یکشنبه, 9 اردیبهشت 1403 2024,April

پیش بینی قیمت ارز در روزهای پایانی سال / دلار روی چه قیمتی می ایستد؟

24 اسفند 1402
پیش بینی قیمت ارز در روزهای پایانی سال / دلار روی چه قیمتی می ایستد؟

در بازار ارز تغییرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی، نوسان به حساب نمی‌آید و فعالان بازار، فراز و فرودهای دو تا سه هزار تومانی را نوسان می‌دانند

 

به گزارش  بانک اول  این اسکناس از ابتدای هفته در کریدور پنجم در حال معامله است. کامبیز افسری کارشناس بازار ارز به این پرسش پاسخ داده است که دلار در روزهای باقیمانده از سال با چه رقمی بسته می‌شود و اثر حراج ربع سکه بر بازار ارز چیست؟

 فریز قیمت دلار از ابتدای سال جاری از اهداف اساسی سیاست‌گذار بود که با هر روشی آن را برآورده کرد. در هفته‌های اخیر رشد تقاضا اسکناس آمریکایی را در سقف تاریخی خود قرار داد. این اسکناس از ابتدای هفته جاری با دخالت سیاست‌گذار به کریدور پنجم برگشت. معامله‌گران معتقدند برگشت قیمت دلار در راستای دستاوردسازی صورت گرفته است.

برگشت قیمت دلار، روند نیست

در همین راستا کامبیز افسری فعال اقتصادی برگشت قیمت دلار به کریدور ۵۰ هزار تومانی را روند ندانست و گفت: «فروشنده در بازار خیلی کمتر از خریدار است و تقاضای پایان سال توازن بازار ارز را در هفته‌های اخیر بر هم زده است.»

این فعال بازار ارز افزود: «در بازار ارز تغییرات ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومانی، نوسان به حساب نمی‌آید و فعالان بازار، فراز و فرودهای دو تا سه هزار تومانی را نوسان می‌دانند.»

وی با اشاره به التهاب قیمت در بازارهای جهانی اظهار داشت: «بازارها با یکدیگر ضریب همبستگی دارند و این موضوع با نوسانات قیمت دلار وضوح بیشتری پیدا می‌کند.»

التهاب دلار با شروع رمضان کم می‌شود

افسری در خصوص روند قیمت دلار در روزهای پایانی سال گفت: «به نظر می‌رسد با توجه به پایان سال و شروع ماه رمضان، بازارها از التهاب خارج شود و قیمت دلار در پله‌های پایانی کریدور ۵۰ هزار تومانی ماندگار باشد.»

وی با اشاره به سیاست فریز قیمت دلار توسط بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ خاطرنشان کرد: «بعید است که دلار در کریدور بالاتر بسته شود، زیرا این موضوع مغایر با سیاست‌های یک سال اخیر دولت و بانک مرکزی است و در یک هفته باقیمانده تا پایان سال، بانک مرکزی قیمت را در کف حمایت کنترل خواهد کرد.»

حراج ربع سکه‌های بانک مرکزی اثری بر رشد قیمت دلار نداشت

این فعال اقتصادی در خصوص اثر حراج ربع‌ سکه‌های بانک مرکزی بر افزایش قیمت دلار گفت: «این موضوع که طلای ربع سکه‌های حراج شده توسط بانک مرکزی با دلار ۹۹ هزار تومانی تراز می‌شود، شایعاتی است که برخی فعالان صنفی به راه انداخته‌اند تا مردم را از خرید ربع سکه‌های دولتی منصرف کنند.»

با این حال باید اشاره داشت که محاسبه قیمت طلای ربع سکه‌های حراج شده توسط بانک مرکزی، قیمت دلار را در حراج اول ۹۵ و در حراج دوم ۹۹ هزار تومان نشان می‌داد.

اخبار مرتبط
قیمت اسکناس دلار در مرکز مبادله در کانال ۴۴ هزار تومان، قیمت حواله دلار در کانال ۴۱ هزار تومان و قیمت یورو هم در کانال ۴۷ هزار تومان پیشروی کردند. به عقیده معامله‌گران با کاهش تنش در منطقه، قیمت‌ها از روند صعودی دست کشیدند و ریزش بازار را به ۴ دلیل اشباع خرید در بازار، از دست رفتن حمایت‌های مهم نرخ دلار و سکه، دیپلماسی فعال اقتصادی دولت با سفر وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی به عربستان و تذکر مجلس به بازارساز جهت حضور فعالانه‌تر در بازار می‌دانند.
در سال‌های اخیر شاهد افزایش ورود و عرضه دلار تقلبی در بازار ایران بوده‌ایم. این موضوع چالش‌های زیادی را برای مردم و فعالان اقتصادی به‌وجود آورده است.
سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز ضمن تکذیب این ادعا، طرح این شائبه‌ها را از سوی کسانی دانست که از این حواشی سود می‌برند. بانک مرکزی از سال گذشته برای ساماندهی بازار طلا و سکه اقدام به حراج سکه کرد که تاکنون 10مرحله از این حراج انجام شده است. در حراج‌های ابتدایی تنها ربع سکه عرضه می‎شد اما کمی بعد نیم‌سکه و سکه تمام نیز در این حراج‌ها عرضه شد.
قیمت طلای جهانی با وجود شروع توفانی، با کاهش شدید در روز دوشنبه مواجه شد. با این حال، توانست بخشی از این ریزش را در نیمه دوم هفته جبران کند. با وجود منفی بسته شدن کندل هفتگی، طلا از نظر تکنیکالی همچنان روند صعودی دارد. اظهارات سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و همچنین داده‌های مربوط به اشتغال در ایالات متحده می‌تواند بر روند طلا در هفته آینده تاثیرگذار واقع شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها