چهارشنبه, 26 اردیبهشت 1403 2024,May

پیش بینی قیمت دلار فردا 7 بهمن

24 خرداد 1401
پیش بینی قیمت دلار فردا 7 بهمن

به گزارش بانک اول نوسانات بازار ارز و قیمت دلار موجب تغییراتی در معاملات شده است. قیمت دلار برای کارشناسان حوزه بازار حائز اهمیت است.قیمت دلار به صورت روزانه تغییر میکند و همین امر موجب شد تا راهبر معاصر به بررسی و پیش بینی قیمت دلار فردا 7 بهمن بپردازد.

پیش بینی قیمت دلار فردا 7 بهمن

امروز هم دلار معاملات ابتدایی را با اندکی کاهش قیمت آغاز کرد اما در میانه روز با ۲۰۰تومان افزایش به ۲۳۶۰۰تومان رسید؛ نگاهی به روند ارز آمریکایی نشان می‌دهد که از پنجشنبه هفته گذشته نوسان آن بیش از ۳۰۰تومان نبوده؛ بر اساس این روند گفته می‌شود که باتوجه به افت حجم خرید نسبت به هفته پیش، انتظارات تورمی از بازار تخلیه شده و کاهش دوباره نرخ ارز در روز‌های آینده محتمل است

 

 

در معاملات امروز دلار در بازار آزاد با نرخ ۲۳۴۵۰تومان یعنی با ۲۰۰تومان کاهش نسبت به دیروز و یورو با نرخ ۲۸۲۰۰تومان کار خود را آغاز کرد که نرخ این ارز هم ۴۰۰تومان کاهش یافته بود؛ اما صرافی‌ملی اولین قیمت فروش دلار را ۲۲۷۲۰ و یورو را ۲۷۷۰۰تومان اعلام کرد که در مقایسه با روز گذشته به ترتیب ۳۰۰ و ۴۰۰تومان گران‌تر شده بود.

 

صرافی‌ها نیز اولین قیمت دلار را ۲۲۸۰۰ و یورو را ۲۷۵۵۰ تومان اعلام کردند که نرخ ارز این بازار هم با ۳۰۰تومان افزایش همراه بود؛ در میانه روز نرخ ارز در بازار آزاد و صرافی‌ملی افزایش یافت اما صرافی‌ها نرخ را ۱۰۰تومان پایین آوردند.

به این ترتیب طبق جدیدترین نرخی که کانون صرافان اعلام کرده، قیمت دلار در بازار آزاد به ۲۳۶۰۰ و یورو به ۲۸۶۰۰تومان افزایش یافته و صرافی‌ملی هم نرخ دلار را تا ۲۲۹۷۰ و یورو را تا ۲۷۹۵۰تومان بالا برده است اما نرخ فروش دلار در صرافی‌ها به ۲۲۷۰۰ و یورو به ۲۷۵۵۰تومان کاهش یافت.

 

دلار باز هم گران می‌شود؟

بازار ارز که تا هفته گذشته با سرعت بالایی در شیب نزولی قرار گرفته بود، از اواخر هفته فاز صعودی گرفت و دلار از کانال ۲۱ به ۲۳هزار تومان صعود کرد که علت اصلی آن افزایش خریداران بود، چراکه ریزش یکباره نرخ ارز باعث زیان بسیاری از معامله‌گران شد، بنابراین آن‌ها سعی کردند با بالا بردن حجم خرید نرخ را به کانال ۲۳هزار تومان افزایش دهند.

 

حالا که این روزها قیمت دلار در بازار آزاد بین ۲۳۴۰۰ تا ۲۳۸۰۰تومان نوسان دارد، سامانه نیما و صرافی‌های‌ بانکی قیمت را تا نیمه کانال ۲۲هزار تومان پایین آورده‌اند، درحالیکه علاوه بر افزایش حجم خرید، یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر توقف روند نزولی بازار در زمان ریزش قیمت‌ها، بالاتر بودن نرخ دو بازار مذکور نسبت به بازار آزاد بود.

از طرفی این روزها فاصله چشمگیر نرخ ارز در صرافی‌بانکی و بازار آزاد که در برخی روزها به ۸۰۰تومان هم رسیده، باعث شکل‌گیری صف‌های خرید شده و رانت خوبی نصیب دلالان کرده است، زیرا هر زمان که فاصله قیمت دلار در بازارهای موازی زیاد می‌شود شاهد هجوم خریداران و فروشندگان هستیم.

 

این درحالیست که بازارساز باید با اعلام نرخ مناسب، بازار را به سمت تعادل سوق دهد اما نگه داشتن دلار صرافی‌ملی روی کانال ۲۲هزار تومان، زمانی که نرخ آزاد به ۲۳هزار تومان رسیده معکوس عمل کرده و باعث تشدید التهاب بازار شده است.


تب خرید فروکش کرد

اگرچه رشد تقاضا عامل اصلی تغییر جهت بازار و افزایش قیمت دلار بوده، اما فعالان بازار اظهار کرده‌اند که طی سه روز گذشته انتظارات تورمی کاهش و تب خرید فروکش کرده است بنابراین می‌توان به افت نرخ ارز در روز‌های آینده امیدوار بود؛ از طرفی نرخ حواله درهم نیز از سطح ۷۰۰۰تومان فاصله گرفته و به ۶۵۸۰تومان در بازار امروز رسیده که این موضوع هم بر کاهش قیمت دلار تاثیرگذار خواهد بود.

برای فردا ۷بهمن ماه نیز پیش‌بینی فعالان بازار ارز بر این اساس است که دلار در قیمت فعلی باقی خواهد ماند و به نظر نمی‌رسد فعلا شاهد تغییر چندانی در روند بازار ارز باشیم؛ همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که تلاش نوسان‌گیران برای افزایش بیشتر نرخ بی‌نتیجه مانده و به دلیل جو ریزشی بازار انتظار نمی‌رود که دلار با رشد قیمت بیشتری مواجه شود.

 

رانت ارزی ناشی از فاصله نرخ صرافی بانکی و بازار آزاد

این روزها بازار ارز بعد از یک دوره ریزش چشمگیر به حالت بلاتکلیف درآمده و چند نرخی بودن دلار و فاصله نرخ بازار آزاد با صرافی‌های بانکی باعث شده نوسان‌گیران فرصت مناسبی برای سودجویی پیدا کنند؛ در همین راستا فعالان بازار معتقدند که بازارساز در شرایط فعلی می‌تواند تعادل را نه با تزریق ارز، بلکه با کاهش فاصله نرخ در بازار برقرار کند که در این حالت مجددا امکان ریزش نرخ وجود خواهد داشت.

دلار بعد از یک دوره ریزش چشمگیر و سقوط به کف ۲۱هزار تومان با موجی از افزایش خرید روبه‌رو شد و همین موضوع نرخ را تا ۲۳هزار تومان بالا برد، این درحالیست که در زمان ریزش نرخ در بازار آزاد، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی و سامانه نیما بالاتر بود و این موضوع روند کاهش قیمت را کند کرده بود و از طرف دیگر سیگنال افزایشی به بازار می‌داد اما این روزها که نرخ دلار در بازار آزاد بین ۲۳۴۰۰ تا ۲۳۸۰۰تومان نوسان دارد نرخ دلار در صرافی‌ملی و سامانه نیما به کانال ۲۲هزار تومان کاهش یافته است.

صف طولانی خرید به بازار ارز برگشت

فاصله دو نرخ و پایین بودن قیمت دلار در صرافی‌های بانکی باعث شده دوباره صف‌های طولانی خرید تشکیل شود و خریداران در طرف دیگر یعنی در بازار آزاد فروشنده شده و سود خوبی هم از فاصله حدود ۶۰۰تومانی دلار کسب کنند بنابراین ماندگاری نرخ دلار صرافی‌ملی در کانال ۲۲هزار تومان نه تنها بر نرخ بازار آزاد تاثیر نگذاشته بلکه معکوس عمل کرده و زمینه رانت را فراهم کرده است.

از همین رو در شرایط فعلی اگر بازارساز می‌خواهد بازار به تعادل برسد باید فاصله دو نرخ را کاهش داده و قیمت دلار را به نرخ آزاد نزدیک کند، در این صورت انگیزه خرید از این صرافی کاهش یافته و با کم شدن تقاضا مجددا بازار روند نزولی در پیش خواهد گرفت.

 

فاصله ۶۰۰تومانی نرخ دلار در صرافی‌ملی و بازار آزاد

امروز اولین قیمت دلار در صرافی‌ملی با ۳۰۰تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۲۷۲۰ و یورو با افزایش ۴۰۰تومانی ۲۷۷۰۰تومان اعلام شد، این درحالیست که قیمت دلار در بازار آزاد ۲۳۴۵۰ و یورو ۲۸۲۰۰تومان است که البته هر دو ارز به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰تومان در مقایسه با آخرین نرخ روز گذشته ارزان شده‌اند.

همچنین امروز قیمت فروش دلار در بازار متشکل ۲۲۴۷۶ و یورو ۲۶۹۸۸تومان اعلام شد و سامانه‌نیما هم نرخ فروش دلار را به ۲۲۹۱۳ و یورو را به ۲۸۴۴۴تومان افزایش داد.

یکی از دلایل کاهش نرخ ارز در بازار امروز افت جزیی ارزش درهم و رسیدن به سطح ۶۵۲۰تومان بود و از طرف دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که انتظارات تورمی در بازار تخلیه شده و بازار به مرحله تغییر رفتار و بازگشت به روند نزولی نزدیک شده است.

در همین راستا یکی از فعالان بازار اظهار کرده که تلاش دلالان برای افزایش نرخ ارز بی‌اثر شده و خریداران عقب‌نشینی کرده‌اند بنابراین انتظار می‌رود که در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت دلار باشیم.

اخبار مرتبط
در شرایطی که کارمندان بانک انتظار داشتند همانند سایر ادارات شامل 2 روز تعطیلی در آخر هفته باشند٬ قرار گرفتند نام بانک ها در کنار ارگان های نظامی و انتظامی و بیمارستانها و ... که شامل لایحه فوق نمی شوند موجی از نامیدی را در میان این قشر که از پر کارترین کارمندان کشور هستند ایجاد کرد و باعث تعجب بسیاری از کارشناسان شد . چرا که ارگانهایی مثل بیمارستان ها ٬ مراکز نظامی ٬ انتظامی و ... شیفت کار هستند و به صورت 24 ساعته در تمام ایام و تعطیلات رسمی هم فعالیت دارند ٬ در صورتی که این موضوع در مورد بانک
بانک اول - بانک دی شرایطی را فراهم کرده که متقاضیان واجد شرایط بتوانند وام 200 میلیون تومانی طرح «فرزانه ارزش آفرین» را دریافت کنند. متقاضیان برای دریافت این وام باید در یکی از شعب بانک دی سپرده قرض الحسنه داشته باشند.
بانک اول - سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اعلام‌ کرد: پنجمین مزایده سراسری املاک و مستغلات این سازمان در سال جاری از طریق سامانه مزایده الکترونیک دولت (ستاد)، از امروز برگزار می‌شود.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها