شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

اشخاصی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند، این مطلب را بخوانند

24 خرداد 1401
اشخاصی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند، این مطلب را بخوانند

به گزارش بانک اول به‌گفته دانشمندان، تغییر دادن روندهای پیری یا تغییر ویژگی‌های ژنتیکی امکان‌پذیر نیست، اما همه ما می‌توانیم الگوهای بهتری را برای سبک زندگی خودمان انتخاب کنیم تا از این طریق نهایتا خطر ابتلا به بیماری فشار خون بالا را کاهش دهیم. 

 

1. از مواد غذایی تازه استفاده کنید 

اگر هرروز به‌طور منظم از مواد غذایی تازه استفاده کنید، به‌صورت خودکار میزان نمک را در رژیم غذایی کاهش می‌دهید، درحالی که دریافت سدیم مستقیما پیامدهای مخربی برای فشار خون دارد. با مصرف بیش‌ازحد نمک، دفع زائدات از بدن برای کلیه‌ها سخت‌تر می‌شود و حجم مایعات هم در بدن بالاتر می‌رود، درحالی که همین روند به افزایش فشار خون منتهی می‌شود. افراد سالم نهایتا می‌توانند روزانه 2300 میلی‌گرم سدیم دریافت کنند، اما آمارها نشان می‌دهند که جمعیت قابل توجهی از مردم جهان این محدودیت را جدی نمی‌گیرند. 

2. مصرف چربی‌های اشباع را کاهش دهید 

رعایت این توصیه برای همه انسان‌ها ضروری است، اما کسانی که سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارند باید بیشتر از دیگران به این توصیه مهم توجه کنند. به‌گفته متخصصان تغذیه، حجم گوشت مصرفی بدون چربی در یک وعده غذایی نباید بیشتر از 100 گرم باشد، درحالی که مصرف گوشت‌های قرمز چربی‌دار و غذاهای سرخ‌شده هم باید به حداقل ممکن برسد. اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، باید محصولات لبنی کم‌چرب را انتخاب کنید و میزان مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و فیبرها را در طول روز به‌طور قابل توجهی افزایش دهید. 

3. مصرف فراورده‌های گوشتی را محدود کنید 

فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس، کالباس، بیکن، هات‌داگ و... نه‌تنها مقادیر بالایی از چربی‌های اشباع دارند، بلکه میزان زیادی از سدیم و سایر ترکیبات نگهدارنده را هم وارد بدن می‌کنند که همگی برای سلامتی قلب مضر هستند. به همین دلیل هم اگر سابقه خانوادگی فشار خون بالا دارید، حتما باید مصرف فراورده‌های گوشتی را تا حداکثر امکان محدود کنید. مطالعه منتشر شده در American Journal of Clinical Nutrition نشان می‌دهد زنانی که هر هفته حداقل 5 وعده مصرفی از فراورده‌های گوشتی را در رژیم غذایی خودشان دارند، خطر ابتلا به فشار خون بالا را 17 درصد بیشتر از حالت عادی افزایش می‌دهند. 

4. توانایی‌های پتاسیم را جدی بگیرید 

پتاسیم جزو مواد معدنی ضروری برای بدن است که فشار شکل‌گرفته در دیواره‌های رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد، درحالی که همین روند به کاهش فشار خون کمک می‌کند. ویژگی دیگر پتاسیم این است که به کلیه‌ها کمک می‌رساند تا سدیم اضافی را از طریق ادرار از بدن خارج کند. بنابراین، واضح است که اگر واقعا می‌خواهید از ابتلا به بیماری فشار خون بالا جلوگیری کنید، حتما باید در طول روز پتاسیم کافی دریافت کنید. بهترین راه برای دریافت پتاسیم کافی و مطلوب این است که هر روز از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. بهترین منابع برای دریافت پتاسیم عبارتند از انواع لوبیا، عدس، سایر حبوبات، موز، سبزیجات برگدار، کلم بروکلی و مغزهای خام.

اخبار مرتبط
در این مطلب با تکیه بر تحقیقات معتبر، به سه اقدام ساده برای افزایش طول عمر مفید اشاره می‌شود.
ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم غذای مصرفی را جذب کند. در واقع این یکی از مهمترین نقش‌های آن است. با این حال، اگر مصرف ویتامین D شما بیش از حد باشد، می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در سلامت شما شود
همه می‌دانیم که شکر چقدر برای ما ضرر دارد. اما اعتیاد به آن طوری است که به سختی می‌توانیم ترکش کنیم. به‌نظر می‌رسد به‌جای ترک شکر، باید جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنیم. اما چه جایگزین‌هایی؟
بر اساس این گزارش که در مجله Journal of Neuroscience منتشر و رسانه‌های عربی هم آن را بازنشر داده‌اند: محققان بعد از بررسی و تحلیل توانمندی‌های فکر ۷۵۱ شهروند سوئیسی که سن آنها بین ۵۰ تا ۹۱ سال بود و با در نظر گرفتن سطح علمی آنها و اینکه آیا در طول زندگی به بیماری‌های قلبی و عروقی، افسردی، نگرانی مبتلا بوده یا مواد مخدر مصرف کرده‌اند آن را با نتایج سیتی‌اسکن‌های آنها مطابقت دادند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها