شنبه, 8 اردیبهشت 1403 2024,April

خواص شگفت‌انگیز کدو حلوایی؛ از درمان سرفه تا ترمیم زخم/پخت و پز با روغن زیتون ممنوع!

24 خرداد 1401
خواص شگفت‌انگیز کدو حلوایی؛ از درمان سرفه تا ترمیم زخم/پخت و پز با روغن زیتون ممنوع!

 

به  گزارش بانک اول محمد باقر مینایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مصرف کدو حلوایی برای تمام افرادی که مبتلا به نقرس، یبوست، افسردگی، کاهش فعالیت دستگاه ایمنی و خون سازی هستند مفید است.

او با بیان اینکه تاثیر کدو حلوایی بر درمان سرفه چندین برابر داروهایی شیمیایی است، تصریح کرد: کدو حلوایی به گیاه ضد سرفه معروف است و افراد می توانند برای رهایی از سرفه های پی در پی خود از آن استفاده کنند. 

او ادامه داد: کدو حلوایی گیاهی است که قابلیت بسیار بالایی در مهار رادیکال‌های آزاد بدن دارد. این رادیکال‌های آزاد به واسطه انتی اکسیدان های حاصل از پوست، تخمه و گوشت کدو است مهار می‌شوند.


مینایی با اشاره به اینکه کدو حلوایی پشتیبانی کننده بدن است، بیان کرد:کدو حلوایی در فصل پاییز و زمستان بیشتر مورد مصرف افراد است که سیستم خون سازی بدن را فعال می‌کند تا به واسطه آن قدرت هضم غذا هم بالا رود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: کدو حلوایی یک ترمیم کننده قوی است، زیرا قابلیت مهار التهاب‌های موجود در لوله گوارش را دارد. این گیاه ملینی است که به دستگاه گوارش و هضم غذا کمک بسزایی می‌کند؛ همچنین به عنوان یک ادرارآور در بدن فعالیت می‌کند.

اودر ادامه تصریح کرد:کدو حلوایی قدرت ترمیم کنندگی بالایی دارد و در درمان زخم‌ها نیز می توان از آن استفاده کرد. افراد زمانی که کدو حلوایی را استفاده می‌کنند پوست آن را دور نریزند، زیرا می‌توانند با سوزاندن آن خاکستر این گیاه را با الکل ترکیب کنند و بر روی زخم‌ها ضماد کنند. این ترکیب برای ترمیم ضخم‌ها موثر است.


مینایی افزود: افراد می‌توانند کدو حلوایی را بپزند عصاره آن را گرفته و با  عسل میل کنند این محلول تمام اعضای بدن ازسیستم عصب مرکزی گرفته تا سیستم قلب و عروقی، غدد‌های فرعی مانند کبد، پانکراس کسیه صفرا و غده‌های بزاقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مینایی به تمام افراد توصیه کرد: کدو حلوایی را در سبد غذایی خود جای دهند و به عنوان یک پیش غذا و یا یک دسر مقوی استفاده کنند.

نرگس جوزدانی متخصص تغذیه و رژیم درمانیدرباره پخت مواد غذایی با روغن زیتون گفت: اسید چرب موجود در روغن زیتون با نام اسید اولئیک در میان متخصصان علوم تغذیه شناخته شده است که این اسید با پیوند تک زنجیر در خود تنها برای پخت و پز‌های کوتاه مدت مانند تفت دادن غذا یا پخت برنج مناسب است.

او افزود: اسید اولئیک موجود در روغن زیتون قابلیت اکسید شدن را دارد و برای سرخ کردنی‌های طولانی مدت با حرارات بالا مانند کدو بادمجان، کتلت و دستگاه سرخ کن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود چرا که این عمل باعث از بین رفتن خاصیت‌های درون مواد غذایی و همچنین خود روغن زیتون خواهد شد.

مضرات روغن زیتون

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مضرات روغن زیتون اظهار کرد: تمام روغن‌های موجود در بازارانرژی بالایی دارند و هر ۱ گرم از روغن‌ها دارای ۹ گرم انرژی است.

جوزدانی تصریح کرد: به عقیده خیلی‌ها روغن زیتون کاملا مفید است و مصرف بیش از حد آن هیچ ایرادی ندارد، اما این کاملا اشتباه است و مصرف زیاد تمامی روغن‌ها باعث افزایش بافت‌های چربی و در نهایت اضافه وزن خواهد شد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: همه روغن‌ها به علت پر انرژی بودن برای بدن مخصوصا کبد انسان‌ مضر هستند و باید در استفاده از آن‌ها کاملا احتیاط کرد.

میزان استفاده از روغن زیتون

جوزدانی درباره میزان استفاده از روغن زیتون گفت: برای افراد مختلف میزان مصرف روغن‌ها کاملا متفاوت است، ولی در برنج و خورشت دو قاشق غذا خوری کفایت می‌کند و کسانی که هیچ چربی اضافی در بدن خود ندارند بهتر است برای حفظ سلامت جسمانی خود استفاده از روغن‌ها را محدود کنند.

درمان بیماری ها با روغن زیتون

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره خواص روغن زیتون گفت: روغن زیتون برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی- عروقی هم به شدت توصیه می‌شود. به عقیده اکثر متخصصان تغذیه روغن زیتون یک روغن کاملا مفید برای هر رده سنی است و مصرف آن به میزان کم توصیه می‌شود.

جوزدانی در پایان گفت: روغن زیتون به علت نداشتن ویتامین D، کلسیم و منیزیم هیچ تاثیر بر پوکی استخوان ندارد و این باور به اشتباه در میان افراد جامعه مطرح شده است.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها