جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

توصیه‌های مهم به خریداران طلا

04 آذر 1402
توصیه‌های مهم به خریداران طلا

به گزارش بانک اول طلا و جواهر یکی از پرطرفدارترین زیورآلات زنانه است که این روزها در طرح‌ها و مدل‌های مختلف و بسیار شیکی ساخته و به بازار عرضه می‌گردد. با دانستن اطلاعاتی مانند عیار طلا، تشخیص طلای دست دوم از طلای نو و یا نحوه تشخیص سنگ اصل از بدلی و موارد بی‌شمار دیگر، به راحتی می‌توانید یک خرید امن و راحت را تجربه کنید.

قبل از هر چیز با اصطلاحات طلا فروشان آشنا شوید

 حتما برای شما هم پیش آمده که در طلافروشی، معنی اصطلاحاتی که بکار می‌برند را متوجه نشوید. در اینجا معنی اصطلاحات رایج در طلا فروشی را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • هر مثقال طلا مساوی است با ۴.۶۰۸ گرم

  • هر گرم طلا مساوی است با ۱۰۰۰ سوت

  • هر قیراط طلا مساوی است با ۲۰۰ سوت

  • اصولا در ساخت هر گرم طلا می‌بایست مبلغی به عنوان اجرت طلا ساز پرداخت شود. اجرت هر طلایی می‌تواند متفاوت از دیگری باشد.

  • به قیمت روز طلا، مظنه یا فی نیز گفته می‌شود که این رقم توسط اتحادیه صنف طلا و جواهرات اعلام می‌شود. 

عیار طلا چیست؟

عیار طلای خام ۲۴ است و با ارزش‌ترین نوع طلا محسوب می‌شود. اما در اصل طلا در فرم خام خود بسیار نرم است، بنابراین طلاسازان برای اینکه به استحکام و سختی مطلوب برسند طلا را با انواع فلزات از قبیل کربن، نقره، روی یا نیکل ترکیب می‌کنند. عیار طلا در واقع نسبت ترکیب طلا با سایر فلزات است. عیار طلا غالبا روی زیورآلات به صورت عبارت ۱۸K در قسمتی که جلوی چشم نباشد، حک می‌شود. K حرف اول کلمه Karat  یا همان عیار است.

وزن طلا و تاثیر آن در قیمت

معمولا طلا بر اساس گرم خرید و فروش می‌شود که هر چه وزن آن بیشتر باشد طبیعتا از قیمت بالاتری برخوردار است.

فاکتور سند مالکیت طلا شماست

فاکتور خرید طلا در واقع سند مالکیت شما برای طلایی است که تهیه کرده‌اید. بنابراین اگر می‌خواهید در هنگام فروش به مشکل برنخورید به فاکتور خرید خود دقت نمائید. هر آیتمی که در فاکتور نوشته می‌شود حائز اهمیت است در نتیجه به نکاتی که در زیر اشاره می‌کنیم دقت نمائید.

  • سربرگ فاکتور: بر روی سربرگ حتما باید نام گالری طلا، لوگوی آن، شماره فاکتور، شماره تلفن و آدرس طلا فروشی قید شده باشد.

  • تاریخ و اطلاعات خریدار: نام و نام خانوادگی شما، شماره تماس، تاریخ روز و حتی شماره ملی شما باید در فاکتور به عنوان خریدار ذکر شود.

  • اطلاعات طلای خریداری شده: فروشنده موظف است کلیه اطلاعات مربوط به قطعه طلا فروخته شده اعم از، نام کالا، وزن کالا، عیار و ... را در فاکتور بنویسد.

  • قیمت روز طلا: مظنه یا قیمت روز طلا باید در فاکتور قید شود.

  • متعلقات طلا: در برخی از جواهرات مانند دستبند طلا ممکن است چرم، سنگ، نگین و...  به کار رفته باشد. بنابراین قیمت این متعلقات باید به طورجداگانه در فاکتور قید شود.

  • قیمت نهایی: در ردیف آخر می‌بایست قیمت نهایی طلا که باید توسط خریدار پرداخت گردد، ذکر شود. معمولا در قیمت نهایی ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و سود حاصل از تک فروشی (۷% ) نیز اضافه می‎شود.

  • مهر طلا فروشی: در انتها مهر رسمی طلا فروشی، امضای طلا فروش به همراه نام و شماره تماس وی روی فاکتور باید درج شود.

  • شناسنامه جواهرات خریداری شده: در هنگام خرید گردنبد طلا یا گوشواره طلا جواهر نشان حتما از فروشنده شناسنامه جواهر را درخواست کنید. چرا که تنها گواه اصالت جواهر خریداری شده همین شناسنامه آن است.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها