شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

بلیت موزه‌ها برای این افراد رایگان شد

09 فروردین 1403
بلیت موزه‌ها برای این افراد رایگان شد

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.

به گزارش بانک اول نرخ بلیت ورودی موزه ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از افزایش نرخ ورودی موزه‌ها، گروه‌هایی را که مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها می‌شوند، اعلام کرد.

نرخ بلیت ورودی موزه‌ها، بناها و پایگاه‌های تاریخی تا پایان سال گذشته برای شهروندان ایرانی بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان بود، که از اول فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. این بها برای اتباع خارجی نیز از ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵۰ و ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

تا پیش از این، افزایش و یا اصلاح بهای موزه‌ها و اماکن تاریخی به پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و با مصوبه هیأت وزیران اتفاق می‌افتاد، اما در این دوره، برای افزایش نرخ ورودی موزه‌ها هنوز مصوبه‌ای ارائه نشده است و نرخ‌نامه مشخصی وجود ندارد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحالی که افزایش بهای موزه‌ها بدون تغییر در وضعیت خدمات رخ داده و با اعتراض‌هایی نیز مواجه شده است، گروه‌هایی را که مشمول بلیت «رایگان» و بازدید «نیم‌بها» می‌شوند اعلام کرد. در این دسته‌بندی خانواده‌هایی با ۵ فرزند و بیشتر از امتیاز «بازدید رایگان» اماکن تاریخی تحت پوشش این وزارتخانه بهره‌مند شده‌اند، درحالی‌که خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند، مشمول «بلیت نیم‌بها» شده‌اند. در سال ۱۴۰۱ نیز در قالب «طرح جوانی»، برای خانواده‌ها و مادران دارای سه فرزند، امکان تماشای موزه‌های این وزارتخانه با بلیت نیم‌بها فراهم شده بود.

گروه‌هایی که اکنون مشمول «بازدید رایگان» موزه‌ها و اماکن تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌شوند به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ ـ خانواده‌های دارای ۵ فرزند و بیشتر

۲ ـ کودکان و نوجوانان تا ۱۲ سال

۳ـ پیشکسوتان، استادکاران و هنرمندان میراث فرهنگی، صنایع دستی و راهنمایان گردشگری

۴ ـ پژوهشگران و محققان

۵ ـ افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی

۶ ـ تمام دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و اساتید (فقط) در ایام دهه فجر و روزهای دانش‌آموز، دانشجو و معلم

۷ ـ اشخاصی که به منظور فرایض و آیین‌های دینی در ساعات مقرر وارد مساجد و اماکن متبرکه می‌شوند

۸ ـ مدعوین و مهمانان رسمی دولت

۹ ـ کارکنان سایر دستگاه‌های اجرایی

۱۰ ـ کارکنان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های وابسته به همراه خانواده آن‌ها

گروه‌هایی که از «بلیت نیم‌بها»‌ی موزه‌های وزارت میراث بهره‌مند می‌شوند نیز به این ترتیب اعلام شده‌اند:

۱ ـ خانواده‌های دارای سه و چهار فرزند

۲ ـ دانش‌آموزان و دانشجویان به صورت انفرادی و گروهی به همراه معلمان و سرپرستان

۳ ـ خبرنگاران

۴ ـ بازنشستگان به همراه افراد تحت تکفل

اخبار مرتبط
رئیس سازمان حج و زیارت از واریز ارز مورد نیاز حج تمتع۱۴۰۳ از سوی بانک مرکزی به حساب این سازمان خبر داد و درباره اعتراض‌هایی که به قیمت حج امسال شده است، گفت: هزینه ارزی حج نسبت به سال گذشته ۳۱۹ دلار کمتر است، تغییرات نرخ ارز و بلیت هواپیما موجب همپوشانی در هزینه‌ها شده است.
وزارت رفاه ضمن هشدار از هموطنان خواست به منظور جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری به اخبار فاقد اعتبار در این حوزه توجهی نداشته باشند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار اصفهان با بیان نقش و اهمیت ویژه این استان در درآمدهای کشور خاطرنشان کرد: اصفهان پس از تهران، رُتبه دوم را تامین درآمدهای مالیاتی دارد اما در دریافت اعتبارات رُتبه هفتم و در تملک دارایی‌ها رتبه شانزدهم کشور است.
اگرچه کاهش رشد نقدینگی می‌تواند یک نشانه مثبت باشد و کم و بیش این اتفاق نظر میان مکاتب اقتصادی وجود دارد که تورم در بلندمدت با نرخ رشد نقدینگی قابل توضیح است، اما به دلایل متعدد در کوتاه‌مدت نمی‌توان انتظار همبستگی قوی میان این دو متغیر را داشت. بنابراین حتی با فرض پایدار بودن روند کاهش نرخ رشد نقدینگی، در بازه زمانی یک‌ساله عوامل مهم‌تری وجود دارد که در ارائه چشم‌انداز واقع‌بینانه از تورم باید درنظر گرفت.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها