جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

خرید طلا از یک گرم تا یک کیلو بدون اجرت و پرداخت مالیات!

24 آبان 1402
خرید طلا از یک گرم تا یک کیلو بدون اجرت و پرداخت مالیات!

خرید طلای ارزان در حالی در بورس کالا انجام می شود که به گفته کارشناسان ورود به چنین بازار مطمئنی علاوه بر کاهش هزینه خرید، امکان معامله آنی و کسب سود مناسب برای سرمایه گذاران آن فراهم شده است.

طلا به عنوان کالایی ارزشمند از دیرباز مورد توجه دولت ها و مردم بوده است، به طوری که هم اکنون در معاملات بازارهای جهانی، طلا جزو مهمترین کالاهای سرمایه گذاری به شمار می رود. حال علاوه بر سرمایه گذاری های کلان بر روی این کالا، مردم نیز طلا را کالایی سرمایه ای و زینتی می دانند که با خرید و نگهداری آن پس از مدتی در زمان فروش از این کالا کسب سود می کنند.

البته خرید مصنوعات طلا برای سرمایه گذارانی که می خواهند از معامله چنین کالایی در کوتاه مدت نفع ببرند، اشتباه است چرا که خرید طلا نه تنها بدون ریسک نیست بلکه خریدار در این معامله باید علاوه بر پرداخت پول ارزش واقعی طلا، هزینه کارمزد ساخت، ارزش افزوده کالا، سود فروشنده و مالیات آن را نیز بپردازد، هزینه های جانبی که قیمت تمام شده طلا را نسبت به طلای خام برای سرمایه گذار بسیار زیاد می کند. در چنین شرایطی است که خیلی ها برای کسب سود از خرید طلا به سمت تهیه مصنوعات یعنی طلای نو نمی روند و سعی دارند طلای کهنه یا آب شده را خریداری کنند تا در این معامله حداقل هزینه ساخت طلا از قیمت تمام شده آن کم شود.

ریسک خرید طلای آب شده در بازار!

توجه به این نکته حائز اهمیت است که خریداران طلای آب شده نیز نباید خیلی مطمئن شوند طلایی که خریده اند آیا کاملا طلای خالص است یا خیر، چرا که در طلاهای آب شده بعضا آلیاژهایی غیر از طلا به آن اضافه می کنند که ارزش طلا را پایین می آورد و در زمان فروش، کسی آن را نمی خرد. جدایی از این مسئله سرمایه گذاران طلا معمولا برای سودآوری از این معامله باید مدتها صبر کنند تا در صورت افزایش قیمت طلا بتوانند از این معامله کسب سود کنند، با این وجود اگر کسی بخواهد طلا بخرد و پس از مدت کوتاهی آن را بفروشد بی تردید با زیان مواجه خواهد شد، چرا که کسب سود از معامله طلا نیازمند گذر زمان است، مگر اینکه سرمایه گذار اقدام به خرید شمش یا طلای خام کند.

البته خیلی ها برای اینکه در خرید مصنوعات طلا هزینه های آن را پایین بیاوند به جای تهیه مصنوعات طلا برای سرمایه گذاری اقدام به خرید سکه می کنند، چرا که به درستی می دانند سکه چون مصنوعات طلا از هزینه کارمزد ساخت برخوردار نیست، غافل از اینکه خود سکه هم دارای حباب قیمتی است و نرخ واقعی آن رقمی نیست که در بازار تعیین می شود. بنابراین خرید طلا برای سودآوری به هر شکل ممکن نیازمند گذشت زمان است، زمانی که معلوم نیست نوسانات تورمی در بازار چگونه و چه رقمی می شود تا سرمایه گذار از سرمایه گذاری خود منتفع یا متضرر شود.

سود مناسب و ریسک پایین با خرید طلا از بورس کالا

در چنین شرایطی بورس کالا اخیر زمینه ورود سرمایه گذاران طلا را در این بازار شفاف فراهم کرده است، حال از آنجایی که راه‌های زیادی برای خرید طلا وجود دارد اما هنوز خیلی ها برای خرید طلا به‌ صورت حضوری به صرافی‌ها یا طلافروشی‌ها مراجعه می کنند غافل از اینکه خرید و نگهداری طلا به صورت فیزیکی ریسک خود را دارد. اما با خرید و فروش طلا در بورس کالا، ریسک‌های خرید و نگهداری طلا به حداقل می‌رسد. هم اکنون برای خرید طلا از بورس کالا می توان از روش‌های مختلف چون، گواهی سپرده سکه طلا، صندوق های کالایی با پشتوانه طلا، شمش طلا از بازار فیزیکی، قرارداد آتی صندوق طلا و قرارداد اختیار معامله سکه طلا استفاده کرد.

به طور مثال گواهی سپرده سکه، اوراقی است که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید، سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به صورت سهام نگه دارد و با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را بفروشد. همچنین در صندوق با پشتوانه طلا نیز ریسک پایین‌تری نسبت به سکه طلا دارد و با حداقل ۵۰۰۰۰۰ تومان می‌توان در آن‌ها سرمایه گذاری کرد. علاوه بر این در قراردادهای آتی صندوق طلا، ماهیت تعهدی بازار آتی، این امکان را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده است که حتی از کاهش قیمت طلا هم سود کسب کنند.

خرید طلا از یک گرم تا یک کیلو بدون پرداخت مالیات

محمد کشتی آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران راجع به جزئیات خرید طلا از بورس کالا و مزایای این نوع سرمایه گذاری، گفت: برخی ها فکر می کنند با خرید طلای شکسته یا آب شده و سرمایه گذاری بر روی این کالا سود می برند در حالی که خرید طلای آب شده هزینه بر است، اما اکنون برای سرمایه گذاری روی طلای خام اتفاقات خاص و قابل توجهی در این حوزه ایجاد شده است، به طور مثال در بورس کالا صندوق های داد و ستد طلا راه ندازی شده که خرید طلا در این بازار نه تنها معاف از مالیات می باشد و اجرات ساخت و ... ندارد بلکه می توان از از یک گرم تا یک کیلو طلا را خریداری کرد.

وی با بیان اینکه ورود به چنین بازار کم ریسک و مطمئنی همچنین خرید طلا و سکه از صندوق های طلا در بورس کالا بی تردید برای سرمایه گذار منفعت بیشتری را در پی دارد، افزود: اولا خریدار با خرید طلا یا سکه از بورس هر لحظه و به آسانی می تواند خرید و فروش کند، معامله ای که هم بصورت فیزیکی و هم به صورت کاغذی قابل انجام است. از طرفی نیز ضریب امنیت خرید طلا به دلیل عدم نگهداری آن در منزل و یا جاههای دیگر بسیار بالاست علاوه بر این مشکل خاصی معامله طلا و سکه را در بورس تهدید نمی کند.

هنوز خیلی ها مزایای داد و ستد طلا را در بورس نمی دانند

این کارشناس و فعال بازار طلا در ادامه اظهار داشت: البته هنوز خیلی ها از مزایای ورود به سرمایه گذاری در بورس کالا برای خرید و فروش طلا را نمی دانند اما چنانچه همه مردم از مزایای چنین بازاری آگاه باشند بی تردید برای خرید طلای آب شده که معمولا مشکلات خود را دارد راهی بازار طلا نمی شوند.

بنا به این گزارش، تجربه نشان می دهد کسانی که طلا می خرند پس از چند سال نگهداری در زمان فروش از این معامله کسب سود می کنند، خرید فیزیکی طلایی که خریدار باید مبلغ قابل توجهی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده و مالیات خرید و سود فروشنده را پرداخت کند، این در حالی است که مبلغ مالیات و کارمزد خرید و فروش طلا در بورس بسیار کم است.

از طرفی برای معامله فیزیکی طلا باید زمان مشخصی صرف مراجعه به بازار یا طلافروشی‌ها شود اما خرید و فروش طلا در بورس با استفاده از سامانه‌های معاملاتی آنلاین و تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است، به هر حال در کل می‌توان گفت خرید طلا از بورس، یکی از راه‌های مطمئن و کم‌ریسک سرمایه‌گذاری است که طرفداران خاص خود را دارد.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها