دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

هنگام ضرر در بورس چه کنیم؟

24 خرداد 1401
هنگام ضرر در بورس چه کنیم؟

به گزارش بانک اول هر روز از قیمت سهامی که خریداری کرده اید کم می شود و حتی نمی توانید آن را بفروشید از طرفی هر روز به زیان شما افزوده می شود؛ در چنین شرایطی برای کنترل و کاهش زیان چه باید کرد؟میانگین کم کنید

میانگین کم کردن یعنی چه؟

هنگامی که معامله‌گری بر طبق تحلیل‌های بنیادی سهام را ارزشمند میبیند و به خرید اقدام می‌نماییم ولی به علل مختلف از جمله جو حاکم بر شرایط بازار، اخبار انتشار یافته پیرامون صنعت سهم و...، سهم وارد یک جریان نزولی می‌گردد و افت قیمتی را تجربه می‌کند و اگر سهام‌دار در نرخ پایین مجدداً اقدام به خریداری سهام شرکت کند، میانگین خرید سهام او کم شده و با زدن استارت روند صعودی سهم، سهام‌دار سریع‌تر وارد سود می‌شود؛ به این حالت معامله در اصطلاح میانگین کم کردن (averaging down) اطلاق می‌شود.

روش مارتینگل

در این روش شما باید سرمایه اولیه خود را که برای خرید یک سهم در نظر دارید را به قسمت های نامساوی ( از توان های ۲ ) تقسیم کنید و بعد از آن با کاهشی شدن قیمت سهم در قیمت‌های مختلف برمبنای این ضرایب اقدام به خرید مجدد کنید.
برای مثال اگر سهمی را در پله اول به مقدار ۱۰۰۰ سهم در قیمت ۱۰۰۰ تومان خرید کرده باشید و انتظار رشد آن را دارید اما بنابر دلایل مختلف سهم با افت روبرو شد؛ بر اساس این روش کم کردن میانگین، شما بعد از افت ۵ درصدی سهم در قیمت ۹۵۰ تومان باید پله دوم خرید خود و به مقدار دو برابر پله قبل یعنی ۲۰۰۰ سهم را خرید کنید. در مرحله سوم با افت ۵ درصد دیگر از قیمت سهم شما باید به میزان ۴۰۰۰ سهم دیگر در قیمت ۹۰۲ تومان خرید کنید؛ به این ترتیب در این مرحله میانگین قیمت تمام شده هر سهم برای شما ۹۳۰ تومان خواهد بود و تنها با رشد ۳.۵ درصدی سهم از این نقطه شما به سود خواهید رسید و نیازی نیست که سهم به مبلغ ۱۰۰۰ تومان برسد تا خرید شما با سود همراه شود.

چه زمانی باید میانگین کم کنیم؟

روش کم کردن میانگین هم می تواند ضرر شما را کاهش دهد و باعث شود شما به سود برسید و هم میتواند باعث شود به میزان زیان شما افزوده شود؛ پس قبل از آنکه شروع به کم کردن میانگین کنیم باید بدانیم که آیا کم کردن میانگین در سهم مورد نظرمان خوب است یا نه و بعد از آن در زمان مناسب شروع به کم کردن میانگین کنیم. در صورتی که ما از بنیاد یک سهم مطمئن باشیم و بر اساس تحلیل های بنیادی آن را خرید کرده باشیم مجاز به کم کردن میانگین هستیم چرا که در بسیاری از مواقع بازار در یک بازه زمانی کوتاه مدت در مورد قیمت برخی از سهم ها دچار اشتباه میشود و قیمت بیش از حد افت میکند. اگر شما از بنیاد این سهم ها اطمینان داشته باشید در این مواقع بهترین فرصت برای کم کردن میانگین و شکار سهم است.

بنابراین اگر شما سهمی بنیادی انتخاب کنید، می توانید با خیالی راحت اقدام به کم کردن میانگین کنید چرا که شرکت در آینده نه چندان دور رشد خوبی خواهد کرد. برای کم کردن میانگین هم می توانید با استفاده از تحلیل تکنیکال استراتژی مناسبی را بچینید و در نقاط مناسب دست به این کار بزنید.

اخبار مرتبط
با تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، بازارگردانی از حالت الزامی خارج و در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت.
رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن، کاهش قیمت مصالح برای سازندگان با حذف واسطه‌ها و افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن را دستاوردهای مهم ورود این صندوق به عرصه خرید مصالح ساختمان‌سازی عنوان کرد و ادامه‌داد: علاوه بر این با خریدهایی که به صورت عمده با حجم بالا و به صورت نقد از طریق بورس انجام می‌شود، از تولیدکنندگان داخلی مصالح ساختمانی هم حمایت خواهد شد.
از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها