دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

هر گرم طلا ۳ میلیون و سکه ۳۴ میلیون و نیم شد

11 بهمن 1402
هر گرم طلا ۳ میلیون و سکه ۳۴ میلیون و نیم شد

قیمت ها در بازار سکه و طلا در حالی بر مدار رشد قرار گرفته اند که به گفته کارشناسان چنانچه بانک مرکزی کنترل قیمت ارز را در بازار بدست نگیرد نباید انتظار داشت قیمتها در مسیر عقبگرد کاهشی شوند.

پس از مدت ها آرامش در بازار ارز این روزها قیمت دلار و به دنبال آن سکه و طلا مسیر رشد را در پیش گرفته اند، بازاری که ماهها با کم ترین نوسان همراه بود و حدود یکسال قیمت دلاردر محدوده ۵۰ هر تومان و چه بسا زیر این نرخ قرار داشت اما چند روزی است که ورق قیمت ارز برگشته و نرخ آن هیجانی افزایش یافته است، افزایش قیمتی که به سرعت تاثیر خود را بر روی نرخ طلا و سکه و چه بسا سایر کالاها در بازار به جای گذاشته تا قیمت ها همچنان دچار تغییر شوند.

در چنین شرایطی دلالان سود جو و سفته بازان نیز موقعیت بازار را برای شانتاژ قیمتها با هدف کسب سود هنگفت، مناسب دیده آنطور که پس از مدتها سروکله آنها در میدان فردوسی و خیابانهای اطراف آن پیدا شده است، از طرفی کانالهای تلگرامی نامعتبر بی هویت در فضای مجازی نیز این روزها قیمت دلار و انواع ارز را لحظه لحظه بالا می برند. در این میان برخی ها غافل از ساماندهی بازار ارز و مدیریت قیمتها توسط بانک مرکزی برای خرید دلار راهی بازار شده بدون اینکه توجهی به ریسک بالای معامله در این بازار کنند.

از آنجایی که نرخ طلا برگرفته از قیمت انس جهانی و نرخ ارز در داخل تعیین می شود، افزایش نرخ ارز تغییرات قیمتی را در این بازار ایجاد کرده است و با وجودی که بازارطلا در پی رشد قیمتها خالی از تقاضاست، اما نرخ ها بر مدار رشد قرار گرفته اند

رشد هیجانی نرخ ارز قیمت طلا و سکه را صعودی کرد

اینکه چرا قیمت ها در بازار ارز پس از ماهها آرامش و ثبات، این روزها دچار نوسان شده است به بروز برخی مسائل سیاسی، رخدادهای بین المللی و تنش های منطقه ای بر می گردد و از آنجایی که این افزایش قیمت خیلی متاثر از تصمیمات اقتصادی در داخل نیست، بنابراین مطابق اظهارنظر کارشناسان، رشد قیمت ارز در بازار هیجانی بوده و احتمال بازگشت قیمت ها پس از افزایش بی منطق نرخ آن بعید نیست. از طرفی چون بانک مرکزی هم اکنون بدون هر مشکلی ارز متقاضیان واقعی این کالا را در بازارهای رسمی بر حسب مقررات تامین می کند با این وجود مشخص است که تقاضا برای ارز این روزها تقاضای کاذب می باشد.

تقاضای کاذبی که ارز را در بازار آزاد گران کرده و این موضوع باعث شده است تا قیمت طلا و سکه نیز در بازار روندی صعودی را طی کنند، حال از آنجایی که نرخ طلا برگرفته از قیمت انس جهانی و نرخ ارز در داخل تعیین می شود، تغییرات قیمتی را در این بازار ایجاد کرده است و با وجودی که بازار این کالا در پی رشد قیمتها خالی از تقاضاست، اما نرخ ها بر مدار رشد قرار گرفته اند، به طوری که هم اکنون قیمت هر گرم طلا ۳ میلیون تومان شده و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

اتفاقات سیاسی و بین المللی و تنش در منطقه تاثیر بسزایی بر رشد غیر منطقی و هیجانی نرخ ارز در بازار به جای گذاشته است علاوه بر این انتشار اخبار و اطلاعات اقتصادی چون بحث بودجه و نوسان شاخص ها در بازار سرمایه در داخل نیز تا حدی بر این موضوع دامن زده تا قیمتها افزایشی شوند

گرانی ارز ناشی از تنش های منطقه ای و اتفاقات بین المللی در کنار مسائل اقتصادی داخلی!

محمد کشتی آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره علل رشد قیمت طلا و سکه در چند روز اخیر گفت: عوامل متعددی باعث شده است تا قیمت طلا و سکه افزایشی شود که مهمترین آن رشد نرخ ارز طی روزهای اخیر و افزایش قیمت دلار در بازار است. حال با توجه به خروج نرخ ارز از ثبات قیمتی که البته بانک مرکزی ماهها توانست مانع از رشد نرخ آن در بازار شود ولی اکنون قیمت ارز با نوسان همراه شده است، نوسان قیمتی که با تاثیر گذاری بر روی بهای طلا و سکه، قیمت این کالاها را بازار آشفته کرده است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز نیز متاثر از برخی مسائل داخلی و خارجی است، اظهار داشت: اتفاقات سیاسی و بین المللی و تنش در منطقه تاثیر بسزایی بر رشد غیر منطقی و هیجانی نرخ ارز در بازار به جای گذاشته است علاوه بر این انتشار اخبار و اطلاعات اقتصادی چون بحث بودجه و نوسان شاخص ها در بازار سرمایه در داخل نیز تا حدی بر این موضوع دامن زده است، این مسائل موجب شده تا میزان تقاضا در بازار آزاد برای خرید ارز بالا برود و قیمت آن افزایشی شود، افزایش قیمتی که خیلی سریع تاثیر خود را بر روی قیمت طلا و سکه و سایر کالاها در بازار به جای می گذارد.

نرخ ارز در دو سه روز اخیر بهای هر گرم طلایی را که طی هفته های گذشته در حد ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بود را هم اکنون به ۳ میلیون تومان و نرخ سکه تمام بهار آزادی را به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسانده است

افزایش روز افزون قیمت ها در بازار طلا و سکه ای که مشتری ندارد

این کارشناس بازار طلا در ادامه افزود: طی دو هفته گذشته اقدام بانک مرکزی در واگذاری شمش طلا و سکه، شوک قیمتی را به این بازار وارد کرد چنین رویکردی باعث شد تا قیمت ها در بازار طلا تحت کنترل قرار گیرد، اما انتشار اخبار و اطلاعات اقتصادی چون نوسانات بورس و مباحث ترازمند شدن بودجه در کنار گرم شدن تنور تنش های منطقه ای و بین المللی در روزهای گذشته منجر به رشد هیجانی نرخ دلار در بازار آزاد شد این مسائل و رخدادهای زمینه افزایش قیمت طلا، سکه و ارز را در بازار ایجاد کرده است.

به گفته کشتی آرای افزایش نرخ ارز در دو سه روز اخیر بهای هر گرم طلایی را که طی هفته های گذشته در حد ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان بود را هم اکنون به ۳ میلیون تومان و نرخ سکه تمام بهار آزادی را به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسانده است. جالب اینجاست که این افزایش قیمت در شرایطی است که حباب قیمت سکه روبه کاهش است و خریدار چندانی در بازار طلا و سکه وجود ندارد و به نوعی بازار از تقاضا برای این کالاها خالی است.

بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد بی منطق ارز باید اقدامات کارشناسانه خود را بیش از پیش بکار گیرد، با ورود بانک مرکزی به بازار ارز و کنترل قیمت ها این احتمال وجود دارد که قیمت ها دوباره به روال گذشته برگردد که این امر نیازمند اقدام قوی بانک مرکزی به بازار ارز است

ضرورت ورود بانک مرکزی برای کنترل قیمت نرخ ارز در بازار

وی با بیان اینکه امیدواریم همانگونه که بانک مرکزی درایت خاصی را در ساماندهی بازار ارز دارد برای جلوگیری از رشد بی منطق ارز اقدامات کارشناسانه خود را بیش از پیش بکار گیرد افزود: با ورود بانک مرکزی به بازار ارز و کنترل قیمت ها این احتمال وجود دارد که قیمت ها دوباره به روال عادی گذشته برگردد که این امر نیازمند ورود قوی بانک مرکزی به بازار ارز است.

بنا به این گزارش، با توجه به افزایش نرخ هیجانی ارز در بازار،  دیروز  قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۳ میلیون تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان همچنین سکه طرح جدید نیز ۳۱ میلیون ۵۰۰ هزار تومان شد.

همچنین قیمت نیم ‌سکه بهار آزادی نیز ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. هر مثقال طلا در بازار داخلی نیز ۱۳ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۰۳۸ دلار است. در معاملات مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با ثبات نسبت به روز کاری قبل به ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ حواله دلار هم به‌نرخ ۳۹ هزار و ۵۲۲ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۳۸۲ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۲ هزار و ۷۰۹ تومان رسیده است.

اخبار مرتبط
طی جلسه معاملاتی امروز یک شنبه 9 اردیبهشت ماه 1403و در دو حراج عمده و خرد، مجموعا 250 قطعه شمش طلای استاندارد از سوی صادرکنندگان عرضه شد. میانگین قیمت شمش های طلای معامله شده در این روز، 4 میلیارد و 388 میلیون تومان به ثبت رسید.
طرزعلی بیان داشت: برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی 930 میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی 97 میلیون دلار و در مجموع یک میلیارد و 27 میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز پرداخت شد.
زمان جلسه حراج از ساعت 12 تا 16 است و وجه‌الضمان مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون ریال (3،500،000،000 ریال) به‌ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت 24 روز دوشنبه دهم اردیبهشت سال 1403 مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند.
رصد بازار سکه و طلا طبق آخرین معاملات انجام شده تا لحظه انتشار این گزارش نشان می‌دهد که بازار همچنان در مسیر کاهش قرار دارد. ضمن اینکه بازار جهانی نیز امروز (یکشنبه) تعطیل بوده و تاثیر چندانی بر روند بازار داخل نداشته است.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها