یکشنبه, 16 اردیبهشت 1403 2024,May

کدام سپرده های بانکی بیشترین میزان سود را دارند؟

06 اردیبهشت 1403
کدام سپرده های بانکی بیشترین میزان سود را دارند؟

نرخ سود بانک‌ها بر اساس مصوبه‌ی شورای پول اعلام می‌شود و برای تمامی بانک‌ها یکسان است. علارغم سختگیری‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، بانک‌ها با هدف جذب مشتری و سرمایه‌ی بیشتر، نرخ سودها را بالا می‌برند. بنابراین می‌توان از بین آن‌ها سپرده‌های بانکی با بالاترین سود را یافت.

به گزارش بانک اول برای حفظ و بالا بردن ارزش پول همه به فکر روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری هستند. یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری پرطرفدار سپرده گذاری بانکی هستند. بانک‌ها انواع و اقسام طرح‌ها و سپرده‌های سرمایه‌گذاری با سودهای تقریبا یکسان مطابق با آنچه که بانک مرکزی اعلام می‌کند، مگر در شرایط خاص و رقابت با سایر بانک‌ها و جذب مشتری بیشتر، ارائه می‌دهند.

کدام بانک سود بیشتری می‌دهد؟

سپرده گذاری بانکی، یک نوع تسهیلات مالی است که افراد و شرکت‌ها می‌توانند به وسیله آن، پول خود را به بانک بسپارند و در مقابل آن سود دریافت کنند. این نوع سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های اصلی و محبوب برای افرادی است که به دنبال امنیت مالی و حفظ سرمایه خود هستند.

سپرده بانکی با بالاترین سود ماهانه

نرخ سود بانک‌ها بر اساس مصوبه‌ی شورای پول اعلام می‌شود و برای تمامی بانک‌ها یکسان است. اما از آنجاییکه مهمترین منابع مالی بانک‌ها از جانب سپرده‌ها و سود وام‌ها است. علارغم سختگیری‌های بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، بانک‌ها با هدف جذب مشتری و سرمایه‌ی بیشتر، نرخ سودها را بالا می‌برند. بنابراین می‌توان از بین آن‌ها سپرده‌های بانکی با بالاترین سود را یافت.

طبق آخرین مصوبه‌ی اعلام شده، سود بانک‌ها به شرح زیر است:

  • سپرده کوتاه مدت عادی (کارت‌های بانکی): 5 درصد
  • سپرده کوتاه مدت ویژه سه ماهه : 12 درصد (معمولا ارائه نمی‌شود)
  • سپرده کوتاه مدت ویژه شش ماهه: 17 درصد (معمولا ارائه نمی‌شود)
  • سپرده بلند مدت با سررسید یک ساله: 20.5 درصد
  • سپرده بلند مدت با سررسید 2 ساله: 21.5 درصد
  • سپرده بلند مدت با سررسید 3 ساله: 22.5 درصد

انواع سپرده‌های بانکی چیست؟

سپرده‌های بانکی به دو دسته‌ی کلی: سپرده‌های بانکی قرض الحسنه و سپرده‌های بانکی سرمایه گذاری تقسیم می‌شوند.

سپرده‌های قرض الحسنه

سپرده های بانکی قرض الحسنه و هرآنچه که زیر مجموعه‌ی آن قرار می‌گیرد، بدون سود هستند یا سود حداقلی می‌گیرند که اصلا به چشم نمی‌آیند. اما چه کسانی به دنبال سپرده‌های قرض الحسنه هستند؟ اکثرا برای استفاده از خدمات بانکی و یا شرکت کردن در تعاون عمومی و کمک خیرانه حساب سپرده قرض الحسنه باز می‌کنند. سپرده‌های قرض‌الحسنه شامل زیر مجموعه‌‌ی کاربردی و مهمی به‌نام سپرده قرض الحسنه جاری است. با افتتاح حساب‌های جاری می‌توان از ابزار بانکی به‌نام دسته چک برای معاملات تجاری استفاده کرد.

سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری

با افتتاح سپرده‌های سرمایه‌گذاری به مشتری در ازای پول و زمانی‌که قصد سرمایه‌گذاری آن را دارد، سودی پرداخت می‌شود. تمام افراد بالای 18 سال، می‌توانند برای باز کردن این حساب اقدام کنند. انواع حساب‌های سرمایه گذاری عبارتند از:

سپرده بانکی سرمایه گذاری کوتاه مدت

اگر قصد دارید که برای مدت زمان کوتاهی مثلا سه ماهه یا شش ماهه مبلغ پول قابل توجهی را در بانک نگهدارید و می‌خواهید در همین زمان کوتاه هم از آن سود به دست آورید، سپرده های سرمایه‌گذرای کوتاه مدت مناسب‌ترین گزینه است. البته سود در نظر گرفته شده برای این مدل سپرده‌ها نسبت به سپرده‌های بلند مدت خیلی کمتر است. اگر بانک مورد نظر سپرده‌های کوتاه مدت ارائه می‌دهد درباره‌ی نوع حساب کوتاه مدت نیز پرس‌وجو کنید چون سپرده‌های کوتاه مدت در اکثر بانک‌ها به دو صورت ارائه می‌شود که هر کدام شرایط خاصی دارند:

  • سپرده کوتاه مدت عادی
  • سپرده کوتاه مدت ویژه

سپرده بانکی سرمایه گذاری بلند مدت

سپرده سرمایه گذاری بلند مدت مناسب افرادی است که قصد دارند پول خود را برای زمان زیادی یک ساله، دو ساله یا سه ساله در بانک سرمایه‌گذاری کنند و سود بگیرند. همانطور که گفتیم برخی از بانک‌ها بخاطر جذب مشتری بیشتر و ترکیب کردن طرح‌ها سودهای سپرده‌های سرمایه‌گذاری را با سودهای بیشتری قبول می‌کنند. در ادامه با برخی از بانک‌ها که سود بیشتری را به سپرده‌های سرمایه‌گذاری می‌دهند، به شما معرفی می‌کنیم:

کدام بانک‌ها بیشتری سود را ارائه می‌دهد؟

اگرچه که سود انواع حساب بانکی از سوی بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد اعلام می‌شود اما برخی از بانک‌ها بخاطر رقابت با سایر بانک‌ها و جذب مشتری بیشتر شرایط متنوعی را برای مشتری‌ها در نظر می‌گیرند:

  • بانک آینده
  • بانک اقتصاد نوین
  • بانک ایران زمین
  • بانک پارسیان
  • بانک پاسارگاد
  • بانک تجارت
  • بانک توسعه تعاون
  • بانک توسعه صادرات

مزایا سپرده های بلند مدت بانکی

سپرده‌های بلند مدت از روش‌های سرمایه‌گذاری پرطرفدار هستند و مزایای زیادی هم دارند:

  • نرخ بهره بالا: سپرده‌های بلند مدت معمولاً دارای نرخ بهره بالاتری نسبت به سپرده‌های کوتاه مدت هستند. این به عنوان یک امتیاز برای ارائه سرمایه به بانک به مدت زمان بیشتر در نظر گرفته می‌شود.
  • ثبات و امنیت: با سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلند مدت، شما از ثبات و امنیت مالی بیشتری برخوردار می‌شوید. زیرا این نوع سپرده‌ها اغلب تحت پوشش بیمه سپرده‌گذاری قرار دارند.
  • پوشش در برابر تورم اندک: بسیاری از سپرده‌های بلند مدت نرخ بهره‌ای را ارائه می‌دهند که با توجه به نرخ تورم پایین، می‌تواند به سپرده‌گذار کمک کند تا ارزش سرمایه خود را در مقابل تورم تقریبا حفظ کند. (این گزینه در گذشته کاملا صدق می‌کرد)
  • توانایی اعتباری: داشتن سپرده‌های بلند مدت می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان نیاز به تسهیلات اعتباری، به بانک‌ها به عنوان ضامن معتبری ارجاع دهید.
  • کاهش ریسک سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلند مدت معمولاً با ریسک کمتری همراه است نسبت به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بازاری مانند سهام و اوراق بهادار.

معایب سپرده های بلند مدت

اگرچه سپرده‌های بلند مدت دارای مزایا و فوایدی هستند، اما خالی از عیب هم نیستند و در خیلی از موارد سایر روش‌های سرمایه‌گذاری مثل سرمایه‌گذاری در بورس، طلا، خودرو و مسکن خیلی بهتر از این مورد جواب می‌دهد.  در ادامه به برخی از این معایب اشاره می‌کنیم:

  • عدم دسترسی آسان به سرمایه: در سپرده‌های بلند مدت، پول خود را نمی‌توانید هر آن که نیاز دارید از حساب خارج کنید. بنابراین اگر نیاز به پول نقد داشته باشید، ممکن است مشمول جریمه شوید.
  • محدودیت در قابلیت برداشت: برخی از سپرده‌های بلند مدت شرایط خاصی دارند که برداشت پول از آن‌ها پیچیده و با هزینه‌های اضافی همراه است، به خصوص اگر قراردادی با شرایط خاصی داشته باشند.
  • کاهش قدرت خرید: در صورتی که نرخ بهره پرداختی از سپرده بلند مدت، پوشش کافی برای تورم نداشته باشد، ممکن است ارزش پول شما در طول زمان به دلیل تورم کاملا از بین برود و قدرت خرید شما به حداقل برسد.
  • ریسک تورمی: در مواقعی که نرخ تورم بالا باشد و نرخ بهره پرداختی از سپرده بلند مدت پوشش کافی برای تورم نداشته باشد، ارزش سرمایه‌گذاری شما کاهش خواهد یافت.
  • فرصت‌های ارزشمند اندازه‌گیری نشده: فقط فکرتان را درگیر سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بلند نکنید! با این فرمان که پیش روید از سایر فرصت‌های سرمایه‌گذاری ارزشمندی که در بازار موجود است، غافل خواهید شد.
اخبار مرتبط
مجموع سود ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بانکهای بالا که به ترتیب از بیشترین سود تا کمترین درج شده اند بالغ بر ۵۵ هزارمیلیاردتومان (همت) است. بانک ملت با ۲۷ همت سود ۹ ماهه حدود ۴۹ درصد از سود مجموع هفت بانک را به خود اختصاص داده است. پاسارگاد با ۱۷ همت ،اقتصادنوین ۹ همت ، تجارت ۶ همت ، سامان ۴ همت ، صادرات ۲ همت سود و پارسیان با هشت همت زیان که تنها بانک زیانده در بازه ۹ ماهه است در رتبه های بعدی از حیث قدرمطلق سود و زیان هستند.
گواهی سپرده خاص با سود 30 درصدی به رقیب سرسخت سپرده‌های بلندمدت تبدیل شد. با انتشار گواهی سپرده خاص از سوی بانک مرکزی قریب به 130 همت از مانده سپرده‌های بلندمدت سه ساله کاسته شد.
گفتنی است بازرسی های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ انواع سود سپرده‌های بانکی در دستور کار بوده و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانک‌های متخلف به اجرا درمی‌آید.
وزیر اقتصاد درباره ادامه دار بودن انتشار اوراق گواهی خاص با نرخ سود ۳۰ درصد توضیحاتی ارائه داد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها