جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط تورمی 1403

29 بهمن 1402
بهترین روش سرمایه گذاری در شرایط تورمی 1403

روش‌های گوناگونی برای سرمایه گذاری وجود دارد و اینکه کدام روش را انتخاب کنید بیشتر به میزان سرمایه و همچنین ریسک پذیری شما بستگی دارد. خرید سهام بورس، ارز دیجیتال، بازار فارکس، صندوق طلا، زمین و ملک و... همگی از روش‌های سرمایه گذاری هستند که هرکدام شرایط خاص خود را دارند. برای آشنایی با بهترین روش‌های سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ و نحوه انجام آنها در ادامه با ما همراه باشید.

سرمایه‌گذاری چیست؟

به گزارش بانک اول سرمایه گذاری به معنای این است که شما پول خود را در یک دارایی و یا مکان جدید قرار دهید تا بتوانید از آن درآمد کسب کنید. روش‌های مختلفی مانند خرید سهام، صندوق‌های سرمایه گذاری، طلا و... وجود دارد، اما هدف اصلی پشت همه این سرمایه گذاری‌ها این است که ارزش پول خود را افزایش دهید. برخی افراد هم به دنبال سرمایه گذاری با پول کم هستند که این کار هم می‌تواند مزیت‌ها و معایب خاص خود را داشته باشد.

با سرمایه گذاری می‌توانید در مدت زمان تقریبا مشخصی پول خود را افزایش دهید و سپس از آن برای سرمایه گذاری‌های بیشتر و یا رسیدن به اهداف خود مانند خرید خانه و ماشین استفاده کنید. سرمایه گذاری‌ها معمولا به دو نوع پر ریسک و کم ریسک تقسیم می‌شوند. سرمایه گذاری‌های کم ریسک معمولا درآمد ثابت اما کمی دارند، اما سرمایه گذاری‌های پر ریسک در صورت موفقیت می‌توانند بازدهی زیادی داشته باشند؛ بنابراین قبل از انجام هرگونه سرمایه گذاری باید بازار موردنظر را مورد تحلیل و بررسی قرار دهید و سپس پول خود را سرمایه گذاری کنید.

شرایط اقتصادی در سال 1402

شرایط اقتصادی و جو بازار در سال ۱۴۰۲

برای اینکه بتوانید بهترین روش سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۳ را پیدا کنید، بهتر است وضعیت اقتصادی و شرایط بازارهای مختلف از ابتدا تا انتهای سال ۱۴۰۲ را بررسی کنید. توجه به وضعیت بازار سهام، خودرو، ملک، طلا، دلار و... باعث می‌شود تا بتوانید برای سرمایه گذاری‌های آتی خود بهتر تصمیم بگیرید.

در سال ۱۴۰۲ تقریبا تمام بازارها در ایران وضعیت صعودی داشتند. قیمت طلا، دلار، مسکن و خودرو امسال بالا رفت، اما بازار سهام تقریبا حالت رکود داشت و خیلی نوسانات صعودی زیادی را به سهامداران ارائه نکرد. با این حال افراد کاربلد توانستند سود مناسبی را از این بازار به دست بیاورند؛ بنابراین تا اینجا به این نتیجه می‌رسیم که برای اینکه بتوانید سرمایه گذاری خوبی داشته باشید، باید در مورد آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

گزینه‌های مختلف سرمایه گذاری با پول کم کدام‌اند؟

شاید بپرسید که آیا سرمایه گذاری با پول کم هم امکان‌پذیر است؟ گزینه‌های زیادی برای سرمایه گذاری با میزان پول کم وجود دارد. افرادی که در سرمایه گذاری بی تجربه هستند، بهتر است با مبالغ کم برای این کار اقدام کنند. هیچگاه برای سرمایه گذاری تمام پول خود را خرج نکنید و یا اینکه چیزی را برای این کار نفروشید. اولین موردی که باید در نظر بگیرید این است که بدانید هدف از سرمایه‌گذاری با پول کم چیست؟ معمولا افراد این کار را برای افزایش سرمایه و دریافت سود انجام می‌دهد. در ادامه تعدادی از روش‌های سرمایه گذاری که با پول کم قابل انجام هستند را به شما معرفی می‌کنیم:

سپرده گذاری در بانک‌

یکی از روش‌های سرمایه گذاری که می‌توانید با پول کم انجام دهید، سپرده گذاری در بانک است. شما می‌توانید سرمایه خود را در حساب‌های سرمایه گذاری بلند مدت بانک قرار دهید و ماهیانه سود دریافت کنید. البته سود بانکی برای خیلی از افراد ناچیز است و نمی‌تواند آنها را به اهدافشان برساند، اما شاید برای شروع بد نباشد.

خرید سهام

خرید سهام و فعالیت در بورس ایران هم می‌تواند یک روش سرمایه گذاری با مقدار کمی پول باشد. شما می‌توانید به اندازه حداقل 5۰۰ هزار تومان در بازار بورس سهام بخرید و از روش نوسان گیری برای افزایش سرمایه خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید پول خود را برای مدتی طولانی‌تر به شکل سهام نگه دارید و در صورت افزایش قیمت آن را به فروش برسانید و سود کنید.

اصلا خرید سهام و نوسان گیری بهترین راه سرمایه گذاری با پول کم در ۱۴۰۲ شناخته شده است، زیرا امسال نوسانات بازار سهام خیلی زیاد بود و افرادی که دانش معاملاتی داشتند توانستند سود خوبی از این راه به دست بیاورند.

سرمایه گذاری در طلا و سکه

سرمایه گذاری در طلا و سکه

یکی دیگر از روش‌های سرمایه گذاری در ایران با پول کم، خرید طلا و سکه است. البته این روزها خرید یک گرم طلا هم با پول کم امکان پذیر نیست، اما روش دیگری برای این کار وجود دارد و آن هم خرید صندوق طلا و یا گواهی سکه است. شما با حداقل 1۰۰ هزار تومان می‌توانید صندوق طلا بخرید، اما خرید طلای فیزیکی با این مقدار سرمایه تقریبا غیرممکن است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه گذاری هم مانند صندوق‌های طلا امکان خرید با پول کم را برای شما ایجاد می‌کنند. یک سری از این صندوق‌ها سود ماهیانه مشخصی را به شما ارائه می‌دهند که به آنها صندوق درآمد ثابت می‌گویند. یک سری از صندوق‌ها سود بیشتری به شما می‌دهند، اما ریسک بالاتری هم دارند .

شاید بپرسید که صندوق درآمد ثابت ماهی چند درصد سود میده؟ باید بگوییم که در هنگام خرید این صندوق‌ها مقدار مشخصی سود ثابت برای شما تعیین می‌کنند، اما ممکن است این سود در برخی از ماه‌های سال بیشتر هم بشود، اما مقدار ثابت آن به هیچ عنوان کاهش پیدا نمی‌کند. مثلا اگر قرار است صندوقی به شما ماهیانه ۲۰ درصد سود سالانه بدهد، ممکن است بعضی از ماه‌ها به سود بیشتری برسید، اما سود از ۲۰ درصد کمتر نخواهد شد.

خرید اوراق

خرید اوراق مشارکت هم روشی برای سرمایه گذاری با پول کم است. در این روش شرکت‌های بزرگ و معمولا دولتی برای تامین منابع مالی موردنیاز خود اقدام به فروش اوراق مشارکت می‌کنند؛ به این ترتیب سرمایه گذاران در سهام آن شرکت سهیم می‌شوند و سود هم می‌برند.

خرید اوراق مشارکت هم مانند خرید سهام در بازار بورس است و با حداقل ۵۰۰ هزار تومان می‌توانید برای خرید آن اقدام کنید.

خرید دلار

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با پول کم سرمایه گذاری کنید، خرید دلار است. قیمت دلار معمولا صعودی است و شما با مبلغ کمی می‌توانید دلار بخرید. البته شما باید به اندازه حداقل یک دلار سرمایه داشته باشید که مبلغ خیلی زیادی نیست، اما اگر بخواهید سود به دست بیاورید، باید مبالغ بیشتری را به خرید دلار اختصاص دهید تا بازدهی آن هم بیشتر شود.

بهترین راهکار پیشنهادی برای سرمایه گذاری با پول کم چیست؟

برای اینکه سرمایه گذاری پر سودی داشته باشید، باید ریسک زیادی را نیز تحمل کنید. مثلا سرمایه گذاری بر روی ارز‌های دیجیتال و یا بازار فارکس می‌تواند سود خیلی زیادی برای شما داشته باشد، اما ریسک این بازارها واقعا زیاد است و همچنین با سرمایه کم خیلی نمی‌توانید روی این بازارها مانور دهید.

احتمالا این سوال برای شما هم پیش آمده که با سرمایه کم در کدام بازارهای مالی می‌توان سرمایه‌گذاری نمود؟ بهترین روش برای سرمایه گذاری با پول کم می‌تواند خرید صندوق طلا، سکه و سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی باشد. این روش‌ها تقریبا ریسک کمتری دارند و به اندازه سرمایه‌ای که داشته باشید به شما سود هم می‌دهند. فقط برای خرید این صندوق‌ها و یا سهام باید بازار را تحلیل کنید تا بتوانید خرید بهتری انجام دهید. اگر هم تحلیل بازار را بلد نیستید، بهتر است از افرادی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید.

برای سرمایه گذاری در طلا و سکه از چه روش‌هایی می‌توان استفاده نمود؟

برای سرمایه گذاری بر روی طلا و سکه روش‌های مختلفی وجود دارد، اما اگر سرمایه کمی دارید تنها چند روش محدود برای شما باقی می‌ماند. شما برای خرید طلا به‌صورت فیزیکی باید سرمایه بیشتری داشته باشید، اما با سرمایه کم می‌توانید روش‌های زیر را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید:

  • خرید گواهی سپرده شمش

  • خرید صندوق طلا

  • خرید گواهی سپرده سکه

خرید گواهی سپرده شمش

خرید گواهی سپرده طلا به این صورت است که شما باید به اندازه یک شمش پول بدهید و این شمش به‌صورت فیزیکی در اختیار شما قرار نمی‌گیرد و بنابراین ریسک و خطرات مربوط به نگهداری طلا را هم ندارد.

شما در این روش شمش را به قیمت روز می‌خرید و با بالا رفتن قیمت شمش هم سود می‌کنید.

خرید صندوق طلا

صندوق‌های طلا مزیتی که بر مبنای گواهی سپرده طلا دارد این است که با حداقل 100 هزار تومان میتوان آن صندوق را خرید. این صندوق‌ها هم با افزایش قیمت طلا به شما سود می‌دهند و اگر قیمت طلا کاهش پیدا کند هم متحمل ضرر می‌شوید.

خرید گواهی سپرده سکه

گواهی خرید سکه هم مانند گواهی خرید شمش است، با این تفاوت که برای خرید گواهی سکه باید حداقل به اندازه یک سکه کامل سرمایه داشته باشید. شما می‌توانید با این گواهی‌ها و با افزایش قیمت سکه به سود برسید و یا اینکه به بانک بروید و سکه خود را با گواهی تحویل بگیرید.

در هنگام سرمایه گذاری با پول کم چه ارکانی را باید مد نظر داشت؟

برای اینکه با پول کم سرمایه گذاری کنید، باید یک سری موارد و نکات را در نظر داشته باشید. در ادامه به این نکات اشاره می‌کنیم تا با دید باز به سراغ سرمایه گذاری بروید:

میزان ریسک پذیری

درست است که شما می‌خواهید با سرمایه گذاری با پول کم انجام دهید، اما این موضوع به این معنی نیست که اجازه دهید هر بلایی سر سرمایه‌تان بیاید. شما باید ریسک را مدیریت کنید و اگر فرد ریسک پذیری نیستید، نباید به سراغ سرمایه گذاری‌های پرخطر مانند خرید سهام شرکت‌های بورسی بروید. در عوض می‌توانید صندوق درآمد ثابت بخرید که سود ثابتی را به‌صورت سالانه به شما ارائه می‌دهد.

هدف سرمایه گذاری

شما باید هدف خود را از سرمایه گذاری بدانید. اگر می‌خواهید برای سود کردن در مدت کوتاه سرمایه گذاری کنید، باید روش‌های متفاوتی را انتخاب کنید. شما نباید از سرمایه گذاری با سرمایه کم انتظارات غیرمنطقی داشته باشید.

در مجموع باید بدانید که سرمایه گذاری بهتر است برای بلند مدت انجام شود تا شما را به اهدافتان برساند؛ در غیر این صورت ممکن است به دلیلی عجله و یا بی تجربگی سرمایه خود را از دست بدهید.

روش سرمایه گذاری

یکی دیگر از نکات مهمی که در هنگام سرمایه گذاری با مبلغ کم باید در نظر داشته باشید این است که روش درستی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید. اینکه چون قرار است پول کمی را برای سرمایه گذاری کنار بگذارید دلیل نمی‌شود بدون بررسی بخواهید یک روش را انتخاب کنید. شما باید بازارهای مالی مختلف را بررسی کنید.

مثلا سرمایه گذاری در ارز دیجیتال و یا فعالیت در فارکس برای مبالغ پایین سرمایه گذاری مناسب نیستند، اما شاید شما بعد از بررسی بخواهید این کار را انجام دهید. تمام اینها به خود شما و تحلیلتان از بازار بستگی دارد.

آیا می‌توان با پول کم در بازار مسکن و ماشین سرمایه گذاری کرد؟

سرمایه گذاری بر روی ملک و ماشین می‌تواند در بازه‌های زمانی متفاوت سود زیادی داشته باشد، اما باید توجه کنید که سرمایه گذاری با پول کم در بازار خانه و ماشین تقریبا غیرممکن است. البته این روزها صحبت‌هایی در مورد خرید ملک به‌صورت متری وجود دارد.

همچنین شما می‌توانید سرمایه‌گذاری در خودرو و خرید زمین و ملک را در بازار بورس انجام دهید. مثلا می‌توانید سهام شرکت‌هایی را بخرید که در حوزه املاک و یا خودرو فعالیت می‌کنند. به این ترتیب می‌توانید از افزایش قیمت ملک و ماشین هم سود ببرید و سرمایه خود را افزایش دهید.

اخبار مرتبط
بعضی از سرمایه‌گذاران با فروش سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند خود سود می‌برند و در عین حال سهم‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند را نگه می‌دارند و امیدوارند که قیمت‌شان رشد کند. اما غافل از این که سهام خوب می‌تواند بیشتر صعود کند و سهام ضعیف، خطر به صفر رسیدن را دارد. در این مطلب از رده، به 10 نکته برای موفقیت در سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌پردازیم که می‌تواند به شما در جلوگیری از اشتباهات و کسب سود کمک کند.
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها