شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی طلا برای سال ۲۰۲۴ در سه سناریو

05 دی 1402
پیش بینی طلا برای سال ۲۰۲۴ در سه سناریو

شورای جهانی طلا، چهار محرک اصلی بر قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ را معرفی کرده است. براساس این چهارمحرک، چشم‌انداز طلا در سال آینده، در سه سناریو بررسی شده است.

به گزارش بانک اول طبق چشم‌انداز شورای جهانی طلا، چهار محرک اصلی بر قیمت طلا در سال ۲۰۲۴ اثرگذار هستند که عبارتند از هزینه فرصت طلا، ریسک‌ها و نااطمینانی‌ها، توسعه اقتصادی و تحرکات قیمتی طلا.

در سال ۲۰۲۳ درگیری اصلی اقتصاد جهانی، مهار تورم بود، در حال حاضر با توجه به آمار‌های منتشر شده از تورم، این مهار صورت گرفته است. حال سوال اصلی این است که آیا این مهار تورم به قیمت شروع رکود اقتصادی تمام می‌شود؟ در اینجا دو سناریو محتمل‌تر است، فرود نرم یا سخت بازارها.

فرود نرم یعنی پس از مهار تورم، رکود سختی اتفاق نمی‌افتد. در مقابل، فرود سخت یعنی رکود جدی در پیش‌رو است. سناریوی سومی با عنوان «بدون فرود» هم با احتمال کمی وجود دارد که یعنی در ادامه سال ۲۰۲۳ تورم در سطوح بالا باقی می‌ماند و رکودی اتفاق نمی‌افتد.

در نتیجه، در هر کدام از سه سناریو، محرک‌های چهارگانه متفاوت عمل می‌کنند. اما در صورت وقوع سناریوی فرود نرم (با احتمال ۶۵ درصد) بازار طلا روندی خنثی با پتانسیل صعود را دارد؛ که اگر در کنار دو عامل افزایش ریسک‌های سیاسی و افزایش تقاضای طلا از سمت بانک‌های مرکزی قرار بگیرد، در این صورت انتظار می‌رود در این سناریو قیمت طلا همچنان به رشد خود ادامه دهد.

اخبار مرتبط
قیمت طلای جهانی با وجود شروع توفانی، با کاهش شدید در روز دوشنبه مواجه شد. با این حال، توانست بخشی از این ریزش را در نیمه دوم هفته جبران کند. با وجود منفی بسته شدن کندل هفتگی، طلا از نظر تکنیکالی همچنان روند صعودی دارد. اظهارات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های مربوط به اشتغال در ایالات متحده می‌تواند بر روند طلا در هفته آینده تاثیرگذار واقع شود.
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته (پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه) افت ۹۰۰ هزار تومانی داشت و به ۴۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.
دلار هم اکنون در بازار تهران با قیمت ۶۱ هزار و ۴۰۰ تومان هم خریدار ندارد؛ دلار فردایی هم اکنون به کانال ۶۰ هزار تومان بازگشته است؛ دلار هرات نیز ۶۱ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت خورده است. ضمن اینکه یورو در بازار افشار با قیمت ۶۶ هزار تومان هم خریدار ندارد و فروشنده ها نگران ضرر بیشتر هستند.
امروز قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴,۱۹۸ (چهل و چهار هزار و یکصد و نود و هشت ) تومان رسید که نسبت به ۲ روز پیش، افزایش ۰.۳۶ درصدی داشته است. قیمت طلا و سکه اما پایین آمد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها