ﺳﻪشنبه, 18 اردیبهشت 1403 2024,May

سیاست‌های نظام بانکی در سال۹۷/قطره‌ای از تسهیلات بانک‌ها هدر نرود

24 خرداد 1401
سیاست‌های نظام بانکی در سال۹۷/قطره‌ای از تسهیلات بانک‌ها هدر نرود

به گزارش بانک اول به نقل از ایبنا  ولی‌الله سیف در دیدار نوروزی رییس کل و اعضای هیات عامل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها که عصر امروز برگزار شد، اظهارداشت: نظام بانکی باید آمادگی خود را به جامعه برای دستیابی به اهداف اقتصادی سال اعلام کند و این امر نیز با هدف‌گذاری مناسب برای تسهیلات‌دهی در راستای تحقق شعار سال جاری امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار منابع ارزی برای واردات تخصیص داد که این منابع ارز مبادله‌ای بود، گفت: البته برخی از اقلام از لیست دریافت ارز مبادله‌ای خارج  و ارز آنها به آزاد تبدیل شد این در حالی است که این رقم در سال پیش از آن ۳۹ میلیارد دلار بود.

سیف با اشاره به جهت‌گیری نظام بانکی برای تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های دانش بنیان در سال گذشته گفت: ۹۴ هزار و ۴۵۵ فقره تسهیلات دانش بنیان با مبلع ۳۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به این بنگاه‌ها پرداخت شد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، نظام بانکی همچنین در سال گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خودرو پرداخت کرد که رشد ۱۷ درصدی داشته است.

** ۵۲۰ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات نظام بانکی در سال ۹۶

رییس شورای پول و اعتبار کل تسهیلات نظام بانکی در ۱۱ ماه سال گذشته را ۵۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم رشدی معادل ۲۴ درصد داشته که عملکرد مثبتی بوده و از این میزان ۶۲ درصد سرمایه در گردش و ۳۸ درصد سرمایه‌گذاری جدید بوده است.

** جلوگیری از ایجاد صف تسهیلات ازدواج با وجود افزایش رقم وام

سیف با اشاره به افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در سال جاری گفت: مجلس امسال تکلیف سنگینی را به عهده نظام بانکی گذاشت که نگرانی تشکیل صف برای دریافت تسهیلات ازدواج را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به یک میلیون و ۱۷۵ هزار نفر در سال گذشته گفت: بانک‌ها باید زمینه جذب منابع قرض الحسنه را فرام کنند تا با افزایش رقم تسهیلات صف دریافت تسهیلات شکل نگیرد.

**شکل‌گیری هیات‌های تسویه جدید برای شناسایی موسسات غیر مجاز

وی با ابراز امیدواری نسبت به پررنگ شدن نقش نظام بانکی در رشد، توسعه و اشتغال‌زایی در سال جاری گفت: سال گذشته را با وجود سختی‌ها و مشکلات پشت سر گذاشتیم و توفیقانی نیز به دست آمد و  نظام بانکی با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرد که نیازمند تصمیمات خاص بود.

وی موسسات غیرمجاز را یکی از چالش‌های نظام بانکی دانست و گفت: این موسسات انضباط بخشی نظام بانکی را با مشکل مواجه کرده بودند، به همین دلیل امکان اجرای تصمیماتی که اتخاذ می‌شد به درستی نبود و منابع نظام بانکی با ریسک‌های بالایی مواجه می‌شد.

به گفته سیف، ۲۵ درصد از نقدینگی کشور به سمت موسسات غیر مجاز رفته بود که نظارتی بر نحوه مصرف آن انجام نمی‌شد و گفته می‌شد که در این موسسات غیرمجاز ارقامی بین ۳۰ تا ۸۰ درصد به مانده‌های حساب بدون وجود دارایی اضافه می‌شده است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در اوایل دولت یازدهم اشاره کردم که اگر این پدیده ادامه یابد به معضل تبدیل می‌شود و اگر سه تا چهار سال پیش این اقدامات انجام می شد خسارت ها به مراتب کمتر بود و اگر سه تا چهار سال هم دیرتر موسسات جمع‌آوری می‌شد هزینه‌های زیادتری را باید می‌پرداختیم.

وی با بیان اینکه موسسات غیرمجاز رقبایی بودند که تنها قصدشان جمع آوری منابع و در این اواخر سرپا ماندن بود، اظهار داشت: داستان موسسات غیرمجاز تمام شد اما متاثر می شوم که میبینم سرمایه برخی از مردم با مشکل مواجه شده که البته تلاش کردیم ۹۸ درصد سپرده‌ها بازگردد اما هنوز ۲ درصد باقی است.

وی با اشاره به تلاش مرجع قضایی و بخش نظارت بانک مرکزی برای جمع‌آوری موسسات غیرمجاز گفت: بانک‌ها باید به شعب توصیه کنند که هرگونه فعالیت غیرمجاز در اطراف شعبه را به بانک ‌مرکزی اطلاع دهند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هیات های تسویه جدید از نهادهای مختلف شکل گرفته و شناسایی اموال جدید در حال انجام است که به مصرف بازپرداخت برسد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات