شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

سکه های باد کرده می ترکد

09 اسفند 1402
سکه های باد کرده می ترکد

بازار سکه چند وقتی است که در انتظار سکه‌های جدید بود. اما دیروز مشخص شد در حراج پیش‌رو سکه‌های تاریخ ۸۶ منتشر می‌شود که در نوع خود تعجب‌آور بود.

به گزارش بانک اول  آن طور که در رسانه‌ها آمده «علی سعیدی» مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران در این باره گفته این حراج از روز یکشنبه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۲ و از طریق سامانه طلای مرکز مبادله که نشانی آن متعاقباً اعلام خواهد شد آغاز می‌شود و عموم مردم می‌توانند در آن شرکت کنند.

طبق اظهارت علی سعیدی برنده حراج سکه طلا می‌تواند جهت تحویل فیزیکی سکه خود از شعبه منتخب، از ۷ روز کاری پس از تخصیص به مدت ۷ روز کاری بعد مراجعه کند.

طبق گزارش اکوایران، در صورت تأخیر در دریافت سکه از شعبه بانک، متقاضی به مدت ۷ روز کاری دیگر می‌تواند با پرداخت هزینه نگهداری، سکه خود را تحویل بگیرد.

البته مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأکید کرده سکه‌های عرضه‌شده در حراج روز ۱۳ اسفندماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران، ضرب سال ۱۳۸۶ است و زمان عرضه سکه‌های بدون تاریخ بانک مرکزی، متعاقباً و با هماهنگی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

درباره تاثیر این حراج برخی انتظار دارند که این اقدام حباب سکه را کاهش دهد.

محمد کشتی آرای، عضو اتحادیه طلا و جواهر در گفتگو با ایسنا پیش‌بینی کرده با این اقدام جدید بانک مرکزی تا هفته آینده حباب سکه‌ ریزش خواهد کرد.

با وجود اینکه برخی از فعالان بازار از احتمال کاهش قیمت سکه صحبت می‌کنند؛ اما طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی که در معاملات روز دوشنبه با ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بسته شده بود در روز سه‌شنبه با رشد تقریباً ۵۰۰ هزار تومان به مرز ۳۴ میلیون تومان رسید و در زمان تدوین این گزارش هر قطعه سکه امامی در حدود ۳۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

قیمت طلای جهانی هم بامداد امروز چهارشنبه در حدود ۲۰۳۱ دلار به فروش رسید که نسبت به روز قبل ثابت بود.

قیمت تتر هم به مرز ۵۸ هزار تومان نفوذ کرده و در محدوده ۵۸ هزار و ۳۹۸ هزار تومان معامله شد. به نظر می‌رسد یکی از دلایل نوسان شدن قیمت سکه در روزهای جاری ناشی از همین امر بوده است.

تحلیلگران فنی معتقدند جناح افزایشی بازار امروز برای رسیدن به مرز ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تلاش خواهد کرد.

به عقیده این دسته درصورتی‌که سکه بالای مرز ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت دهد، احتمال رسیدن تدریجی آن به پله هشتم کانال مذکور وجود دارد.

بااین‌حال اگر سکه مرز ۳۴ میلیون تومان را از دست دهد ممکن است کم‌کم تا محدوده ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عقب‌نشینی کند.

اخبار مرتبط
، بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و افزایش قیمت سکه نسبت به روز گذشته است.
بیست و یکمین حراج شمش طلا بناست روز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شود.
سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته گوش به فرمان دلار بودند. در همین راستا شواهد گویای آن است بعد از اینکه نرخ دلار نوسان کاهشی را ثبت کرد، کمتر کسی حاضر بود در موقعیت خرید سکه قرار بگیرد. همچنین دسته ای از تحلیلگران می گفتند ریزش طلای آبشده و از دست رفتن کف حمایتش به دلیل ریزش انس طلا در معاملات روز سه‌شنبه موجب شد تا قیمت سکه یک کانال عقب نشینی کند.
بنا بر نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، ازآنجایی‌که بازار طلا با مشکلاتی از قبیل فعالیت بدون دریافت مجوز، خریدوفروش با حساب‌های اجاره‌ای و فعالیت‌های ارزی برخی سودجویان به اسم طلافروش و فروش طلا با عیار پست مواجه است، این بازار نیازمند یک ساماندهی در تمامی بخش‌های صنفی و معاملاتی خود می باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها