جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

دولت به چه کسانی زمین رایگان می‌دهد؟

06 دی 1402
دولت به چه کسانی زمین رایگان می‌دهد؟
قانون جوانی جمعیت یکی از طرح‌هایی است که دولت سیزدهم از آغاز به کار، آن را دنبال کرده و طرح‌هایی تشویقی نیز برای آن در نظر گرفته است. یکی از این طرح‌های تشویقی، واگذاری زمین و واحد مسکونی رایگان به خانوار‌هایی است که در شرایط ویژه‌ای دارای سه یا چهار فرزند باشند. اما ارزش زمین‌های اهدایی چقدر است؟

به گزارش بانک اول دولت در راستای عمل به قانون جوانی جمعیت، سیاست واگذاری زمین رایگان به واجدان شرایط را در دست اقدام دارد. این طرح در دو زیرمجموعه ابلاغ شده است؛ یکی مربوط به خانواده‌های دارای سه فرزند است که فرزند سوم آن‌ها بعد از ابلاغ قانون به دنیا آمده باشد و قانون بعدی هم که امسال مصوب شده، شامل خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال است.

اما سوالی که از ابتدا برای خانوار‌های مشمول مطرح بود این است که جزئیات دریافت این زمین‌ها چیست و ارزش این قطعات چقدر خواهد بود؟

اعطای زمین‌های اشتراکی در طرح جوانی جمعیت

تقی رضایی، معاون املاک حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در مورد شرایط واگذاری زمین‌های قانون جوانی جمعیت گفت: طبق قانون ماده ۴، قطعات زمین‌ها در شهر‌های کمتر از ۵۰۰ هزار نفر واگذار می‌شود. نرخ باروری این شهر‌ها باید طبق قانون باشد که در این زمینه سازمان ملی زمین و مسکن شرایط عادلانه‌ای را فراهم کرده و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی طبق نامه‌ای که ابلاغ کرد قیمت زمین را مشخص کرده است.

او درباره قیمت زمین‌ها اضافه کرد: طبق بخش‌نامه ابلاغ‌شده، ارزش اراضی در نظر گرفته شده برای خانواده‌های مشمول طرح جوانی جمعیت یک میلیارد و ۱۷۲ میلیون تومان است که در صورت بالا بودن ارزش زمین از قیمت تعیین شده، به صورت مشاعی به دو یا سه خانواده واگذار می‌شود.

رضایی همچنین توضیح داد: صرفا هزینه‌های آماده‌سازی از جمله تحصیل، جدول‌سازی و آسفالت از متقاضیان دریافت می‌شود و افراد بعد از دو سال تنفس در مدت زمان هشت سال به صورت اقساطی این هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند.

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها