دوشنبه, 24 اردیبهشت 1403 2024,May

پیامد کاهش سود بانکی در بازار سرمایه

24 خرداد 1401
پیامد کاهش سود بانکی در بازار سرمایه

به گزارش بانک اول حمید میر معینی کارشناس بورس در ارتباط با این تاثیر " هدف سیاستگذار پولی از کاهش نرخ سود بانکی را ایجاد جریان سرمایه‌گذاری در بورس یا سایر سرمایه‌گذاریهای مولد در خارج از بورس بر می‌شمارد و به آفتاب یزد می‌گوید: در واقع انتظار بر این است با این سیاست، مقداری رونق اقتصادی حاصل شود و بخشی از نقدینگی سپرده‌های بلندمدت نیز به بورس وارد شود.
وی با بیان اینکه افراد ضمن سپرده‌گذاربودن دارای وجوه مازاد نیز هستند، آنها را به لحاظ ریسک‌پذیری به 3 دسته ریسک‌گریز، ریسک‌پذیر و بدون بازدهی دسته بندی می‌کند و می‌افزاید: دسته اول که حدود 50 تا 60 درصد را شامل می‌شوند در هیچ شرایطی ریسک نمی‌پذیرند و تلاش می‌کنند سرمایه خود را تنها به جایی انتقال دهند که هیچ ریسکی نداشته باشد. دسته دوم متناسب با بازدهی مورد انتظارشان ریسک می‌پذیرند و سرمایه آنها به صورت پول هوشمند به شکل سیّال و پیوسته، موقعیت سرمایه‌گذاری را تغییر می‌دهد که این جریان از دسته سرمایه‌گذارانی هستند که از طریق پیش بینی شرایط روز اقتصاد، بازار را تکان می‌دهند و جریان نقدینگی را از سپرده به سرمایه تبدیل می‌کنند.
میرمعینی با بیان اینکه دسته سوم هم سرمایه‌گذارانی هستند که هیچ بازدهی ندارند و بیشتر به دنبال اقدامات هیجانی هستند و به مانند یک قمارباز عمل می‌کنند، آنچه باید مورد توجه باشد را همان دسته دوم یعنی ریسک‌پذیرها می‌داند.
این کارشناس بازار سرمایه با یادآوری اینکه طی چند ماهه اخیر بخشی از "پول هوشمند" این دسته از سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه آمده و بازدهی درخشان و خوب 2 سال اخیر نیز گویای همین امر است، اظهار می‌کند: در این میان دولت هم تمایل بسیار دارد تا نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه آید تا اینکه صرف دلار، مسکن، خودرو گردد که با تورم و رشد قیمت آنها عده زیادی از مردم نیز آسیب می‌بینند.
وی افزود: با رشد بازار سرمایه منابع نیز به شیوه بهتر استفاده می‌شود و جهت تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی نیز هدایت خواهد شد.
میرمعینی با اشاره به اینکه البته روند این جریان نباید پرشتاب باشد تا همچون تبی زودگذر بروز کند تصریح کرد: در واقع این جریان باید تدریجی اما پیوسته پیگیری و اجرا شود تا ریسک خیلی زیاد هم متوجه سرمایه گذاران نگردد.
این کارشناس بازار سرمایه در کشورمان با بیان اینکه با تصمیمات جدید از جمله همین کاهش نرخ سود بانکی، بازار سرمایه به سمت اهداف اقتصادی حرکت خواهد کرد و اتفاق‌های از بهمن 98 در انتقال جریان نقدینگی به سمت سرمایه‌های بنیادین نیز اتفاقی آشکار برای فعالان این بازار بوده است خاطرنشان کرد: در واقع شاخص روزانه بورس در حال رکورد زدن و نشانگر عددهای بزرگی است که در این زمینه در حال تحقق است.
وی در ادامه اشاره به تاثیرات دیگر این اتفاق بعد از تصمیمات جدید از جمله کاهش نرخ سود بانکی تصریح می‌کند: رشد شرکتهای بزرگ در بورس اتفاق مبارکی است که پس از انتقال نقدینگی به بازار سرمایه رخ داده است و اگر همین رشد تداوم یابد و افزایش نقدینگی به افزایش سرمایه شرکتهای بورسی بینجامد، منجر به اجرای پروژه‌ها و طرحهای اقتصادی خواهد شد که پیامدهای خوب آن را با رونق تولید کشورمان مشاهده خواهیم کرد.


 رشد بورس حباب نیست
البته در کنار پیامدهای کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه این نکته را هم باید لحاظ کرد که برخی نیز بر این اعتقاد هستند که رشد بورس حباب است و کاهش نرخ سود بانکی در واقع با رویکرد پیشگیری از خروج سهامداران از بورس اتخاذ شده است. دغدغه‌ای که فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 سیما خطاب به این دسته از اشخاص چنین پاسخ داد:" بورس باید مامنی برای نقدینگی‌های سرگردان شود تا از حرکت کاذب و مصنوعی سرمایه‌ها به بازار سکه، ارز و کالا جلوگیری شود. در این میان میانگین بازدهی بورس طی یک سال اخیر حدود ۱۴۰ تا ۱۴۸ درصد بوده، اما قیمت دلار نسبت به سال گذشته تقریباً ثابت مانده است."
این مقام مسئول افزود: از سوی دیگر مدیریت بورس در این شرایط به درستی انجام شده و بر اساس مطالعات، وجود حباب در بورس هم تایید نشده است. بنابراین مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس از مشاوره‌های متخصصان و امین استفاده کنند. ضمن اینکه بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که افزایش شاخصها در بورس همچون قیمت بسیاری از کالاها و خدمات ناشی از سقوط ارزش پول ملی کشور است.

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها