شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

ابطال بخشنامه بانک مسکن توسط دیوان عدالت اداری / بلوکه کردن بخشی از سپرده به عنوان وثیقه ممنوع شد

21 آبان 1401
ابطال بخشنامه بانک مسکن توسط دیوان عدالت اداری /  بلوکه کردن بخشی از سپرده به عنوان وثیقه ممنوع شد

به گزارش بانک اول هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بخشنامه بانک مسکن در خصوص بلوکه کردن بخشی از سپرده سپرده‌گذاران را به‌عنوان وثیقه دریافت تسهیلات ابطال کرد.

 دیوان عدالت اداری اعلام کرد: به دنبال شکایت سازمان بازرسی کل کشور از بانک مسکن و درخواست ابطال بند 20-1 بخشنامه شماره مورخ 26 اسفند 96 بانک مسکن که بر اساس آن مقرر شده است برای اخذ تسهیلات، باید 10 درصد اصل تسهیلات بدون سپرده به عنوان بخشی از وثیقه تسهیلات در حساب بلوکه شود. هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به این شکایت رسیدگی و رای به ابطال مقرره مذکور از تاریخ تصویب را صادر کرد.

در رای دیوان عدالت اداری آمده است؛ با توجه به اینکه براساس بخشنامه شماره 99/100832 مورخ 1399/4/9 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در مقام سیاستگذاری در حوزه پولی و بانکی و خطاب به تمام بانک های عامل از جمله بانک مسکن صادر گردیده، اعلام شده است که بلوکه کردن بخشی از تسهیلات اعطایی به مشتریان در قالب انواع سپرده‌ها توسط بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری با لحاظ مفاد بخشنامه‌های سابق ممنوع است و صرفا در فرض توافق بین مشتری و بانک یا مؤسسه مالی و اعتباری و در قالب سپرده مدت‌دار و پرداخت سود علی‌الحساب متناظر با دوره زمانی آن سپرده که هم اکنون در شبکه بانکی کشور نیز مبنای عمل است این امر مجاز خواهد بود، ولی در بند 20-1 از بخشنامه شماره 26/63/ب مورخ 1399/12/26 بانک مسکن برخلاف شرایط اعلامی توسط بانک مرکزی حکم به مسدودی بخشی از تسهیلات به صورت الزامی و بدون رعایت نکات مندرج در بخشنامه بانک مرکزی شده است، لذا بند 20-1 از بخشنامه شماره 26/63/ب مورخ 1399/12/26 بانک مسکن خارج از حدود اختیار بوده و مستند به بند 1 ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از زمان صدور ابطال می‌شود.

بنابراین با ابطال بخشنامه مذکور از تاریخ تصویب، کلیه مبالغ بلوکه شده از تاریخ 1399/12/26 برای مشتریانی که از بانک مسکن تسهیلات دریافت کرده‌اند قابل برداشت است.

تسنیم

اخبار مرتبط
در روزهای اخیر شاهد اتفاقاتی از جنس کلاهبرداری دلالان و شیادان از متقاضیان مسکن طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با انواع مختلف خرید امتیاز، بررسی وضعیت و غیره هستیم. اداره‌کل راه و شهرسازی استان تهران هشدار داد: متقاضیان باید از پاسخگویی به تلفن‌ها در این زمینه خودداری کرده و موارد هویتی یا سامانه‌ای و پروفایل خود را به شیادان اطلاع ندهند و در این زمینه مراقبت کنند.
بانک اول - یک بانک دولتی به تازگی در تماس با مشتریانی که اقساط عقب‌افتاده دارند اعلام می‌کند که برای هر قسط عقب‌افتاده ۸۰۰ هزار تومان اجراییه صادر کرده؛ فرقی هم نمی‌کند مبلغ قسط چقدر باشد!
بانک اول - مدیرعامل بانک مسکن گفت: با امضای یک تفاهم نامه جدید، مشتریان بانک مسکن در مناطق مختلف کشور، از جمله مناطق روستایی می‌توانند از طریق ۷ هزار دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ICT روستایی سراسر کشور بهره‌منداز خدمات بانک شوند.
بانک اول - با وجود آنکه هنوز مهلت قانونی افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن مهر، برای بانک مسکن فرا نرسیده است، این بانک بدون اعلام و تایید وزارت راه و شهرسازی، نسبت به ارسال پیامک برای متقاضیان اقدام کرده است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها