چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

تعیین ارزش منصفانه دارایی بانک ها/ انقلاب IFRS در شفافیت صورت های مالی

24 خرداد 1401
تعیین ارزش منصفانه دارایی بانک ها/ انقلاب IFRS در شفافیت صورت های مالی

به گزارش بانک اول به نقل از ایبنا کوروش پرویزیان گفت: به طور مشخص اجرای IFRS ضرورت همکاری های بین المللی، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای امکان ارتباط و همکاری بین المللی است. وجود مقاوله نامه ها و تفاهمات، عضویت در مجامع و نهادهای بین المللی، تصویب قواعد و تعهدات مختلف منطقه ای و جهانی در مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری و بسیاری موارد دیگر مانند پروتکل ها، قواعد و استانداردها در مراودات و مبادلات مالی از این نوع زیرساخت های لازم هستند. همچنین در حوزه گزارشگری مالی نیز زبان و استاندارد قابل فهم در سطح بین المللی و یا استانداردها و قواعد تبدیل و تبادل مورد نیاز است تا زمینه همکاری و تعامل را ایجاد نماید.

رییس کانون بانک های خصوصی اظهارداشت: از سوی دیگر موضوع بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید مورد توجه مدیران بانک ها، بیمه ها و شرکت های بزرگ است. البته مقاومتی هم در این ارتباط نیست. به عبارت دیگر همگرا بودن و تطبیق صورت های مالی بانک ها و موسسات اعتباری با استانداردهای ملی، گزارشگری مالی و همچنین استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی IFRS، موضوع مورد اختلاف مقامات نظارتی بانک مرکزی، سازمان حسابرسی، وزارت دارایی، جامعه حسابداران رسمی و بانک ها و مؤسسات نیست. آنچه مورد اختلاف است زمانبندی اجرا و پیاده سازی استانداردها و بومی سازی، آموزش و اجرای استانداردهای جدید، چگونگی انعکاس و فرآیند اجرای کار در دوره تطبیق است.

وی افزود: اجرای صورت های مالی نمونه ابلاغی سال 1394 بانک مرکزی، با همراهی این بانک به رغم کمبودها و مسائل ساختاری مورد پذیرش بانک مرکزی ایران قرار گرفت و در سال 1395 انتظار می رود که این صورت ها و گزارش ها مرحله تکاملی خود را طی کرده و با ابلاغ استانداردها، در قالب استانداردهای ملی و به ویژه استانداردهای ارزش منصفانه روز دارایی ها (Fair Value) امکان اجرایی پیدا کند.

مدیرعامل بانک پارسیان بیان داشت: بانک ها و مؤسسات خارجی در فضای بین المللی برای چنین موضوعاتی وزن و اهمیت قائل هستند، از طرفی حفظ حقوق سهامداران بانک ها و مؤسسات اعتباری و به ویژه سهامداران جزء موضوع کلیدی و غیر قابل انکار است. همچنین حمایت از سهامداران و علی الخصوص سهامداران خُرد و تقویت انگیزه و تشویق سهامداران به افزایش سرمایه در بانک ها و موسسات اعتباری در شرایط کنونی اهمیت دوچندان دارد.

پرویزیان خاطرنشان کرد: هر چند مساعدت دستگاه های نظارتی و از جمله بانک مرکزی در تدوین، تولید، آموزش، پیاده سازی استانداردها و نحوه تنظیم و ارائه صورت های مالی مبتنی بر استانداردهای جدید قابل احترام و ارزش است، اما توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، شرایط دوران گذار از تحریم ها و اهمیت زمان و هزینه و نیز وجود سیستم های جبرانی و مکمل برای سهامداران در این دوران بدون تردید ضرورت دارد. این ساز و کارها و مکانیزم های مکمل، نیاز به پیش بینی قانونی و تدوین مقررات، فرآیند، رویه و استانداردهای قابل اجرا دارد.

رییس کانون بانک های خصوصی افزود: هماهنگ سازی و اتخاذ رویه واحد در دستگاه های نظارتی و دولتی برای افشا اطلاعات مرتبط مورد نیاز است. زیرا انتظار این است که استانداردهای جدید به ایجاد ثبات و پایداری بانک ها و موسسات اعتباری، شفافیت، سلامت و ایجاد ارزش افزوده کسب و کارهای بانکی، اعتماد بیشتر ذینفعان و سهامداران، سپرده گذاران و کارکنان بانک ها و موسسات اعتباری کمک کند. یعنی در واقع نتیجه تغییرات در بکارگیری و استفاده از استانداردهای جدید IFRS باید به افشای درست وقایع مالی منجر شود. از طرفی ایجاد زمینه پذیرش و اقناع مدیران و کارکنان ذیمدخل برای استفاده و بکارگیری این روش ها و استانداردها نیز ضرورت دارد.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها