دوشنبه, 10 اردیبهشت 1403 2024,April

نحوه محاسبه حق سنوات 1400

24 خرداد 1401
 نحوه محاسبه حق سنوات 1400

به گزارش بانک اول کارفرما بر چه مبنایی، پرداختی‌های کارگر را انجام می‌دهد؟

عموما کارفرما در قبال کار کارمند یا به بیان وزارت کار، کارگر خود  تعهداتی دارد. یکی از این تعهدات پرداخت حقوق اصلی به اوست. این حقوق اصلی شامل موارد زیر است:

· حق مسکن

· حق اولاد

· حق ایاب و ذهاب

· اشتغال خارج از مرکز

· نوبت کاری

· کشیک

· جذب

· فوق العادگی شرایط نامطلوب آب و هوایی

· محل خدمت

 بسیاری از محاسبات مربوط به حقوق بر مبنای این حقوق اصلی صورت می‌گیرد. آیتم‌هایی که تحت تاثیر حقوق اصلی تعیین می‌شوند، در فهرست زیر جای می‌گیرند:

· اضافه کاری

· کسر کار

· سنوات خدمت

· طلب مرخصی

· افزایش حقوق

علاوه بر موارد یاد شده، فرد شاغل مبالغی نقدی یا غیرنقدی از کارفرما دریافت خواهد کرد. به این دریافتی‌های فرد شاغل، مزایا گفته می‌شود. مزایا شامل دو دسته مستمر و غیرمستمر هستند.

مزایای مستمر و غیرمستمر:انگیزش و شادی کارمندان

حق سنوات چیست؟

طبق آخرین بخشنامه حق سنوات ، ماده 24 قانون کار در سال92،  اصطلاح حق سنوات یا پاداش پایان کار مبلغی است که در پایان هر سال یا پایان هر قرارداد، از طرف کارفرما به کارگران مشمول قانون کار پرداخت می‌گردد. از حق سنوات با عناوین دیگر نظیر مزایای پایان خدمت یا مزایای پایان کار نیز یاد می‌شود. این حق سنوات با اصطلاح پایه سنوات فرق دارد.

کارفرمایان می‌توانند حق سنوات را ماهانه پرداخت کنند، ولی بیشتر کارفرمایان در انتهای سال یا زمان اتمام قرارداد این مبلغ را به پرسنل خود می‌پردازند. میزان حق سنوات معادل یک ماه آخرین مزد ثابت دریافتی به کارگر در هر سال است.

چه زمانی، قرارداد همکاری کارگر خاتمه یافته و زمان پرداخت حق سنوات فرا می‌رسد؟

همان‌طور که در بالا بیان کردیم، بعضی کارفرمایان پرداخت حق سنوات را به اتمام زمان همکاری موکول می‌کنند. در این شرایط، کارفرما باید حق سنوات را به هنگام ترک کار کارگر پرداخت کند:

بازنشستگی؛ یکی از موارد اتمام همکاری و تعلق حق سنوات

· بازنشستگی

· از کار افتادگی کلی

· استعفای کارگر

· اخراج کارگر

· فوت کارگر بیمه شده

· پایان قرارداد همکاری

البته نوع پایان یافتن همکاری در پرداخت حق سنوات تاثیری ندارد . یکی از تعهدات کارفرما در قبال کارگر در زمان پایان کار پرداخت حق سنوات است.

نوع دیگری از مزایای پرداختی به کارمندان نیز پایه سنوات است که شاید با حق سنوات اشتباه گرفته شود. لذا  بهتر است تفاوت‌های این دو اصطلاح  را بررسی نماییم:

تفاوت حق سنوات و پایه سنوات چیست؟

پایه سنوات به صورت ماهانه یا در آخر سال به کارمندان تعلق می‌یابد. این پرداختی، نوعی مزایای جانبی تلقی می‌شود. قبل از سال 92،  فقط کارمندان رسمی شرکت‌ها مشمول دریافت پایه سنوات بودند ؛ ولی در سال 92، طبق مصوبه جدید وزارت کار، تمام کارفرماهای شرکت‌ها، سازمان‎ها و کارگاه‌ها موظف به پرداخت پایه سنوات به تمام کارمندان چه رسمی و چه غیررسمی شدند. حتی اگر کارگر شغل خود را از دست داده و برای بیمه بیکاری اقدام کند.

کارگران ساعتی و نیمه وقت نیز با توجه به میزان کار خود، سنوات دریافت می‌کنند البته معیار محاسبه حق سنوات آن‌ها، میانگین حقوق دریافتی در آخرین 90 روز همکاری است.

تنها استثنای موجود در پرداخت حق سنوات، دانشجویان یا دانش آوزانی هستند که در فصل تابستان به کاری اشتغال یافته‌اند. متاسفانه به این گروه از افراد، هیچ حق سنواتی تعلق نخواهد گرفت.

نکته مهم پرداخت پایه سنوات، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در آن کارگاه یا سازمان است. امکان اجرایی کردن طرح طبقه‌بندی مشاغل در سازمان‌های دارای بیش از 50 نفر وجود دارد.

پایه سنوات چقدر است؟

محاسبه پایه سنوات در سال 1400

اگر سابقه کاری فرد شاغل بیش از یک سال باشد، برای محاسبه پایه سنوات باید تعداد روزهای کاری ماه را در حقوق پایه معین شده از طرف وزارت کار ضرب نمایید.

پایه سنوات سال 1400 چقدر است؟

کارگرانی که در سال 1400 یک سال سابقه کار داشته یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی‌شان گذشته باشد، روزانه مبلغ 46667 ریال به عنوان پایه سنوات پرداخت خواهد شد. مجموع این رقم در هر ماه معادل 140 هزار تومان است که به کارگران شاغل در کارگاه‌های بدون طرح طبقه‌بندی مشاغل پرداخت خواهد شد.

در نهایت، چه در جایگاه کارفرما چه کارمند، آگاهی از حقوق و قوانین بیمه به شما در عملکرد بهتر و خدای نکرده عدم تخطی از قانون کمک می‌کند.. شما در صورت هرگونه پرسش و ابهام، می‌توانید به آسانی با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۷۲ در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته با کارشناسان بیمه دات کام تماس حاصل نمایید. کارشناسان متخصص bimeh.com همواره راهنمایی‌های تخصصی بیمه و آخرین به روز رسانی قوانین بیمه‌ای را به شما ارائه خواهند کرد. تیم بیمه دات کام امیدوار است که با بالا بردن سطح آگاهی جامعه از قوانین مربوط به کار، بیمه، رانندگی و .... گام ارزشمندی در توسعه فرهنگ بیمه و بالابردن ضریب بیمه در کشور ایران بردارد.

اخبار مرتبط
افرادی که دوره خدمت خود را تمام کرده‌اند، می‌توانند میزان دوره‌ای که به خدمت سربازی مشغول بوده‌اند را به سنوات سابقه بیمه خود اضافه کنند.
دانشجویان در تمام مقاطع دانشگاهی می‌توانند با پرداخت حق بیمه به صورت ماهیانه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات درمانی و بازنشستگی استفاده کنند.
در این اطلاعیه به افراد تحت پوشش خدمت بیمه تکمیلی درمان صندوق بازنشستگی کشوری توصیه شده است که با توجه به عدم ثبت مدارک در سامانه نرم افزاری بیمه، بیمه شدگان، اسناد ۱۴۰۳ را تا مشخص شدن شرکت بیمه برای سال ۱۴۰۳، نزد خود نگهداری کنند.
توانا با تاکید بر اینکه متقاضیان حداکثر تا ۳۰ فروردین ماه سال جاری فرصت دارند در این طرح ثبت نام کنند، بیان کرد: افراد واجد شرایط با مراجعه به دفاتر کارگزاری در سراسر استان یا از طریق آدرس صندوق www.roostaa.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

captcha


امتیاز:

دسته بندی مقالات
آخرین مقالات
تگ ها