دوشنبه, 17 اردیبهشت 1403 2024,May

نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

24 خرداد 1401
 نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز چگونه است؟

به گزارش بانک اول مهریه به طور معمول یا به صورت سکه و یا به صورت مقدار مشخصی پول نقد تعیین می‌شود.

اگر مهریه به صورت سکه تعیین شده باشد، هر تعداد سکه‌ای که در زمان اجرای عقد از سوی زوجین مشخص شده باید به همان تعداد، نه کمتر و نه بیشتر در زمان درخواست مهریه به زوجه اعطا شود.

اما اگر در زمان اجرای عقد، مهریه به صورت مبلغی از پول ملی تعیین شده باشد با توجه به روند افزایشی تورم در کشور، این میزان مهریه متناسب با زمان درخواست آن طی سال‌های آینده تغییر خواهد کرد.

برای محاسبه ارزش روز میزان مهریه‌‌ای که در سال‌های گذشته تعیین شده باید از شاخصی (شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران) که هر ساله از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود استفاده کرد.

بانک مرکزی هر ساله جدولی از شاخص‌های مختلف را منتشر می‌کند که طبق آن مهریه‌های سال‌های گذشته محاسبه می‌شود.

 

 

نحوه‌ محاسبه‌ ارزش‌ مهریه‌ به‌ نرخ روز به این صورت است که در سال وصول مهریه، مبلغ‌ مهریه‌ مندرج‌ در عقدنامه‌ در عدد شاخص‌ سال‌ قبل ضرب و سپس تقسیم بر عدد شاخص‌ سال وقوع عقد شود.

به طور مثال اگر مهریه زنی که در سال 1370 ازدواج کرده معادل دو میلیون ریال باشد و در سال 1395 درخواست وصول این مهریه به اجرا گذاشته باشد، میزان مهریه قابل پرداخت به این صورت محاسبه می‌شود:

 

 

اما اگر زنی بعد از فوت شوهرش اقدام به مطالبه مهریه کند باید شاخص سال فوت همسرش بر شاخص سال ازدواج تقسیم و حاصل در مبلغ مهریه ضرب شود و دیگر تاریخ مطالبه ملاک محاسبه نخواهد بود.

اخبار مرتبط
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.
بانک اول - قیمت‌ دلار تا ظهر امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱، روندی با ثبات و اندکی افزایشی داشت اما به تدریج به سمت کانال قیمتی بالاتر حرکت کرد. به نظر می‌رسد دلار منتظر اخبار برجامی است. البته اقدامات بازارساز هم می‌تواند در این میان اثرگذار باشد.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها