شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

دلیل افزایش جهانی نرخ طلا

24 خرداد 1401
دلیل افزایش جهانی نرخ طلا

به گزارش بانک اول وضعیت بازار‌های مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از هفتم تا دوازدهم خرداد و پیش بینی روند این بازار‌ها طی روز‌های آینده بررسی می‌شود.

نرخ دلار آمریکا در این هفته با کاهشی ناچیز به ۲۵ هزار و ۸۸۴ تومان رسید. یورو نیز با ۰.۰۰۱ درصد کاهش به ۲۸ هزار و ۱۱۳ تومان رسید.

شاخص کل بورس در این هفته حدود ۰.۰۰۷ درصد افت را تجربه کرد و از تراز ۱ میلیون و ۵۵۳ هزار واحد به تراز ۱ میلیون و ۵۴۱ هزار واحد رسید.

مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در هفته گذشته شاخص کل بورس کاهشی ۱.۴۳ درصدی را تجربه کرد و به نظر می‌رسد طی هفته پیش‌رو کلیت بازار رشد محسوسی را تجربه نکند و وضعیت نوسانی را شاهد باشیم.

بازار سرمایه چشم انتظار تحولات اقتصادی و سیاسی

وی خاطرنشان کرد: علت این موضوع این است که به نظر می‌رسد طی این هفته، برخی از نتایج مذاکرات بین‌المللی منتشر می‌شود بنابر این بازار چشم انتظار نتیجه اخبار سیاسی و اقتصادی باقی خواهد ماند و با توجه به سیگنال‌های تقریبا منفی، وضعیت نوسانی را تجربه خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه افزود: به جز مورد مذکور مهم‌ترین عواملی که طی هفته کاری پیش‌رو بر وضعیت بازار اثرگذار خواهند بود مواردی، چون سیاست‌ها و اختیارات بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و مباحث مالیاتی هستند که وزارت اقتصاد برای تبدیل شدن آن به مصوبه در هئیت دولت در نظر گرفته است.

روی خوش بازار به صنایع پالایشی

مصطفی زمانی اذعان کرد: صنایعی که می‌توانند در هفته آتی پیشتاز بازار باشند، پالایشی‌ها و یوتیلیتی‌ها (بخشی از صنعت پتروشیمی) هستند.

یوتیلیتی‌ها به علت افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها نیز به علت افزایش نرخ نفت و فرآورده‌های نفتی در بازار جهانی می‌توانند پتانسیل خوبی برای رشد داشته باشند. همچنین خبر فروش خودرو در بورس کالا می‌تواند به علت رقابتی که ایجاد می‌کند و مبلغی که در جیب تولیدکننده خودرو می‌رود، بر روند بازار موثر باشد.

در هفته‌ای که گذشت، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز با ۰.۰۵ درصد افزایش به قیمت ۱۵ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تصریح کرد: زمانی که نوسانات طلا به سمت افزایش بها میل می‌کند تقاضا برای خرید در بازار طلا بیشتر می‌شود. تقاضای کاذب عامل اصلی افزایش حباب سکه در هفته گذشته بود. نرخ اُنس جهانی طلا نیز طی دو ماه گذشته به علت ذخیره سازی طلا در بازار‌های جهانی با افزایش همراه بوده و به ۲،۰۶۰ دلار نیز رسید.

کشتی آرای در پایان یادآور شد: معتقدم در روز‌های آینده قیمت سکه در همین محدوده نوسان داشته باشد.

گفتنی است، قیمت سکه در این هفته ۷۶۵ هزار تومان افزایش یافت. نیم سکه و ربع سکه نیز به ترتیب ۵۵۰ هزار تومان و ۶۰۰ هزار تومان گران شد. سکه‌های یک گرمی نیز حدود ۱۸۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد./باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها