جمعه, 7 اردیبهشت 1403 2024,April

اسرار سرمایه‌گذاری روی طلای دست‌دوم / مقایسه بازدهی طلا دست‌دوم و طلا ۱۸ عیار

30 بهمن 1402
اسرار سرمایه‌گذاری روی طلای دست‌دوم / مقایسه بازدهی طلا دست‌دوم و طلا ۱۸ عیار

طلا دست‌دوم از یک سال قبل به اینطرف پا‌به‌پای طلا ۱۸ عیار بازدهی داشته و احتمالا به‌همین خاطر برای یکسری از سرمایه‌گذاران بازار توجیه اقتصادی دارد.

قیمت طلا دست‌دوم دیروز  یکشنبه ۲۹ بهمن درحالی از مرز گرمی دو میلیون و ۸۰۰ عبور کرد که درمقایسه با پارسال شاهد بازدهی ۲۴.۶ درصدی هستیم و در همین مدت طلا ۱۸ عیار به‌شکل جزیی رشد قیمت کمتری را تجربه کرده است. حذف اجرت و توجیه اقتصادی که درباره آن صحبت کردیم فقط بخشی از اسرار معاملات طلا دست‌دوم است، اما آنطرف از قدیم و ندیم فعالان بازار و کارشناسان به‌خاطر امکان ردوبدل شدن طلا و فاکتور تقلبی و تهدیدی که متوجه کارگاه‌های طلاوجواهرسازی می‌شود، بابت خریدوفروش طلا دست‌دوم هشدار می‌دهند.

قیمت طلا دست‌دوم؛ گرمی دو میلیون و ۸۰۳ هزار تومان

قیمت طلا دست‌دوم دیروز  یکشنبه ۲۹ بهمن همزمان با نیمه ابتدایی معاملات بازار گرمی دو میلیون و ۸۰۳ هزار تومان به‌ثبت رسید.

طلا دست‌دوم در ساعات ابتدایی خریدوفروش‌های دیروز درحالی موفق به عبور از مرز دو میلیون ۸۰۰ شد که عصر دیروز طلافروش‌ها در آخرین معاملات خودشان قیمت طلا دست‌دوم را به‌ازای هر گرم دو میلیون و ۷۶۸ هزار تومان درنظر می‌گرفتند.
قیمت طلا دست‌دوم به‌این ترتیب دیروز  گرمی ۳۵ هزار تومان رشد داشت و همزمان با روند صعودی معاملات طلا ۱۸ عیار، شاهد افزایش قیمت طلا دست‌دوم بودیم.

قیمت طلا دست‌دوم با این اوصاف دیروز  فقط گرمی ۱۵ هزار تومان کمتر از نرخ طلا ۱۸ عیار به‌ثبت رسید. تا زمان نگارش این مطلب خرید هر گرم طلا ۱۸ عیار دو میلیون و ۸۱۸ هزار تومان هزینه داشته است. اما هیچکدام از این عددورقم‌ها نمی‌تواند به‌خودی‌خود تب معاملات طلا دست‌دوم را بالا نگه دارد و باید چیز‌های مهمتری وسط باشد.

مقایسه بازدهی طلا دست‌دوم و طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا دست‌دوم در ماه‌های گذشته تقریبا پا‌به‌پای طلا ۱۸ عیار قدم برداشته و در یکسری از بازه شاهد بازدهی بیشتر طلا دست دوم نسبت به طلا ۱۸ عیار هستیم.

قیمت طلا دست‌دوم به‌عنوان مثال درحالی از مرز هر گرم دو میلیون و ۸۰۰ عبور کرده که میزان بازدهی آن درمقایسه با یک سال قبل دقیقا ۲۴.۶ درصد محاسبه می‌شود.

طلا دست‌دوم سال گذشته در چنین روزی گرمی دو میلیون و ۲۴۹ هزار تومان ارزش داشت و حالا بعد ۱۲ ماه ۵۵۴ هزار تومان به این عدد اضافه شده است. نرخ طلا ۱۸ عیار همزمان از گرمی دو میلیون و ۲۸۰ به دو میلیون و ۸۱۸ هزار تومان تبدیل شده است. یعنی رشد ۲۳.۵ درصدی که اندکی از بازدهی طلا دست‌دوم کمتر است.

طلا دست‌دوم در بازه شش‌ماهه نیز رفتاری شبیه به طلا ۱۸ عیار از خودش نشان داده است. در این مدت یعنی از اواخر مرداد تا الان طلا دست‌دوم با رشد قیمت ۵۴۷ هزار تومانی بازدهی ۲۴.۲ درصدی از خودش به‌جا گذاشته و تقریبا به‌همین اندازه به نرخ طلا ۱۸ عیار اضافه شده است.

طلا دست‌دوم از سه‌ماه قبل به اینطرف نیز که عددورقم‌های جدیدی در بازار به‌ثبت رسید، چیزی از طلا ۱۸ عیار کم نداشته است. در همین مدت قیمت طلا دست‌دوم با افزایش ۱۷ درصدی، تاحدودی بهتر از طلا ۱۸ عیار عمل کرده است. با همه این حرف‌ها از قدیم و ندیم درباره خریدوفروش طلا دست‌دوم هشدار داده می‌شود و خیلی از فعالان بازار معاملات طلا دست‌دوم را آفت کارگاه‌های تولیدی معرفی می‌کنند.

چرا خرید طلا دست‌دوم توصیه نمی‌شود؟

خرید طلا دست‌دوم هیچوقت از سمت فعالان بازار توصیه نمی‌شود و از قضا از سال ۹۹ صحبت‌هایی درباره ممنوعیت فروش طلا دست‌دوم مطرح شده است. توجیه و ادله مخالفان خریدوفروش طلا دست‌دوم، معمولا آسیب‌رسیدن به بخش تولید، امکان ردوبدل شدن طلا و فاکتور تقلبی و حتی انتقال بیماری‌های پوستی است.

خریدوفروش طلا دست‌دوم از دید یکسری کارشناسان تهدیدی برای کارگاه‌های تولیدی طلا معرفی می‌شود. از طرفی مسئولان اتحادیه طلا و جواهر به‌شکل سنتی هشدار می‌دهند که موقع خرید طلا دست‌دوم حواسمان به ارائه فاکتور باشد وگرنه احتمال دزدی بودن و هر اتفاق دیگری وجود دارد. مشکلات و حساسیت‌های پوستی هم یکی دیگر از معایب خرید طلا دست‌دوم است. البته بااینکه خرید طلا دست‌دوم به مردم توصیه نمی‌شود از آنطرف هیچ محدودیتی در خرید طلا دست‌دوم از مردم وجود ندارد و خیلی‌ها با توجیه اقتصادی که درباره آن صحبت کردیم، سراغ خریدوفروش طلا دست‌دوم می‌روند.

چرا خرید طلا دست‌دوم رونق دارد؟

خرید طلا دست‌دوم علاوه‌بر اینکه شامل اجرت نمی‌شود، برای یکسری از معامله‌گران بازار توجیه اقتصادی پیدا کرده است. نسبت به طلا ۱۸ عیار خرید طلا دست‌دوم تاحدودی هزینه کمتری دارد، اما از آنطرف قیمت طلا دست‌دون همپای طلا ۱۸ عیار حرکت می‌کند و از آن طرف اگر مثلا بازه یکساله را ملاک قرار بدهیم، بازدهی طلا دست‌دوم به‌شکل جزیی از طلا ۱۸ عیار جلو می‌زند.

طلا دست‌دوم از یک طرف دیگر گاهی نسبت به بازار ارز و خرید دلار هم توجیه اقتصادی بیشتری دارد. به‌عنوان مثال همین الان که از بازدهی سالانه و تقریبا ۲۴ درصدی طلا دست‌دوم صحبت می‌کنیم، خریداران دلار از بازار آزاد از یک سال قبل تا الان به سود هشت درصدی رسیدند.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها