن کارت سوخت خودروی صفر خود می‌توانید به پایگاه اینترنتی epolice.ir، خدمات الکترونیکی انتظامی، مراجعه کنید. در این سامانه لازم است نوع و شماره پلاک خودرو را در بخش پیگیری صدور کارت سوخت، وارد کنید. در این سایت شماره مرسوله خود را بگیرید و وارد سامانه اداره پست شوید. شماره مرسوله را در بخش مربوطه وارد کنید. سامانه به شما آدرس منطقه پستی که کارت سوخت‌تان فرستاده شده را می‌دهد. یا اینکه می‌توانید به سامانه رهگیری مرسولات پستی مراجعه کنید. ابتدا وارد سامانه شوید و سپس با وارد کردن کد 16 رقمی شناسایی خودرو VIN، کارت خود را پیگیری کنید.

برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص کد VIN، مقاله وین کارت خودرو چیست  را مطالعه کنید. شماره vin کارت خودرو جدید در پشت آن و به صورت عمودی نوشته شده است.

پیگیری از طریق سامانه پیامکی

برای استعلام کارت سوخت از طریق پیامک، شماره VIN خودرو خود را به سرشماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ بفرستید. ابتدا حرف v  سپس * و در نهایت شماره VIN را وارد کنید: V*VIN

برای استعلام کارت خودرو از ناجا باید وارد صفحه استعلام کارت خودرو شوید. البته برای پیگیری کارت خودرو از ناجا باید وارد صفحه جداگانه دیگری شوید.

پیگیری از طریق تلفن

برای اطلاع از وضعیت صدور و گرفتن کارت سوخت خودروی صفر می‌توانید با پلیس ناجا به شماره ۸۱۲۴۰۵۱۴ و ۸۸۸۸۵۳۴۷ اقدام کنید. برای رهگیری ارسال کارت سوخت ماشین با اداره پست می‌توانید با شماره ۸۴۴۷۰۰۰۰ تماس بگیرید.

پیگیری حضوری

برای پیگیری حضوری باید به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای گرفتن کارت سوخت از اداره پست

درصورتی که کارت سوخت­تان در دفتر پستی بود، برای دریافت کارت سوخت خودرو داشتن مدارک شناسایی ماشین از جمله  کارت، شناسنامه مالکیت خودرو، سند خودرو و همچنین کارت شناسایی معتبر صاحب خودرو، الزامی است. البته حضور مالک برای گرفتن کارت سوخت خودروی صفر ضروری نیست؛ اما مدارک باید کامل باشند.

تغییر رمز کارت سوخت هوشمند

برای تغییر رمز کارت بنزین بایستی به جایگاه سوخت بروید. بعد از وارد کردن کارت به دستگاه، گزینه تغییر رمز را بزنید و در نهایت رمز جدید را وارد کنید. البته اگر رمز را فراموش کرده باشید، تنها راه بازیابی آن مراجعه به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده­های نفتی است.

پرسش‌های خاص در مورد کارت سوخت خودرو صفر

اگر هر پرسش دیگری در این مورد دارید، می‌توانید به پرتال مرکز پخش فراورده‌های نفتی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۷ پرسش‌های خود را مطرح کنید.

برای گرفتن این کارت لازم است به نکات زیر توجه کنید:

هزینه صدور باید پرداخت شود که در همان اداره پست از شخص تحویل گرفته خواهد شد.
برای دریافت حضوری کارت سوخت، باید آدرس دقیق به همراه کدپستی در سایت وارد کرده و هزینه ارسال را پرداخت کنید.
برای دریافت پاسخ پرسش­های خود می‌توانید به پرتال مرکز پخش فراورده‌های نفتی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از طریق شماره تماس ۰۹۶۲۷ پرسش‌های خود را مطرح کنید.

اخبار مرتبط
به کمک این طرح دیگر نیازی به حمل کارت‌های فیزیکی و نگرانی گم شدن یا فراموش کردن آنها نیستید. نسخه ‌های الکترونیکی کارت ‌ها از امنیت به مراتب بالاتری نسبت به کارت‌ های فیزیکی برخوردارند. ضمنا این طرح برای مردم هزینه‌ای ندارد و حتی با حذف کارت‌های فیزیکی، هزینه‌های دریافت و تعویض کارت‌های جدید را نیز کاهش می‌دهد.
سامانه خودنویس به صورت برخط با درگاه ملی مجوزها در ارتباط است و اعتبار جواز کسب مشاوران املاک با هر بار ورود به سامانه خودنویس بررسی شده و فقط مشاورین املاک دارای جواز کسب فعال امکان استفاده از خودنویس را خواهند داشت.
نمایندگان مجلس سقف معافیت مالیاتی برای اشخاص غیرتجاری را تعیین کردند.
در راستای عرضه‌ی «اوراق مالی اسلامی دولتی» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (دولت) در تواترهای هفتگی، مرحله اول حراج اوراق مرابحه عام در سال 1403 برای فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی موضوع بند (21) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ایران، در روز سه‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه 1403 برگزار می‌گردد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها