جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد به شش میلیون رسید + نحوه دریافت ارز مسافرتی

28 دی 1402
تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد به شش میلیون رسید + نحوه دریافت ارز مسافرتی

تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد به بیش از پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گزارش بانک اول  ؛ نرخ ارز مسافرتی که زیرمجموعه ارز خدماتی تعریف می‌شود درحال حاضر نزدیک ۴۶ هزار و ۷۰۰ تومان است، اما یکسری از صراف‌های میدان فردوسی و چهارراه استانبول، یورو آزاد را کمتر از ۵۸ هزار تومان نمی‌فروشند. ارز مسافرتی به خاطر اینکه یکجور ارز دولتی است، از اواخر پارسال با ملاحظات و سختگیری‌های جدیدی به متقاضیان تعلق می‌گیرد. برای اینکه سهمیه ارز مسافرتی حتما به دست مسافر واقعی برسد، اصطلاحا پای پرواز نقد می‌شود و بسته به مقصد و نوع مسافرت سقفی ۳۰۰ یا ۵۰۰ یورویی دارد.

سهمیه ارز مسافرتی چقدر است؟

سهمیه ارز مسافرتی از تابستان ۱۴۰۱ سقف ۵۰۰ یورویی داشته است. تا قبل از این تاریخ خریداری که با ارائه مدارک لازم می‌توانست به سهمیه ارز مسافرتی دسترسی داشته باشد، امکان دریافت دو هزار یورو ارز مسافرتی را داشت، اما با بخشنامه روز چهارم مرداد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ این سقف به ۵۰۰ یورو تقلیل پیدا کرد.

سهمیه ارز مسافرتی البته برای متقاضی ۵۰۰ یورو خواهد بود، که اولا بلیط هواپیما در دست داشته باشد و دوما راهی مقصدی شود که ایرانی‌ها برای رفتن به آنجا احتیاج به ویزا دارند.

سهمیه ارز مسافرتی درغیر این صورت به‌جای ۵۰۰ یورو به ۳۰۰ یورو تقلیل پیدا می‌کند. همه این حرف‌ها نشان می‌دهند سهمیه ارز مسافرتی برای زائرانی که به هر شکلی قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند ۳۰۰ یورو درنظر گرفته شده است.

سهمیه ارز مسافرتی از طرف دیگر برای مسافرانی که مثلا راهی ترکیه می‌شوند، به‌خاطر اینکه احتیاجی به ویزا ندارند ۳۰۰ یورو خواهد بود و همه این سهمیه‌ها با نرخ دولتی که به شکل روزانه در مرکز مبادله ارز و طلا مشخص می‌شود، تعلق می‌گیرد.

تفاوت نرخ ارز مسافرتی و آزاد؛ پنج میلیون و ۷۰۵ هزار تومان

قیمت یورو برای متقاضیان ارز مسافرتی که در سرفصل ارز خدماتی تعریف می‌شود، به ۴۶ هزار و ۶۹۰ تومان رسیده است. خرید ارز مسافرتی به این ترتیب برای متقاضی که سراغ صرافی‌های بانکی می‌رود، نسبت به نرخ اعلام شده از سوی فروشنده‌های میدان فردوسی و چهارراه استانبول حدود ۲۰ درصد کمتر تمام می‌شود.

قیمت یورو آزاد درحال حاضر به ۵۸ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است. کسی که فقط می‌تواند از سهمیه ۳۰۰ یورویی به عنوان سهمیه ارز مسافرتی استفاده کند، باید ۱۴ میلیون و هفت هزار تومان بپردازد، اما خرید همین حجم یورو از دلال‌های حاضر در میدان می‌تواند ۱۷ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان هزینه داشته باشد.

خرید ارز مسافرتی از طرف دیگر برای مسافری که فرصت استفاده از همه سهمیه ۵۰۰ یورویی را دارد، بااحتساب نرخ ارز خدماتی ۲۳ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان تمام می‌شود، اما همین میزان یورو در بازار آزاد ارز ۲۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان ارزش دارد.

تفاوت قیمت ارز مسافرتی و آزاد در این حالت هم دقیقا به پنج میلیون و ۷۰۵ هزار تومان می‌رسد یعنی تقریبا همان ۲۰ درصد می‌رسد.

نحوه دریافت ارز مسافرتی

نحوه دریافت ارز مسافرتی از اواخر پارسال تغییر کرده است. مسافرانی که تا پارسال برای خرید ارز مسافرتی اقدام می‌کردند، باید با ارائه مدارکی مثل بلیط مهر شده، ویزا یا پاسپورت و اینجور چیز‌ها به صرافی‌ها می‌رفتند و تا سقفی که تعیین شده بود، دلار یا یورو می‌گرفتند.

نحوه دریافت ارز مسافرتی با این حال از اسفند پارسال سروشکل جدیدی گرفته و حُسن این مدل عرضه را می‌توانیم، حذف تقاضای کاذب نسبت به ارز دولتی بدانیم.

ارز مسافرتی در شیوه فعلی اصطلاحا پای پرواز به متقاضیان تحویل داده می‌شود و از طریق خودپرداز‌های بانک ملی که در فرودگاه‌ها قرار دارند، به دست مسافر می‌رسد.

نحوه دریافت ارز مسافرتی به این شکل است که متقاضی بعد از پشت سر گذاشتن مراحل ثبت‌نام و ارائه درخواست ارز مسافرتی به بانک‌ها، دقیقا در روز پرواز می‌تواند از خودپرداز‌های موجود در فرودگاه، ارز مسافرتی تحویل بگیرد. متقاضی دریافت ارز مسافرتی در قدم اول باید پای خودپرداز شماره حواله یا همان کدرهگیری که از بانک دریافت کرده را وارد کند. نهایتا با وارد کردن کد ملی، سهمیه‌ای که از قبل رزرو و هزینه آن پرداخت شده، از طریق خودپرداز به متقاضی تحویل داده می‌شود.

نحوه دریافت ارز مسافرتی و شیوه‌ای که از اسفند پارسال در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته، یکسری از باگ‌ها و ایراد‌های شیوه قبلی را برطرف می‌کند. تا اسفند پارسال که ارز مسافرتی از طریق صرافی‌ها عرضه می‌شد، گزارش‌های زیادی از جعل بلیط توسط متقاضیان یا سختگیر نبودن برخی از صراف‌ها در چک کردن ویزا و پاسپورت وجود داشت. حالا با شیوه جدیدی که ارز مسافرتی در فرودگاه و پای پرواز به دست مسافران می‌رسد، بخشی از تقاضای کاذب برای دریافت ارز دولتی از بین می‌رود.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها