چهارشنبه, 12 اردیبهشت 1403 2024,May

یک مانع مهم بر سر راه پرداخت‌های موبایلی

24 خرداد 1401
یک مانع مهم بر سر راه پرداخت‌های موبایلی

به گزارش بانک اول به اغلب دارندگان تلفن‌های هوشمند در کشورهای توسعه یافته حالا دیگر مدیریت امور مالی خود را به راحتی انجام می‌دهند اما در بازارهای در حال توسعه هم چنان کسانی فاقد دسترسی ابتدایی به اینترنت هستند. این قطع ارتباط که آن را خلا دیجیتال می‌نامیم، اساسا توسعه اقتصادی بالقوه کشورها را عقب می‌اندازد.

 

برای نمونه زمانی که دولت هند میلیاردها روپیه را از دور خارج می‌کند تا با پول سیاه مبارزه کند، مردم مجبور می‌شوند به سمت کیف پول الکترونیک بروند. خرده‌فروشان سراسر هند در حال حاضر برای ارسال و دریافت پرداخت به خدمات دیجیتال وابسته هستند. در حالی که تنها 26 درصد مردم هند دارای تلفن هوشمند هستند، این سیاست موجب می‌شود میلیون‌ها نفر ابزاری برای پرداخت نداشته باشند.

 

در عین حال در کنیا 37 درصد مردم از بستر پرداخت مرسومی تحت عنوان M-Pesa(ام‌پزا) استفاده می‌کنند. این موجب می‌شود پرداخت‌های دیجیتال در فروشگاه‌ها انجام شود و افراد بتوانند به سادگی به دوستان خود پول انتقال دهند. با این حال 6 میلیون نفر در این کشور که بیش از 10 درصد کل جمعیت این کشور می‌شود، دارای تلفن همراه نیستند و از منافع این ابزار پرداخت محروم هستند.

 

برای تسریع در روند به کارگیری راهکارهای پرداخت دیجیتال برای تمامی اعضای جامعه، دسترسی به اینترنت باید برای همگان در دسترس و قابل تامین باشد. دسته جدیدی از ابزارهای موبایلی به تحقق این امر کمک می کند: تلفن‌هایی با ویژگی‌های هوشمند خاص.

 

تلفن‌هایی با ویژگی‌های هوشمند خاص دسته جدیدی از ابزارهای قابل دسترسی هستند که بازار تلفن هوشمند را با اپلیکیشن‌ها و قابلیت‌های اساسی که عموما در تلفن‌های هوشمند دیده می‌شود، زنده کنند. این تلفن‌ها دارای اپلیکیشن‌هایی مثل دستیار گوگل، نقشه‌های گوگل، جستجوی گوگل، یوتیوب، فیسبوک و توییتر و نیز قابلیت‌هایی مانند وایفای، 4G/LTE، بلوتوث و NFC است. این محصول جدید به همراه برنامه‌ریزی منطقی برای داده‌ها، موجب می‌شود اتصال ارزان قیمت به اینترنت برای اقشار کم در آمد در بازارهای در حال ظهور ممکن شود.

 

میان اتصال اینترنت موبایلی و توان مالی ارتباطی قوی وجود دارد؛ ابزارهای مالی دیجیتال به زنان کمک می‌کند از نظر مالی مستقل شوند. آنها نیز رشد اقتصادی را به پیش ‎برند و موجب توسعه نوآوری ‎شوند زیرا این امر موجب می‌شود پرداخت و دریافت پول برای مردم آسان‎تر شود. مهم‌ترین موضوع این که آنها به مردم کمک می‌کند برای آینده مالی خود برنامه ریزی نمایند و ترغیب شوند پس انداز کنند؛ دو اتفاقی که برای کاهش فقر اهمیتی اساسی دارد. 


با وجود آن‌که گروه‌های مختلف برای کاهش نابرابری مالی و دیجیتال تلاش بسیاری کرده‌اند، همه چیز با اتصال به اینترنت آغاز می‌شود. تلفن‌هایی با ویژگی‌های هوشمند بیشترین قابلیت را برای فراهم کردن امکان دسترسی در مقیاس و قیمتی که اغلب مردم قابل به پرداخت آن باشند دارند. امید می‌رود آنها در انقلاب اقتصادی پیش رو که در آن میلیون‌ها نفر با ورود به حوزه خدمات مالی دیجیتال، زندگی خود را متحول می‌کنند،  نقش مهمی ایفا نمایند./ عصر بانک

 

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات