دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

ترفند سرمایه‌گذاری میلیاردرهای جهان چیست؟

21 فروردین 1403
ترفند سرمایه‌گذاری میلیاردرهای جهان چیست؟

کارآفرینان، میلیاردرها و خالقان شرکت‌ها و پروژه‌های موفق تجاری همواره الگویی برای بسیار از سرمایه‌گذاران خرد و مردم بوده‌اند. نقطه نظر این شخصیت‌ها در رابطه با نحوه انجام سرمایه‌گذاری، تجارت دارایی‌ها، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری در بازار برای بسیاری از افراد جذاب و قابل توجه است.

به گزارش بانک اول  در این مطلب  شما  با استراتژی سرمایه‌گذاری موردعلاقه برخی از معروف‌ترین کارآفرینان و سرمایه‌گذاران جهان آشنا می شوید و  اینکه چه رویکردی در قبال ارزهای دیجیتال دارند. همچنین نگاهی به پورتفولیو دارایی‌های دیجیتال آنها خواهیم داشت تا بدانیم آنها در چه کوین‌ها یا پروژه‌هایی که مرتبط با ارزهای دیجیتال هستند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

ایلان ماسک (Elon Musk)

استراتژی‌ها و سیاست‌های سرمایه‌گذاری ایلان ماسک عموماً حول محور شرکت‌هایی که خریده یا تأسیس کرده و ارزهای دیجیتال می‌چرخد. در حال حاضر تسلا (Tesla)، اسپیس ایکس (Space-X) و ایکس (توییتر سابق) بزرگترین بخش ثروت ماسک را تشکیل می‌دهند.

استراتژی سرمایه‌گذاری کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

تا جایی که ایلان ماسک عنوان کرده است، استراتژی‌های سرمایه‌گذاری او بسیار ساده هستند. نقطه تمایز سرمایه‌گذاری‌های ماسک و سایر افراد ثروتمند اینجا است که او مانند بقیه پورتفولیو چندان متنوعی در اختیار ندارد و از سوی دیگر در بازه‌های طولانی‌تری سرمایه‌گذاری جدیدی انجام می‌دهد.

ایلان ماسک در حوزه ارزهای دیجیتال نیز شخصیت تأثیرگذاری است و اظهارنظرهایش بارها بازار ارزهای دیجیتال و بالاخص قیمت دوج کوین و قیمت بیت کوین را تحت تاثیر قرار داده است. ایلان ماسک خود را حامی بیت کوین می‌داند و ۲ شرکت اصلی او یعنی تسلا و اسپیس ایکس، این ارز دیجیتال را خریداری کرده‌اند.

او همچنین بارها درباره دوج کوین توییت زده و شرکت تسلا پذیرش این میم کوین را تحت مدیریت او در سال ۲۰۲۲ آغاز کرد؛ اما هرگز مشخص نکرده است که آیا شخصا در بیت کوین و دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده یا خیر. با این حال، او در سال ۲۰۲۱ توییت کرد که شخصاً مقداری اتریوم در اختیار دارد.

بیل گیتس (Bill Gates)

همه ما بیل گیتس را با مایکروسافت (Microsoft) می‌شناسیم. با این حال سبد سرمایه‌گذاری او به مایکروسافت محدود نمی‌شود و طیف گسترده‌ای از دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری در این پرتفولیو پیدا می‌شود. طبق آمارها، در حال حاضر ثروت خالص او بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار است.

استراتژی سرمایه‌گذاری کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

سبدی از سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه هوش مصنوعی، حمل و نقل و دارایی‌های در شرکت‌های برکشایر هاتاوی (Berkshire Hathaway) و بخش بیمه و انرژی عمدهٔ پرتفولیوی بیل گیتس را به خودشان اختصاص داده‌اند.

گفتنی است که مطابق اطلاعات عمومی در دسترس، بیل گیتس یا هیچ‌کدام از شرکت‌ها و بنیادهای تحت کنترل او، سرمایه‌گذاری مستقیمی روی ارزهای دیجیتال انجام نداده‌اند. بیل گیتس همواره یکی از منتقدان ارزهای دیجیتال بوده است و سودمندی آنها را زیر سوال برده است. این میلیاردر معروف همچنین درباره استفاده‌های مجرمانه از ارزهای دیجیتال و ماهیت ناشناس آنها ابراز نگرانی کرده و همچنین ایده توکن‌های غیرمثلی (NFT) را احمقانه قلمداد می‌کند.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک بوترین روی سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال متمرکز است با این حال ثروت نیم میلیارد دلاریش را از راه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به دست نیاورده است. طبق گفته‌های خودش، او ۲۵ هزار دلار دوج کوین خریده بود که مدتی بعد ارزش آنها به ۴.۳ میلیون دلار رسید. نکته جالب اینجاست که او این سود را به خیریه اهدا کرد

بوترین معتقد است که به جای توجه به قیمت ارزهای دیجیتال باید به فناوری پشت آنها توجه کرد. بنیان‌گذار اتریوم، در بسیاری از استارتاپ‌ها و پروژه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال و فضای دیفای سرمایه‌گذاری کرده است.

بوترین به‌طور مشخص از سبد دارایی ارز دیجیتال خود رونمایی نکرده، اما در مصاحبه‌های مختلف خود اشاره کرده که توکن‌های مرتبط با برخی از پروژه‌های مبتنی بر اتریوم را در اختیار دارد. بر اساس این اطلاعات، به‌نظر می‌رسد که او توکن‌های کلایتن (KLAY)، سینیتیکس (SNX)، یونی‌سواپ (UNI)، آپتیمیسم (OP)، بیسیک اتنشن توکن (BAT) و او‌ام‌جی نتورک (OMG) را در کنار ارز دیجیتال اتریوم در پورتفولیو خود دارد.

ویتالیک بوترین می‌گوید روی نوسانات قیمتی تمرکز نکنید و به سراغ درک فناوری پشت هر ارز دیجیتال بروید تا بتوانید سرمایه‌گذاری خوبی داشته باشید. اصلی‌ترین استراتژی بوترین هولد است.

وارن بافت (Warren Buffett)

وارن بافت افسانه‌ای از مکتب بنجامین گراهام (Benjamin Graham) در سرمایه‌گذاری پیروی می‌کند. در این مکتب تمرکز روی خرید دارایی‌هایی است که نسبت به ارزش ذاتی‌شان، قیمت کمتری دارند. بافت به جای توجه به چرخه‌های عرضه و تقاضای بازار سهام، روی شرکتی که قصد سرمایه‌گذاری روی آن را دارد متمرکز است. در حال حاضر ثروت خالص او ۱۳۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و در سال‌های اخیر پای ثابت تمام لیست‌های افراد ثروتمند دنیا بوده است.

استراتژی سرمایه‌گذاری کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

با این حال، باید گفت که وارن بافت و شرکت برکشایر هاتاوی تحت کنترل او هیچ سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیمی در ارزهای دیجیتال انجام نداده‌اند. هر چند برخی از شرکت‌هایی که برکشایر در سهام آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده، مانند شرکت نو هولدینگز (Nu Holdings) ارائه خدمات معاملاتی ارزهای دیجیتال به مشتریان خود را آغاز کرده‌اند، اما شرکت برکشایر هاتاوی هیچ مشارکتی در این بخش ندارد.

در واقع، بافت یکی از سرسخت‌ترین منتقدان ارزهای دیجیتال و بیت کوین است که انتقاداتش از بخش، همواره حواشی زیادی به همراه داشته‌اند. وارن بافت می‌گوید ارزهای دیجیتال ارزش ذاتی ندارند و به‌عنوان دارایی‌های غیرمولد، هیچ چیز ملموس و واقعی ایجاد نمی‌کنند و سودمندی اساسی ندارند و تنها حباب‌های سوداگرانه‌ای هستند که قابل ارزش‌گذاری واقعی نیستند. او همواره مردم را تشویق می‌کند که در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنند.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)

یکی از مهارت‌های سرمایه‌گذاری مارک زاکربرگ، پیداکردن شرکت‌هایی است که محصول‌شان ارزشمند است. خرید اینستاگرام یک نمونه موفق برای مارک زاکربرگ و شرکت متا بود که باعث سودآوری بسیار زیاد این شرکت شد. زاکربرگ در مورد شیوه‌های سرمایه‌گذاری و پورتفولیو خود بسیار محافظه کار است و در بیشتر صحبت‌هایش فقط به متا، فیسبوک و اینستاگرام اشاره می‌کند.

استراتژی سرمایه‌گذاری کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

با این حال، لازم به ذکر است که نه زاکربرگ و نه شرکت متا تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری عمومی در ارزهای دیجیتال انجام نداده‌اند. با این حال، علاقه زاکربرگ به فضای متاورس کاملاً آشکار است و اکوسیستم متاورس شرکت متا احتمالاً در آینده‌ای نزدیک وارد صنعت بلاک چین و ارزهای دیجیتال خواهد شد و از هم اکنون برنامه‌هایی برای انجام پرداخت از طریق توکن‌های ارزهای دیجیتال در این فضا مشخص شده است.

گفتنی است که شرکت متا و زیرمجموعه‌های آن مانند اینستاگرام علاقه زیادی به توکن‌های غیرمثلی نیز نشان داده‌اند و امکان خرید و فروش NFT ها در اینستاگرام و فیسبوک برای مشتریان برای مدتی فراهم شده بود. با توجه به این علایق و تلاش ناموفق متا و زاکربرگ برای توسعه ارز دیجیتال دایم (Diem)، به‌نظر می‌رسد که احتمال سرمایه‌گذاری بیشتر آنها در بخش ارزهای دیجیتال چندان دور از ذهن نباشد.

سم آلتمن (Sam Altman)

سم آلتمن، یکی از چهره‌های برجسته سیلیکون ولی و رئیس شتاب‌دهنده استارتاپ وای کامبینیتور (Y Combinator) است که با سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه شرکت‌های بسیار موفقی چون ایر بی‌ان‌بی (Airbnb)، ردیت (Reddit)، استرایپ (Stripe)، دراپ باکس (Dropbox) و غیره به شهرت بالایی رسید.

استراتژی سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

او حالا در راس پروژه اوپن ای‌آی (Open AI) قرار دارد که به‌نوعی مهم‌ترین بازیگر صنعت هوش مصنوعی به شمار می‌آید. فلسفه اصلی آلتمن، تأکید بر چشم‌انداز بلند مدت برای سرمایه‌گذاری‌هایی است که ماموریت روشن و جاه طلبانه‌ای دارند. لازم به ذکر است که سم آلتمن به تازگی برای نخستین بار وارد لیست میلیاردرهای جهان شده است.

سم آلتمن علاوه بر بخش‌های فناوری، انرژی، آموزش و حتی صنعت غذا، به صنعت ارزهای دیجیتال نیز علاقمند است و با پروژه ورلد کوین (WLD) در این صنعت حضور دارد. پروژه جاه طلبانه ورلد کوین که به دنبال راهکاری با ایجاد آیدی دیجیتال برای افراد از طریق اثر چشم افراد است، در ماه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و حواشی زیادی نیز با خود به همراه داشته است. با این حال، همچنان مشخص نیست که آلتمن بر روی چه ارزهای دیجیتالی سرمایه‌گذاری کرده است.

چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson)

یکی از شخصیت‌های اثرگذار در صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک چین، چارلز هاسکینسون است. هاسکینیسون یکی از بنیان‌گذاران اتریوم است که پس از جداشدن از این پروژه بلاک چین موفق کاردانو را بنیان‌گذاری کرد. این کارآفرین آمریکایی بنیان‌گذار شرکت مهندسی و تحقیقات بلاک چین اینپوت اوتپوت (IOHK) است که توسعه بلاک چین کاردانو را به‌عهده دارد.

استراتژی سرمایه‌گذاری کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

استراتژی اصلی خالق کاردانو در فضای ارزهای دیجیتال، هولد کردن دارایی‌های دیجیتال است. با این حال، او توصیه کرده است که افراد پورتفولیو خود را متنوع کنند و با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مختلف و به خصوص پروژه‌هایی که بر پایه تحقیق و پروتکل‌های بررسی شده هستند، ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را کاهش دهند.

او همچنین معتقد است که سرمایه‌گذاری باید همواره فراتر از حوزه ارزهای دیجیتال باشد و با ثروت بیش از نیم میلیارد دلاری خود در بخش‌هایی چون املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کرده است.

با قطعیت می‌توان گفت که چارلز هاسکینسون در سبد ارزهای دیجیتال شخصی خود، حجم عظیمی توکن ADA که توکن بومی بلاک چین کاردانو است را در اختیار دارد. او همچنین به‌عنوان بنیان‌گذار اتریوم که بعداً این پروژه را ترک کرد، احتمالاً هنوز مقدار زیادی اتر در پرتفولیو شخصی خود دارد، هرچند که هاسکینسون هرگز میزان دارایی اتریوم خود را فاش نکرده است. 

گفتنی است که شرکت اینپوت اوتپوت هاسکینسون نیز یک سرمایه‌گذاری استراتژیک در پلتفرم Ergo انجام داده است و احتمالاً مالک برخی از توکن‌های ERG این پلتفرم است.

مارک کوبان (Mark Cuban)

مارک کوبان، میلیاردر معروفی که با ریالتی شو شارک تنک (Shark Tank) برای بسیاری شناخته می‌شود. کوبان علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال دارد و می‌گوید که در زمینه سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید چندین فاکتور را در نظر داشت. او معتقد است که برای سرمایه‌گذاری در این حوزه باید بر ارزش افزوده‌ای که پروژه‌های ارزهای دیجیتال در دنیای واقعی می‌توانند ایجاد کنند توجه کرد و تنوع در پورتفولیو سرمایه‌گذاری را همواره مدنظر داشت.

استراتژی سرمایه‌گذاری کارآفرینان و میلیاردرهای مشهور جهان چیست؟

این میلیاردر همچنین به پلتفرم‌های قراردادهای هوشمند علاقه زیادی دارد و برای سرمایه‌گذاری و کسب سود بیشتر معتقد است که باید از موج‌های فرهنگی و اجتماعی که در فضای ارزهای دیجیتال ایجاد می‌شود، بهره برد. کوبان همواره دیگران را تشویق می‌کند که مانند خودش از سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و اشتباه کردن نترسند. او همچنین مخالف سرسخت رویکرد واکنشی در بازار است و می‌گوید که برای خرید یا فروش هیچ چیزی نباید عجله کرد.

این میلیاردر و مالک تیم بسکتبال آمریکایی دالاس ماوریکس (Dallas Mavericks)، به صورت علنی تأیید کرده که بخشی از سرمایه ۵.۴ میلیارد دلاری خود را بر روی بیت کوین، اتریوم و دوج کوین سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، کوبان تاکنون درباره میزان این سرمایه‌گذاری‌ها و وزن آنها در پورتفولیو خود صحبت نکرده است. او همچنین علاقه بسیار زیادی به توکن‌های غیرمثلی دارد و در پروژ‌ه‌های این دارایی‌ها و پلتفرم‌های مرتبط با آنها سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده است.

همچنین لازم به ذکر است که برخی از شرکت‌هایی که کوبان در آنها سرمایه‌گذاری کرده است با پروژه‌های ارزهای دیجیتالی مانند پالیگان (Polygon) و مینتایبل (Mintable) و … سر و کار دارند. هرچند به نظر می‌رسد که او در بخش ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام داده باشد؛ اما به دلیل عدم افشای عمومی سرمایه‌گذاری‌های او، مشخص نیست که تا چه اندازه در دیگر پروژه‌های ارزهای دیجیتال و بخش دیفای سرمایه‌گذاری کرده است.

اخبار مرتبط
با بررسی گزینه‌های سرمایه گذاری در ایران، می‌توان گفت انتخاب بهترین بازار سرمایه گذاری بلند مدت در ایران به روحیه ریسک‌پذیری یا ریسک گریزی، بازدهی بلند مدت بازارهای دارایی و اهداف سرمایه گذاری افراد مربوط می‌شود. صندوق‌های سرمایه گذاری با در نظر گرفتن روحیات مختلف سرمایه‌گذاران انواع صندوق ها برای افراد ریسک پذیر و ریسک گریز را ارائه می‌دهند. بنابراین نسبت به بقیه بازارها فرصت های سرمایه گذاری بهتری را ایجاد می‌کنند.
بعضی از سرمایه‌گذاران با فروش سرمایه‌گذاری‌های ارزشمند خود سود می‌برند و در عین حال سهم‌هایی که عملکرد ضعیفی دارند را نگه می‌دارند و امیدوارند که قیمت‌شان رشد کند. اما غافل از این که سهام خوب می‌تواند بیشتر صعود کند و سهام ضعیف، خطر به صفر رسیدن را دارد. در این مطلب از رده، به 10 نکته برای موفقیت در سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌پردازیم که می‌تواند به شما در جلوگیری از اشتباهات و کسب سود کمک کند.
با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند.
اگر شما هدف ثروتمندشدن در سر دارید،‌ آگاهی از طرز تفکر ثروتمندان و اینکه چگونه توانسته اند پولدار شوند برای رسیدن به هدفتان به شما کمک می‌کند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها