چهارشنبه, 19 اردیبهشت 1403 2024,May

مصوبه ناعادلانه مجلس برای افزایش حقوق

25 دی 1402
مصوبه ناعادلانه مجلس برای افزایش حقوق

کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در حالی رقم ثابت ۲۰ درصد برای افزایش حقوق کارمندان در سال آینده را تصویب کرد که این افزایش مطلوب کارمندانی است که حقوق‌های بسیار بالا می‌گیرند و در عمل مصوبه ناعادلانه‌ای برای افزایش کارمندان است.

به گزارش بانک اول یکی از موضوعات بحث برانگیز در لایحه بودجه سال آینده حذف افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت است. موردی که سال گذشته نیز در لایحه بودجه سنواتی کشور مورد بحث بود زیرا دولت برای عادلانه‌تر شدن حقوق کارمندان توصیه ۱۷ بندی داشت که مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت.

دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز متوسط افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان دولت در سال آینده را پیشنهاد داد، به این صورت که افراد با حقوق پایین افزایش بیش از ۱۸ درصدی و افرادی که حقوق بالاتری دریافت می‌کنند کمتر از ۱۸ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

فلسفه افزایش حقوق پلکانی این است که افراد با حقوق بالا درصد کمتری افزایش حقوق خواهند داشت و بالعکس دارندگان حقوق پایین‌تر از درصد بالاتری جهت افزایش حقوق بهره‌مند می‌شوند.

«داود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه پیش از این درباره پلکانی بودن افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: میانگین افزایش حقوق کارمندان ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد پیشنهاد شده که به‌صورت پلکانی اعمال می‌شود. بر این اساس کارمندانی که درآمدشان در سطوح بالاتری است افزایش حقوق کمتری خواهند داشت و کارمندانی که حقوق کمتری دارند درصد افزایش حقوقشان بیشتر خواهد بود.

به گفته وی اگر رشد متوسط ۱۸درصد را با توسل به روش‌های تورمی افزایش دهیم به‌نفع مردم نخواهد بود و رشد پلکانی اثرات تورمی نخواهد داشت، ما مکلف هستیم به تورم تک‌رقمی برسیم.

براین اساس می‌توان گفت هدف دولت از پلکانی شدن افزایش حقوق کارمندان عادلانه سازی حقوق، کاهش شکاف دریافتی کارمندان و حمایت از کارمندان حداقلی‌بگیر در شرایط تورمی و محدودیت منابع است یعنی شرایطی فراهم شود که با وجود منابع محدود دولت و تورم حاکم بر جامعه، از یک سو از کارمندان حداقلی بگیر حمایت بیشتری صورت گیرد و از سوی دیگر شکاف دریافت حقوق کارمندان با استفاده از ظرفیت‌های قانونی افزایش یابد.

اما مجلس با درنظر گرفتن رقم ثابت در افزایش حقوق کارمندان هر سال شکاف حقوق‌ها بیشتر می‌شود و افرادی که حداکثر حقوق را می‌گرفتند، پولدارتر می‌شوند و این خلاف عدالت است و شاهد فاصله گرفتن درآمد حداقل و حداکثر بگیران دولت خواهیم بود، در حالی که اگر افزایش پلکانی ۱۸ درصدی دولت در مجلس تصویب می‌شد شکاف طبقاتی بین کارمندان با کم و زیاد کردن ضریب افزایش حقوق از بین می‌رفت./ایرنا

اخبار مرتبط
برای خرید اموال متروکه از اموال تملیکی باید براساس شیوه‌نامه‌ای که در سال ۱۳۹۸ منتشر شده است اقدام شود.
موحدی بک نظر با بیان اینکه دلالان، سفته‌بازان و سودجویان بازارهایی مثل ملک، خودرو، رمزارز و ارز و سکه، باید از مالیات بر عایدی سرمایه بترسند، حتما هم باید بترسند گفت: مردم عادی نباید از این قانون بترسند، چون در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، چهار قلم دارایی یعنی املاک با انواع کاربری و سرقفلی، خودرو، سکه و طلا و جواهرات و همچنین رمزارزها در نظر گرفته شده‌اند.
نکته مهمی درباره روش کاکه ایبو وجود دارد: این روش پس‌انداز برای قطع‌کردن شادی و نشاطتان از خرید نیست؛ برای نمونه، اگر حالتان خوش نیست و با دسته‌گلی زیبا می‌توانید احساس بهتری پیدا کنید، کاکه ایبو جلویتان را نمی‌گیرد. هدف این روش ترک عادت‌های بد در خرید و خرج‌کردن است. خریدکردن برای حال خوب خیلی هم خوب است؛ اما روش کاکه ایبو به ما یاد می‌دهد گاهی خرید‌کردن برای تغییر روحیه اثرات مثبت کوتاه‌مدت دارد و بعدتر پشیمانی هم به بار می‌آورد.
برای ایجاد هر نوع مغازه‌ای به دریافت جواز کسب نیاز داریم. طبق قانون هر شخصی (اعم از حقیقی یا حقوقی) که بدون دریافت جواز کسب شروع به فعالیت کند مرتکب تخلف شده است. قانون برای این دسته از افراد مجازات درنظر گرفته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها